Fujifilm Finepix S100FS - szybki test

Fujifilm Finepix S100FS jest superzoomem, który ma powalczyć o ambitnego amatora z najtańszymi lustrzankami. Oferuje szerokokątny obiektyw za stabilizacją o ekwiwalencie ogniskowych 28 - 400 mm oraz duży sensor o rozmiarze 2/3 cala i rozdzielczości 11 megapikseli. Gdy dodamy do tego sanki na lampę błyskową, wizjer (elektroniczny), zapis RAWów i gniazdo X to otrzymujemy bardzo zaawansowany kompakt. Zapraszamy do bliższego przyjrzenia się tej ciekawej konstrukcji.
S100FS robi wrażenie lustrzanki, a nie kompaktowego superzooma. Jest to spowodowane obecnością dużego obiektywu o ekwiwalencie ogniskowych 28-400 mm z całkiem przyzwoitym światłem f/2.8-5.3. Jest on wyposażony w ruchomy element, czyli optyczną stabilizację obrazu. Do tego S100FS ma dość duży dobrze wyprofilowany grip i kilka przycisków oraz pokręteł rodem z profesjonalnych lustrzanek. Nie wspominając o gnieździe X, do którego możemy podłączyć studyjne lampy błyskowe.
Fujifilm S100FS

Fujifilm S100FS

Fujifilm S100FS

Fujifilm S100FS

Fujifilm S100FS

Fujifilm S100FS

Nowy Fuji wyposażono w sensor o rozmiarze 2/3 cala i rozdzielczości 11,1 megapikeseli. Obraz jest wyświetlany na uchylnym 2,5-calowym wyświetlaczu LCD o rozdzielczości 230 000 punktów.
S100FS z uchylnym wyświetlaczem

Aparat obsługuje dwa typy kart pamięci: SD i xD. Niestety obydwa w jednym slocie, więc nie mamy możliwości stosowania dwóch kart jednocześnie. S100FS jest wyprodukowany z dużą starannością o wykończenie, plastiki mają przyjemną fakturę, a grip jest pokryty antypoślizgową gumą. Przyciski znajdują się pod palacami, a ich skok jest wyraźnie zauważalny. Jedyne co budzi obawy to wystające i delikatne kółko nastaw. Z ciekawszych funkcji nowy Fujifilm oferuje Symulację filmu, której poświęcono jeden program fotografowania FSB Film simulation bracketing. Do wyboru mamy:
wybór symulacji filmu


Menu
Ogólnie menu jest czytelne i przejrzyste. Podzielono je na 3 zakładki podstawowe i 5 zakładek ustawień, do których dostajemy się z ostatniej zakładki podstawowej:
Menu fotografowania


Razi jedynie kilka wpadek tłumaczeniowych jak np. tryby koloru: duże, standardowe, małe.

Menu odtwarzania
menu odtwarzania


Odtwarzanie zdjęć
sposoby prezentacji zdjęć


Informacje na wyświetlaczu
dostępne sposoby wyświetlania informacji podczas fotografowania


Obiektyw
Jednym z głównych powodów decydowania się na aparat w rodzaju superzoom, jakim jest S100FS, jest szeroki zakres ogniskowych. W tym przypadku jest to 28-400 mm (ekwiwalent dla małego obrazka 35 mm), więc aparat dysponuje 14,3-krotnym zoomem optycznym. Obiektyw Fujinon ma także całkiem przyzwoite światło od f/2.8 przy najszerszym kącie do f/5.3 przy największym zbliżeniu. Przyjrzyjmy się zatem jak pracuje ten superzoom.
porównanie ostrości na skraju kadru, 28 mm, od lewej przysłony: 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11

porównanie ostrości na skraju kadru, 100 mm, od lewej przysłony 3.9, 5.6, 8, 11

porównanie ostrości na skraju kadru, 400 mm, od lewej przysłony 5.3, 8, 11

porównanie ostrości na skraju kadru, 300 mm, od lewej przysłony 4.9, 8, 11


Jak można się było spodziewać obiektyw najlepiej pracuje w średnich granicach zooma przy przysłonie nie przekraczającej f/8. Jeżeli chodzi o ostrość na środku kadru to ogniskowe do 200 mm są jak najbardziej do przyjęcia. Przy większej ogniskowej gdy największy otwór przysłony osiąga f/4.0 jest zdecydowanie gorzej. Jednym słowem mamy bardzo przyzwoity szeroki kąt i mniej przyzwoite osiągi przy dłuższych ogniskowych.

słowa kluczowe:
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0