Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu

Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Tokina to kolejny z niezależnych producentów optyki, który w najbliższym czasie chce mocno zaznaczyć swoją obecność w świecie pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony. W połowie 2016 roku zaprezentowała w pełni manualny obiektyw FíRIN 20 mm f/2 FE MF. Zaś niespełna rok później ukazał się model FíRIN 20 mm f/2 FE AF - stałka o podobnych parametrach wyposażona w ultradźwiękowy silnik autofokusa, który wspiera sensor GMR.

Obiektyw został także zoptymalizowany do pracy z nowej generacji pełnoklatkowymi matrycami Sony, a ogniskowa 20 mm ma zainteresować zarówno miłośników krajobrazu, architektury, jak również dokumentu i reportażu. A jeśli dołożymy do tego pełną kompatybilność z systemem Fast Hybrid AF oraz kompletną komunikację z aparatem i przesył wszystkich niezbędnych danych potrzebnych do wprowadzenia automatycznej korekcji winietowania, dystorsji oraz aberracji chromatycznej, to mamy otrzymać konstrukcję o ponadprzeciętnych możliwościach.

Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF jest już dostępna w polskiej sieci sprzedaży. Za obiektyw przyjdzie nam zapłacić 3595 zł. Warto jednak zauważyć, że model ten nie jest następcą starszego i w pełni manualnego brata, a uzupełnieniem rodziny FíRIN do systemu Sony E. Tak więc teraz do wyboru mamy dwie szerokokątne stałki: 20 mm f/2  z AF lub MF. Ale Tokina mimo niewielkiej konkurencji w systemie Sony E (zważywszy na kombinację ogniskowej i światła) może wcale nie mieć łatwego życia. Wszystko przez Sigmę A 20 mm f/1.4 DG HSM, która jest wyraźnie jaśniejsza i jedynie o 100 zł droższa - stałka z linii Art jest wyceniona na 3690 zł. Jest jednak przy tym sporo większa, co dla fotografów poszukujących kompaktowej konstrukcji może nie być bez znaczenia.

Zapraszamy do lektury testu Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium DxO oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z Sony A7R III.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Ważniejszy podpis czy fotografia? Joanna Kinowska o nominacjach World Press Photo 2019
21 Lut 2019
Sześć zdjęć zostało nominowanych do nagrody głównej „Zdjęcia roku” w najważniejszym konkursie fotografii prasowej World Press Photo. Które wygra?
4
Michał „Massa” Mąsior: Czy kogokolwiek interesują Twoje zdjęcia?
12 Lut 2019
Świat profesjonalnej fotografii jest trudny. Mit wolnego zawodu przyciąga jednak wielu. Plan, by żyć i zarabiać na swojej pasji jest piękny, choć niełatwy do zrealizowania. Początkowo świetnie zapowiadające się „nowe życie” weryfikowane jest przez wiele czynników. Warto przeczytać, żeby nie wpaść w pułapkę.
17
S jak specjalista - Lumix S1 i S1R
30 Sty 2019
Wygląda na to, że liderom rynku bezlusterkowców wyrasta właśnie poważna konkurencja. Pełnoklatkowe modele S1 i S1R trafią do sprzedaży już w przyszłym miesiącu. Oto, co dziś o nich wiemy!
4
Panasonic LX100 II - mały gigant
27 Gru 2018
Duży sensor 4/3, jasny zoom i tryb filmowy 4K. A wszystko zamknięte w wyjątkowo zgrabnym i stylowym body. Nowy Lumix to aparat, który w swojej klasie nie ma dzisiaj konkurencji!
2