Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - Dystorsja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Pełna komunikacja obiektywu z aparatem miała także owocować zminimalizowaniem wszelkich zniekształceń obrazu. W praktyce jednak włączenie korekty dystorsji nie ma żadnego przełożenia na zdjęcia.

dystorsja - wyłączona korekta

dystorsja - włączona korekta

W obu przypadkach w naszym laboratorium DxO zanotowaliśmy dystorsję na poziomie -0.41%, co w tej klasie sprzętu nie jest aż tak wysokim wynikiem. Niemniej jednak, jak przyjrzymy się powyższym wykresom to zauważymy, że testowana Tokina FíRIN odznacza się dystorsją falistą, która jest jednym z najbardziej dokuczliwych zniekształceń obrazu, w kadrze objawiającym się jako zauważalnie pofalowane linie. Z jednej strony ten rodzaj dystorsji jest celowo wprowadzana przez producentów już na etapie projektowania obiektywu. Konstruktorzy decydują się na to, by w pewnym stopniu wizualnie wyprowadzić zniekształcenia obrazu - nie otrzymujemy ogromnych wypukłości lub wklęśnięć planu fotograficznego, a charakterystyczne fale lub „wygięcie obrazu“ ku górze na skraju kadru. Tak więc oko zostaje oszukane, a nam wydaje się, że zniekształcenia nie są kłopotliwe. Niemniej jednak największym problemem dystorsji falistej (w odróżnieniu od typowej beczki lub poduszki) jest fakt, że nie będziemy w stanie jej całkowicie wyprostować w programach do edycji zdjęć.

Dystorsja obrazu w praktyce

1/125s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm / korekta OFF

1/125s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm / korekta ON
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)