Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

81%

Obiektyw AF 35 mm f/1.4 FE to czwarta stałka Samyanga z autofokusem zaprojektowana do bezlusterkowego systemu Sony. Dziś sprawdzamy, co dokładnie ma do zaoferowania ten model i czy sprosta on wyśrubowanym oczekiwaniom zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Maj 2018
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

W tym dziale możemy pochwalić Samyanga, ponieważ aberracja chromatyczna jest odpowiednio korygowana. Na nominalnym otworze przysłony f/1.4 zanotowaliśmy wartość 1.82 piksela, co może wydawać się sporym wynikiem. Niemniej jednak oceniając aberrację chromatyczną trzeba uwzględnić także jej charakterystykę, a dokładniej jej rozkład na całym planie fotograficzny.

W przypadku testowanego Samyanga, aberracja chromatyczna występuje głownie w rogach planu fotograficznego, co oceniamy na plus. Dzięki temu w większości przypadków wykonywane zdjęcia powinny być pozbawione tej wady układu optycznego. Niemniej jednak - w niektórych sytuacjach zdjęciowych - zaobserwowaliśmy też kolorystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów kadru także i w centrum planu fotograficznego, co można zauważyć na sporych powiększeniach. Warto jednak wspomnieć, że aberracja chromatyczna nie jest wyjątkowo uciążliwa i dosyć szybko i łatwo można ją zminimalizować na etapie postprodukcji.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/3200s, f/1.4, ISO 100

1/1000s, f/1.4, ISO 100

1/4000s, f/1.4, ISO 100
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
22
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
 Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Po zoomach przyszła pora na stałki. Sony odświeża swoją topową linię a zaczyna od klasycznej portretówki 85 mm f/1,4 GM. Jest mniejsza, lżejsza i szybsza. A jak wypada pod względem optyki? Mamy...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)