Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Yongnuo
Nasza ocena:

79%

Czy tani zawsze musi oznaczać gorszy? Pod lupę bierzemy nową portretówkę Yongnuo. Zobaczcie czym może zaskoczyć model YN 100 mm f/2.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Niestety rozmycie obrazu nie jest mocną stroną nowego Yongnuo, ale mogliśmy się tego spodziewać. Zdjęcia uchwycone na nominalnym otworze przysłony będą wyjątkowo miękkie i mało wyraziste, co tylko potwierdza słabą rozdzielczość optyki. Jednak najbardziej mogą martwić ogromne rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego, co sprawia, że ogólna jakość zdjęć może nie być akceptowalna. Poza tym wartości BxU są bardzo duże, o czym świadczy charakterystyka trójwymiarowego wykresu o nierównomiernej powierzchni. Otrzymane wyniki w całej rozpiętości kadru są znacznie powyżej 4.5, dlatego też rozmycie obrazu jest nie do przyjęcia - nawet w centrum. Warto jednak pochwalić miękkie nieostrości, które są przyjemne dla oka. W rezultacie otrzymujemy plastyczne zdjęcia, które odznaczają się małą głębią - tak pożądaną w portrecie.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości BxU dla odbitki 20x30 (przysłony f/2) również posiadają znaczące rozbieżności pomiędzy centrum a brzegami kadru. Oznacza to, że wywołane zdjęcia (wykonane na nominalnym otworze przysłony) nie będą wyraziste i ostre. Sytuacja ulegnie zmianie dopiero po przymknięciu przysłony do f/4, dzięki czemu rozmycie zmaleje.

Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/2

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)