Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

86%

Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Październik 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Nie będziemy ukrywać - Sigma dokonała rzeczy imponującej. Portretowy model 85 mm f/1.4 DG HSM ART to prawdziwa żyleta - i to nie tylko wśród obiektywów w swojej klasie. Dostarczany obraz - niezależnie od wybranej przysłony - jest wyjątkowo ostry. Ale co jeszcze bardziej istotne, wyrazistość na brzegach kadru jest niemal identyczna jak ta otrzymana w jego centrum. Tak więc nie ma mowy o jakichkolwiek denerwujących rozmyciach - nawet na najszerzej otwartej przysłonie f/1.4.

Taki wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla plików RAW cieszy. Od razu widać, że rozdzielczość na poszczególnych przysłonach jest wyjątkowo wyrównana, co nie jest częstym wyznacznikiem wśród obiektywów portretowych. Już na maksymalnym otworze względnym f/1.4 zanotowaliśmy rewelacyjną wyrazistość obrazu - 35 lp/mm w centrum i 32 lp/mm na brzegach, co jest fantastycznym wynikiem, który aż o 15 lp/mm przekracza granicę przyzwoitości. A wraz z przymykaniem przysłony jest jeszcze lepiej. Optimum osiągnęliśmy w przedziale f/4-f/5.6 - rozdzielczość wyniosła około 40 lp/mm (zarówno w środku, jak i w rogach planu fotograficznego). Tak więc model 85 mm f/1.4 DG HSM ART to jedna z najostrzejszych portretowych stałek, jakie obecnie możemy kupić. Brawo Sigma!

Rozdzielczość obrazu w praktyce

Pobierz

1/640s, f/1.4, ISO 100
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7
Powiązane artykuły