Branża
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
92%
Fujifilm X-S10 to konstrukcja, która oferuje wszystko co najlepsze z systemu X w ergonomicznym body i z ceną w zasięgu portfela amatora. Sprawdzamy czy to rzeczywiście najbardziej uniwersalna propozycja APS-C pod kątem pierwszych płatnych zleceń.
Fujifilm od zawsze dbało o hobbystów. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że z tego segmentu wyrosła cała oferta współczesnych aparatów firmy. Początkowo system X kierowany był w końcu głównie do entuzjastów fotografii a dopiero ostatnie generacje topowych modeli zdobyły uznanie szerszej rzeszy zawodowców - także tych filmujących.
W dodatku od samego początku amatorskie korpusy producenta, jak na swoja półkę cenową, oferowały naprawdę wiele. Warto wspomnieć tu chociażby serię X-E, „dwucyfrową” serię X-T, kompakty X10/20/30 czy zaprezentowane w ostatnich latach modele X-T100 i X-T200. Wszystko to aparaty, które w swoich cenach oferują zwykle nieco więcej niż konkurencja, co zresztą wydaje się być główną polityką Fujifilm.
Teraz, gdy system producenta jest już w pełni dojrzały, a oferta świetnie wpasowuje się w zapotrzebowania różnych typów fotografów, Fujifilm postanowiło zrzucić prawdziwą bombę, która - przynajmniej na pierwszy rzut oka - jest ostateczną odpowiedzią zarówno na potrzeby zaawansowanych amatorów, jak i początkujących (i nie tylko) zawodowców.
Trudno inaczej nazwać aparat, który zamyka w sobie doskonałą większość możliwości topowego korpusu z oferty (Fujifilm X-T4), przypłacając to jedynie nieco mniej wytrzymałym body, mniejszym wizjerem, słabszą wydajnością baterii i nieznacznie okrojonym trybem filmowym.
Wyposażony w najnowszą 26-megapikselową matrycę (X-Trans CMOS 4) z systemem stabilizacji, tryb seryjny do 20 kl./s, 425-punktowy autofokus, rozbudowany tryb filmowy 4K i bogatą ergonomię, Fujifilm X-S10 jest aparatem świetnie balansującym pomiędzy segmentem amatorskim a zawodowym, który zaskarbić ma sobie uznanie jak największej rzeszy fotografujących, co widać nawet po systematyce obsługi - producent odchodzi od „analogowych” tradycji i oferuje ergonomię zbliżoną do lustrzanek i zaawansowanych korpusów bezlusterkowych.
Do tego aparat oferowany jest w cenie, przy której blado wypadają właściwie wszystkie alternatywy konkurencji (aktualnie body kosztuje 3950 zł). Przede wszystkim na próżno szukać dla X-S10 bezpośredniego rywala. Porównywalne modele pokroju Sony A6600 i modeli Canon EOS 90D, EOS M6 Mark II czy Nikon D7500 są albo sporo droższe, albo pod różnymi względami wypadają słabiej od propozycji Fujifilm. Najbliżej jest chyba Nikon Z50, ale ten z kolei nie oferuje systemu stabilizacji matrycy i ma mniej zaawansowany tryb wideo.
Tyle na papierze. Czas zagłębić się w niuanse, bo jak wiadomo, diabeł często tkwi w szczegółach. Czy jest tak i tym razem? Sprawdzamy to na kolejnych stronach testu.
Nazwa | Fujifilm X-S10 |
Producent | Fujifilm |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | APS-C X-Trans CMOS IV (23,6 x 15,6 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 26 Mp |
Matryca | APS-C |
Czułość | ISO 160 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 (rozszerzona) ISO 51200 (rozszerzona) |
Procesor | X-Processor 4 |
Rozdzielczość maksymalna | 6240 x 4160 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane Automatyczny z priorytetem bieli |
Korekta obrazu | profile kolorystyczne |
Mocowanie obiektywu | Fujifilm X |
Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | wbudowana |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy |
Synchronizacja z lampą | 1/180 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | UHS-I SD/SDHC/SDXC |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 30 s migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 8 kl/s do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (425 punktów AF) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 2 359 000 punktów powiększenie 0,62 x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 040 000 punktów |
Rejestracja filmów | Full HD 60 kl/s 4K 30 kl/s |
Złącza | gniazdo mikrofonu Wi-Fi Bluetooth USB 3.1 (USB-C) z możliwością zasilania microHDMI |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy NP-W126S |
Wydajność zasilania | 325 zdjęć (wg cipa) |
Obudowa | częściowo magnezowa |
Wymiary | 126 x 85 x 65 mm |
Waga | 465 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Symulacje klisz filmowych Fujifilm |