Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

86%

Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Październik 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Jedną z częstszych przypadłości wyjątkowo jasnych obiektywów jest aberracja chromatyczna, która objawia się w kadrze jako przebarwienia kontrastowych fragmentów planu fotograficznego. Jednak jak obiecuje producent, zastosowane w portretowej Sigmie soczewki wykonane ze specjalnych szkieł niskodyspersyjnych mają niemal perfekcyjnie korygować wszelkie aberracje barwne. I faktycznie w przypadku modelu 85 mm f/1.4 DG HSM ART ta wada układu optycznego prawie wcale nie występuje.

W całym zakresie przysłon aberracja chromatyczna jest świetnie korygowana, dzięki czemu jej wartość nie przekracza jednego piksela. Największą anomalię zaobserwowaliśmy na nominalnym otworze przysłony f/1.4, gdzie wyniosła 0.65 piksela. To niewiele, a na dodatek wystąpiła ona głownie w rogach kadru, co uznajemy za duży plus. Podczas fotografowania w terenie będziemy cieszyć się zdjęciami pozbawionymi kolorystycznych przebarwień. Niemniej jednak - w niektórych sytuacjach i warunkach oświetleniowych - aberracja chromatyczna może pojawić się na planie fotograficznym, ale głównie na sporych powiększeniach kadru. Na szczęście są to jednostkowe przypadki.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/640s, f/1.4, ISO 100
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły