Fotografowanie

Panasonic GH1 to kolejna propozycja aparatu systemowego z wymienną optyką, który nie jest ani lustrzanką, ani kompaktem. Poza tym GH1 nie jest tylko aparatem fotograficznym, ponieważ udostępnia zaawansowane funkcje wideo. I nie chodzi tylko o nagrywanie filmów w jakości Full HD. Zapraszamy do zapoznania się z testem tej ciekawej konstrukcji.

Autor: Marcin Falana

29 Lipiec 2009
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic GH1 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po 1,5 s od włączenia. Nie odczuwamy też opóźnienia spustu migawki. Chociaż gdy próbowałem zrobić zdjęcie skaczącej osoby nie było łatwo trafić w moment, w którym była w górze. Większość lustrzanek poradziłaby sobie z taką sytuacją lepiej.

Podczas zwykłego fotografowania GH1 radzi sobie bez zarzutu, jedynie podczas robienia zdjęć seryjnych i nocnych z włączoną redukcją szumu dla długich czasów naświetlania, dochodzi do zapchania bufora.

GH1 według danych producenta pozwala na fotografowanie w trybie zdjęć seryjnych z prędkością 3 kl/s. W formacie RAW GH1 rzeczywiście wykonał 3 zdjęcia w 1 s, następnie zwolnił i zrobił 7 klatek w 5 s, by następnie zarejestrować 9 klatek po 10 s. Z plikami JPEG w najwyższej rozdzielczości jest podobnie, GH1 trzyma 3 kl/s przez 2 s, następnie zwalnia. Dłuższą serię z prędkością 3 kl/s jesteśmy w stanie wykonać gdy zastosujemy standardowe JPEG-i.

zakładka zdjęć seryjnych

Pomiar ostrości

Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic GH1 osiąga rezultaty bardzo zbliżone do lustrzanek i dużo lepsze od kompaktów. Należy przy tym pamiętać, że pomiar ostrości jest realizowany za pomocą detekcji kontrastu. Do czasów Panasonika G1 ten rodzaj pomiaru ostrości był kojarzony ze zdecydowanie wolniejszym działaniem niż autofokus działający na zasadzie detekcji fazowej. Autofokus GH1 działa szybko i nawet w dość słabych warunkach oświetleniowych nie ma problemu z ustawianiem ostrości. GH1 myli się tylko na jednolitych fakturach, jak każdy aparat, nawet lustrzanka.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów Panasonica GH1 znajdziemy zarówno programy tematyczne, scenerie, pełną automatykę jak i tryby manualne - P, A, S i M - skierowane do bardziej zaawansowanych fotografów. Zestaw trybów ekspozycji jakie oferuje GH1 plasuje się na poziomie amatorskiej lustrzanki. Dobrym rozwiązaniem jest rozbicie programów tematycznych na sześć grup: SCN, Portret w nocy, Makro, Sport, Krajobraz, Portret.

Wśród trybów ekspozycji wyróżniamy:

  • iA - inteligentny auto - właściwie robi zdjęcia za nas, dobry dla bardzo początkujących albo nie będących w stanie obsługiwać bardziej zaawansowanych opcji. W tym trybie możemy włączyć/wyłączyć błysk (przez zwykłe podniesienie lampy błyskowej), uruchomić śledzenie autofokusem, kompensacje ekspozycji do -3 do +3 EV i przełączyć w tryb filmu czarno-białego STANDARD B&W. Poza tym aparat korzysta z zestawu automatycznych funkcji, które mają zapewnić zadowalające rezultaty
  • P - program z fleksją, który pozwala na automatyczny dobór ekspozycji do pomiaru światła jaki wybraliśmy, fotografujący ma możliwość zmiany czasu i przysłony jednak ich wzajemny stosunek pozostaje bez zmian, znaczy to, że zwiększając czas naświetlania zmniejszamy otwór przysłony, a skracając czas otwieramy przysłonę, po wciśnięciu tarczy nastaw możemy za jej pomocą wprowadzić korektę ekspozycji
  • A - priorytet przysłony
  • S - priorytet czasu otwarcia migawki
  • M - tryb manualny
  • M z symbolem kamery - manualny tryb nagrywania wideo (więcej na ten temat w części o filmowaniu poniżej)
  • CUST - w tym trybie mamy możliwość zaprogramowanie 3 własnych ustawień w menu własnym aparatu
  • SCN - w tym trybie mamy do wyboru 5 scenerii: zachód słońca, impreza, dziecko 1, dziecko 2, zwierzę
  • Portret w nocy - portret noc, krajobraz noc, iluminacja, kreatywny
  • Makro - kwiat, żywność, obiekty, kreatywny
  • Sport - normalny, w plenerze,w pomieszczeniach, kreatywny
  • Krajobraz - normalny, natura, architektura, kreatywny
  • Portret - do wyboru mamy portret normalny, gładka skóra, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny
zakładka trybu SCN

Pomiar światła

Panasonic GH1 jak przystało na zaawansowaną konstrukcję oferuje trzy tryby pomiaru światła:

  • wielosegmentowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
wybór sposobu pomiaru światła w Q.MENU

Podczas testu korzystałem z najbardziej zaawansowanego pomiaru wielosegmentowego, który w większości przypadków dawał zadowalające rezultaty. W miarę potrzeby wprowadzałem korektę ekspozycji np. podczas fotografowania scen z dużą ilością nieba. Pomiar punktowy także działa bez zarzutu. Podczas fotografowania białej kartki w różnych warunkach oświetleniowych uzyskiwałem bardzo zbliżone efekty.

Napęd i bracketing

Lumix GH1 pozawala na wykonanie serii 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji w zakresie +/- 2EV w skoku co 1/3 EV. Poza tym do dyspozycji mamy bracketing balansu bieli - 3 ekspozycje w osi niebieski/brązowy lub purpura zielony.

zakładka bracketingu

Jeżeli chodzi o napęd możemy wykonywać zdjęcia pojedynczo lub w serii. Do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy ustawić na 2 lub 10 s.

Stabilizacja obrazu

GH1 oferuje optyczną stabilizację obrazu wbudowaną w obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Włącznik stabilizacji znajduje się po lewej stronie obiektywu. W menu aparatu lub w Q.MENU możemy wybrać jeden z trzech trybów stabilizacji:

  • TRYB 1 - stabilizacja działa cały czas
  • TRYB 2 - stabilizacja działa gdy wciśniemy spust migawki
  • TRYB 3 - stabilizacja ruchów pionowych, przydatne podczas śledzenia obiektów w ruchu

Test stabilizacji wykonaliśmy na ogniskowej 50 mm (ekwiwalent 100 mm dla małego obrazka) i 140 mm (ekwiwalent 280 mm). Zaczynając od zdjęć bez stabilizacji określiliśmy do jakiego czasu jesteśmy w stanie utrzymać ostre zdjęcia. Następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czasy ekspozycji. Stabilizacja MEGA O.I.S. pozwala na wydłużenie czasu ekspozycji maksymalnie o 3 EV co trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów.

Balans bieli

Panasonic GH1 został wyposażony we wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Do dyspozycji mamy - balans bieli automatyczny, dwa ustawienia według Kelvinów, na białą kartę oraz kilka trybów zdefiniowanych:

  • światło dzienne
  • pochmurno
  • w cieniu
  • światło halogenowe
  • lampa błyskowa

Zmiany balansu bieli możemy dokonywać za pomocą Q.MENU lub dedykowanego przycisku nawigatora. Poza tym GH1 daje możliwość dostrojenia balansu bieli w zakresie niebieski-brązowy i purpura/zielony.

górne zdjęcie przedstawia balans bieli ustawiony automatycznie, dolne według wzorca

Automatyczny balans bieli działa bez zarzutu, prawidłowo rozpoznając temperaturę barwową źródła światła. W warunkach studyjnych Auto WB dość dobrze zinterpretował światło lamp fluorescencyjnych nieznacznie odbiegając od balansu bieli ustawionego na biała kartkę. Podczas zdjęć nocnych używałem balansu bieli na światło żarowe - w GH1 nazwane halogenowym - żeby uniknąć pomarańczowej dominanty lamp sodowych.

Filmowanie

Panasonic GH1 został w dużej mierze zaprojektowany z myślą o nagrywaniu filmów. Specjalnie w tym celu Panasonic stworzył obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S., który oferuje funkcję ciągłego i cichego autofokusa oraz proste dostosowanie przysłony. Dzięki temu podczas nagrywania filmów mamy do dyspozycji ciągły, bezgłośny autofokus jak w kamerach wideo.

GH1 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 z prędkością 24 kl/s - czyli taką samą z jaką są wyświetlane filmy kinowe. W niższej rozdzielczości 1280 x 720 GH1 osiąga prędkość 50 kl/s. Filmy możemy nagrywać zarówno w formacie AVCHD jak i Motiom JPEG. Długość filmu (ze względu na cło na kamery wideo) została ograniczona na rynku europejskim do 29 min 59 s. Dźwięk możemy nagrywać korzystając z wbudowanego, stereofonicznego mikrofonu lub za pomocą mikrofonu zewnętrznego, który podłączamy do gniazda MIC.

Dodatkowym plusem filmowania modelem GH1 jest możliwość zastosowania manualnych trybów ekspozycji P, A, S i M. Podczas filmowania możemy płynnie zmieniać czas ekspozycji i przysłonę. Zależnie od trybu w jakim filmujemy możemy uzyskać ciekawe efekty. Do dyspozycji mamy czasy ekspozycji od 1/30 do 1/4000 s oraz przysłony jakie oferuje obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Dzięki takim rozwiązaniom dostajemy narzędzie, które pozwala na używanie funkcji dotychczas dostępnych tylko w profesjonalnych kamerach.

Poniżej przedstawiamy filmik nagrany w trybie preselekcji czasu ekspozycji - S. Początek scenki został nagrany z czasem 1/30 s - najdłuższym możliwym. W drugiej części skróciliśmy czas ekspozycji do 1/4000 s. Dzięki zastosowaniu krótszych czasów zmienia się charakterystyka płynącej wody - jesteśmy w stanie zauważyć pojedyncze krople.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Jedyną rzeczą jaka nas zaniepokoiła jest szarpanie filmów podczas kręcenia dynamicznych scen i szybkiego zoomowania. Możemy wtedy zaobserwować rozjeżdżanie się obrazu - jakby procesor nie nadążał za dużą ilości informacji. Przedstawiciele Panasonic Polska przekazali nam informację, że najprawdopodobniej usterka będzie rozwiązana przy następnym oprogramowaniu firmware.

Zachęcamy do ściągnięcia filmów nagranych w najwyższej jakości Full HD 1920 x 1080 z prędkością 24 kl/s, oraz 1280 x 720 z prędkością 50 kl.s.

Jeżeli nie posiadasz programu do odtwarzania plików AVCHD, skorzystaj z darmowego programu, który pobierzesz tutaj: VLC

Podsumowanie

Największy plus w tej części należy się Panasonicowi GH1 za autofokus, który jest szybki i celny. Kolejnym plusem przemawiającym za tym zestawem jest stabilizacja obrazu MEGA O.I.S. w obiektywie. Nie można też mieć zastrzeżeń do pomiaru światła i działania automatycznego balansu bieli. Jednym słowem wszystkie funkcje fotograficzne są na przyzwoitym poziomie. Do tego dostajemy zaawansowane funkcje wideo, które pozwolą na kreatywne zastosowanie GH1 jako kamery wideo z możliwością podłączenia zewnętrznego mikrofonu.

+ szybkość działania autofokusa

+ zaawansowane funkcje wideo

+ stabilizacja obrazu MEGA O.I.S.

+ pomiar światła

+ automatyczny balans bieli

+ możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu

- szarpanie filmów przy dynamicznych scenach

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
38