Panasonic Lumix FZ2000 - narzędzie wymagających twórców

Autor: Redakcja Fotopolis

30 Listopad 2018
Artykuł na: 6-9 minut

Panasonic Lumix FZ2000 to jeden z najbardziej uniwersalnych aparatów na rynku. Oferuje rozwiniętą ergonomię i możliwości wideo, których nie powstydziłby się niejeden profesjonalny korpus.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Panasonic

Panasonic Lumix FZ2000 to następca modelu FZ1000, ergonomicznego przedstawiciela segmentu bridge, wyposażonego w uniwersalny, jasny zoom Leica i dużą, 1-calową matrycę. Na pierwszy rzut oka oba aparaty niemal się nie różnią. Nic bardziej mylnego…

Ergonomia z górnej półki

Nowy FZ2000 to zdecydowanie bardziej przemyślany projekt. Pierwsze różnice zauważymy, już spoglądając na górną ściankę: przyciski zostały przeorganizowane, pojawiło się drugie koło nastaw, a nowy system pokręteł (z przodu i z tyłu) pozwala na bieżąco kontrolować ustawia- nie czasu otwarcia migawki i przysłony. Dodatkowo na tubusie mamy do wyboru trzy przyciski funkcyjne (przypisane ustawienia filmowania) oraz przełącznik kontrolujący wbudowany w obiektyw filtr szary. Jak wiemy, jest to nieoceniona pomoc podczas fotografowania w bardzo słoneczny dzień. Na korpus zostały wyciągnięte wszystkie najważniejsze opcje i parametry, które przyspieszą fotografowanie. Nie zapominamy też o świetnie zaakcentowanym gripie, dzięki któremu aparat perfekcyjnie leży w dłoniach i jest dobrze wyważony.

Ujęcia komponujemy za pomocą wizjera OLED LVF o rozdzielczości 2,36 Mp. Zastosowanie technologii OLED pozwoliło uzyskać wysoką szybkość reakcji przy opóźnieniu mniejszym niż 0,01 s, a także wysoki kontrast 10 000:1 gwarantujący doskonałą widoczność. Nowy FZ2000 to także 3-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 1,04 Mp. Jego uchylna konstrukcja pozwala nie tylko na kreatywne kadrowanie z nietypowych kątów, lecz także, po obróceniu o 180 stopni, na wygodne nagrywanie wideo, co spodoba się zwłaszcza vlogerom.

(1.) Uchylany i obracany ekran ułatwi wygodne kręcenie vlogów. (2.) Na tubusie znajdziemy trzy przyciski funkcyjne (przypisane ustawienia filmowania) oraz przełącznik kontrolujący wbudowany filtr ND. (3.) Korpus zaskakuje ergonomią - daje wygodny i szybki dostęp do kluczowych ustawień.

Optyka - słowo klucz

Świetnie wykonany obiektyw Leica oferuje teraz większy zakres ogniskowych 24–480 mm oraz jasność f/2,8–4,5. Otrzymujemy więc zarówno szeroki kąt, jak i naprawdę solidne zbliżenie. Z kolei 9-listkowa przysłona ułatwi rejestrowanie zdjęć z przyjemnym dla oka oddaniem nieostrości.

To, co wyróżnia aparat to także mechanizm prowadnika zwykle stosowany w profesjonalnych kamerach wideo. W połączeniu z mechanizmem wewnętrznego ogniskowania zapewnia znakomitą stabilność barycentryczną, przekładającą się na płynne i stabilne działanie zoomu.

Jakość i wydajność

Serce aparatu stanowi 1-calowa matryca MOS o rozdzielczości 20,1 Mp, czyli znacznie większą od sensorów stosowanych w aparatach tego segmentu. Większe piksele to nie tylko niższe szumy w słabszych warunkach oświetleniowych (zakres czułości sięga aż wartości ISO 25 600), ale także bardziej przestrzenny „filmowy” obraz. Nie możemy także narzekać na szybkość zdjęć seryjnych (12 kl./s). W połączeniu z systemem AF ostrzącym w zaledwie 0,09 s pozwoli zarejestrować nawet najbardziej dynamiczną akcję.

Chcesz więcej? Poznaj siłę wymiennej optyki
Chętnie zamienisz duży zakres zoomu na większą fizycznie matrycę i możliwość rozwijania systemu w oparciu o wymienne obiektywy? Idealną propozycją na początek będzie bez wątpienia model Panasonic Lumix G80, który możliwościami nie ustępuje znacząco topowym modelom, ale dostępny jest w bardziej przystępnej cenie.
 
To, co łączy go z FZ2000, to ergonomiczna budowa z wygodnym uchwytem, świetny wizjer i odchylany dotykowy ekran, a także rozwinięty i zaawansowany tryb filmowy 4K. Główną przewagą jest oczywiście jeszcze większy sensor formatu 4/3 oraz możliwość stosowania obiektywów dobranych idealnie do naszych potrzeb. Dzięki uszczelnionej, magnezowej obudowie świetnie sprawdzi się również podczas pracy w trudnych warunkach, a podwójna, 5-osiowa stabilizacja obrazu Dual I.S.2 pozwoli na efektywne fotografowanie, również gdy światła jest już mniej...

Filmuj jak zawodowiec

To, co z pewnością wyróżnia aparaty Panasonic na tle konkurencji, to rozwinięte możliwości wideo nawet w mniej zaawansowanych konstrukcjach. FZ2000 daje możliwość nieograniczonego nagrywania filmów w jakości 4K (Cinema 4K 4096x2160/24kl./s i QFHD4K3840x 2160 / do 30 kl./s) w formacie MOV/MP4 oraz filmów w jakości Full HD z wysoką przepływnością 200 Mb/s (ALL-Intra) lub 100 Mb/s (IPB). Gniazda mikrofonowe i słuchawkowe tylko podkreślają fakt, że nowy Lumix powstał także z myślą o filmowaniu.

Umożliwia on również przesyłanie obrazu w czasie rzeczywistym poprzez opcjonalny kabel mikro HDMI w trakcie nagrywania filmu. Ponadto, aby umożliwić tworzenie niepowtarzalnych filmów, aparat jest wyposażony także w takie profesjonalne funkcje jak Dolly Zoom, VFR (Variable Frame Rate - zmienny klatkaż), tryb filmu poklatkowego i tryb animacji poklatkowej - podkreśla producent.

Co jeszcze?

Oczywiście jak na Panasonica przystało, do wyboru mamy liczne, znane już z wyższych modeli funkcje: nie zabrakło 4K Photo, opcji Post Focus oraz łączności bezprzewodowej Wi-Fi. Do tego mamy do wyboru także nowe rozwiązanie Focus Stacking, które umożliwi robienie wielu zdjęć tej samej klatki z różnymi ustawieniami ostrości, a następnie łączenie ich w jeden obraz i wybieranie ostrego obszaru kadru. Ta opcja może przypaść do gustu miłośnikom makrofotografii.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Panasonic

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Nowy imponujący telezoom Sigmy to święty Graal fotografów sportowych, ale i przyrodniczych. Jego możliwości w terenie sprawdził fotograf natury Wojciech Sobiesiak.
8
Elinchrom ONE na sesji u Jakuba Gąsiorowskiego - mała lampa, duże możliwości!
Elinchrom ONE na sesji u Jakuba Gąsiorowskiego - mała lampa, duże możliwości!
Elinchrome ONE to przenośna lampa generatorowa łącząca jakość z uniwersalnością. O jej możliwościach opowiada fotograf portretowy, ślubny i modowy Jakub Gąsiorowski.
14
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Siła fotografii Zbierskiego nie polega na tym, że odbywa on dalekie podróże, często do miejsc trudno dostępnych. Jej istota tkwi w tym, co w tych miejscach odnajduje. W jego ostatnim...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)