Winietowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

86%

Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Październik 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO  i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla nominalnego otworu przysłony.

To jak na razie najsłabiej korygowana wada układu optycznego - choć i tak portretowa Sigma wypada nieco lepiej od konkurencji. Podczas fotografowania na nominalnym otworze względnym f/1.4, wartość winiety wyniosła dokładnie 35%, co w przeliczeniu daje różnicę naświetlenia między centrum a brzegami kadru wynosząc nieco ponad 0,5 EV. Poza tym jest ona niemal perfekcyjnie centralna - przesunięcie względem środka kadru wynosi zaledwie 2%.

Co więcej, jej rozmieszczenie jest bardzo naturalne - rogi kadru są ciemniejsze od środka planu fotograficznego. Niemniej jednak może już dać się we znaki nieco większa gradacja winiety (płynne przejścia) - w niektórych sytuacjach zdjęciowych, gdy mamy jednolite tło, da się już zauważyć w kadrze bardziej przyciemnione brzegi planu fotograficznego.

Winieta w praktyce

1/40s, f/1.4, ISO 100

przysłona f/1.4 (górne zdjęcie) i przysłona f/2 (dolne zdjęcie)

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły