Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Yongnuo
Nasza ocena:

79%

Czy tani zawsze musi oznaczać gorszy? Pod lupę bierzemy nową portretówkę Yongnuo. Zobaczcie czym może zaskoczyć model YN 100 mm f/2.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Obiektyw przyzwoicie radzi sobie z aberracją chromatyczną - o ile będziemy trzymać się szerzej otwartej przysłony. Najmniejszą wartość anomalii zanotowaliśmy na f/2 - wyniosła 0.79 piksela i występowała jedynie na brzegach kadru. W praktyce ta wada układu optycznego nie powinna być zauważana na zdjęciach. Niestety inaczej prezentuje się sytuacja w momencie przymykania przysłony. Wtedy też wartości aberracji chromatycznej wzrastają, a sama anomalia zaczyna dotykać znacznie większej części planu fotograficznego. Najsłabszy rezultat otrzymaliśmy na f/22 - 1.30 piksela. Tak więc wyraźne przebarwienia kontrastowych fragmentów zdjęcia mogą być już widoczne - głównie na zbliżeniach kadru. Na szczęście nie jest to wada, ż która nie bylibyśmy w stanie sobie poradzić w procesie postprodukcji.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)