10 sposobów na wykorzystanie Calibrite ColorChecker Duo w praktyce

Autor: Redakcja Fotopolis

19 Maj 2023
Artykuł na: 9-16 minut

Calibrite szybko dostosowało się do dynamicznie rozwijającego się rynku foto i wideo, tworząc jeden optymalny wzorzec, który zapewnia kontrolę obrazu i kolorów w fotografii i filmie - od ujęcia po edycję. To jedyne na rynku tak wszechstronne rozwiązanie, dlatego przyglądamy się wszystkich funkcjom jakie oferuje.

Jednym z problemów o jakich najczęściej słyszymy od znajomych fotografów i filmowców są problemy z kolorami. Dlaczego coś na zdjęciu czy filmie wygląda inaczej niż w rzeczywistości? Dlaczego dwa materiały z tego samego zlecenia wyglądają inaczej? No i czy klient ma rację skarżąc się, że czerwony jest pomarańczowy, choć na naszym monitorze wszystko wygląda dobrze? Odpowiedź na te problemy sprowadza się do jednego słowa: kalibracja.

Jeśli chcesz zaoszczędzić współczesnemu twórcy frustracji i czasu spędzonego na poprawkach, pomóż mu raz na zawsze zapanować nad barwą. Calibrite ColorChecker Passport Duo jako jedyny w małej formie zamyka wzorce zarówno do fotografii, jak i pracy wideo, pozwalając na uzyskanie spójnych kolorów i balansu bieli podczas pracy w zmiennych warunkach oświetleniowych, tak podczas sesji fotograficznej, jak i na planie filmowym. Bo dzisiejsi twórcy rzadko kiedy skupiają się tylko na jednym.

Do czego potrzebny jest wzornik kolorów?

Wzornik kolorów to zbiór ustandaryzowanych próbek kolorów, które służą identyfikacji barw. W najprostszej postaci to po prostu szara karta do ustawienia balansu bieli, natomiast w bardziej rozbudowanej szereg pól kolorowych i w odcieniach szarości, dzięki którym możliwe jest stworzenie profilu barwnego do ustandaryzowania materiału zdjęciowego.

Korzystanie z wzorca umożliwia uzyskanie spójnych kolorów i balansu bieli podczas pracy w zmiennych warunkach oświetleniowych zarówno podczas sesji fotograficznej, jak i pracy na planie filmowym. Wystarczy jedynie sfotografować lub sfilmować go dokładnie w takim oświetleniu, w jakim będą powstawały właściwe zdjęcia, by potem wykorzystać go na etapie edycji czy gradingu danej sceny - szare pole pozwoli uzyskać neutralny balans bieli, gradient szarości wyregulować kontrast obrazu, z kolei wersja kolorowa wzorca pozwala w automatyczny sposób stworzyć profil kolorystyczny naszego aparatu i tym samym zredukować błędy odwzorowania przez niego barw do minimum lub połączyć materiały z różnych aparatów i kamer.

Kluczowe w tym wszystkim jest to, że sam proces profilowania aparatu jest banalnie prosty. Do zastosowań fotograficznych wystarczy użyć oprogramowania ColorChecker Camera Calibration, dostępnego w postaci samodzielnego softu lub jako wtyczka do Adobe Lightroom i Capture One. CCCC automatycznie wykrywa wzorzec na zdjęciu i na jego podstawie tworzy profil ICC (lub ACR). Pola wzorników wideo mogą być natomiast wykorzystane praktycznie w każdym programie do montażu filmowego, posiadającego narzędzia do korekty balansu bieli, wektroskop, RGB parade lub monitor waveform.

Oferta wzorników Calibrite jest bogata. Nie wiesz, który wzornik wybrać? Zobacz porównanie.

Wszystkie modele wzorców Calibrite produkowane są ręcznie z zachowaniem najwyższych standardów. Zarówno stosowane pigmenty o ujednoliconej specyfikacji, jak i proces schnięcia, podlegają rygorystycznej kontroli. Jedną z ich kluczowych własności jest neutralność spektralna, czyli zdolność do jednorodnego odbijania światła w całym spektrum widzialnym. Mówiąc prościej, w przeciwieństwie do "zwykłych" kart, które neutralne nie są i przez to mogą wprowadzać przesunięcia kolorystyczne, wzorniki Calibrite zapewniają neutralne barwy w każdych warunkach oświetleniowych.

Czym jest ColorChecker Passport DUO?

O ile do tej pory na rynku występowało rozgraniczenie pomiędzy wzornikami do zdjęć i wideo, Calibrite wychodzi naprzeciw współczesnym twórcom, którzy coraz częściej zajmują się zarówno fotografią, jak i filmem lub współpracują przy jednym projekcie z innymi fotografami lub operatorami.

ColorChecker Passport DUO to uniwersalne, hybrydowe narzędzie do kontroli obrazu i korekcji kolorów, które kosztuje mniej niż wzorzec do foto i wideo kupowane oddzielnie. Jest optymalnym połączeniem popularnych modeli ColorChecker Passport Photo 2 oraz ColorChecker Passport Video, czerpiąc z nich najważniejsze funkcje i zachowując znaną poręczność i ergonomię. Nadal jest to wzorzec kompaktowy (12,5 x 9 cm) w sztywnej obudowie z żywicy, który można mieć zawsze przy sobie. Zawiera w sumie cztery różne wzorce, po dwa do fotografii i filmu.

Sekcja foto bazuje na 24-polowym wzorcu Classic, który w połączeniu z oprogramowaniem Camera Calibration pozwoli samodzielnie tworzyć profile DNG oraz ICC dla kombinacji aparat / obiektyw / oświetlenie. W parze z nim stoi neutralny wzorzec balansu bieli, który zapewni punkt odniesienia w mieszanych i zmiennych warunkach oświetleniowych. W porównaniu do popularnego wśród fotografów modelu ColorChecker Passport Photo 2 brakuje szarej karty oraz wzorca kreatywnego z cieplejszymi i chłodniejszymi odcieniami.

Z kolei część dla operatorów zawiera cztery rzędy pól kolorystycznych przeznaczonych do przechwytywania i edycji, dając filmowcom potężne narzędzie przyspieszające korekcję ekspozycji, balansu bieli, ustawienie właściwego kontrastu i koloru. Druga plansza to natomiast 3-stopniowy wzorzec skali szarości, zawierający biel, średnią szarość o wartości 40 IRE oraz głęboką czerń. W bardziej rozbudowanej wersji ColorChecker Passport Video dostępne są jeszcze dwa pola - wzorzec ostrości i wzorzec bieli, który jednak tak naprawdę nie znika, bo w DUO znajduje się w sekcji foto.

10 sposobów na wykorzystanie Calibrite ColorChecker Duo

Dzięki połączeniu najważniejszych funkcji Passportów Photo i Video otrzymujemy w równie poręcznym wzorniku niezastąpione narzędzia do kontroli kolorów zarówno w fotografii, jak i filmie. Oto 10 głównych funkcji ColorChecker Duo.

1. Balans bieli w aparacie

Wzorzec balansu bieli w Calibrite ColorChecker Duo przyda się już na etapie wykonywania zdjęć. Jest spektralnie neutralny. Oznacza to, że zapewnia neutralny punkt odniesienia w różnych warunkach oświetleniowych, jakie możesz napotkać podczas sesji. Korzystając z niego można w aparacie ustawić własny balans bieli i prawidłowo zrekompensować różne warianty światła zastanego. Efektem będzie prawidłowy podgląd kolorów na etapie kadrowania i zdjęcia prosto z aparatu z kolorami najbardziej zbliżonymi do rzeczywistych.

2. Balans bieli w postprodukcji zdjęć

Sfotografowanie wzorca bieli podczas sesji zdjęciowej pozwoli na szybkie ustawienie temperatury barwowej w trakcie edycji i zastosowanie tej wartości do całej serii ujęć. Gdy wzorzec bieli mamy na zdjęciu, w programie do edycji wystarczy kliknąć pipetą w szare pole, aby uzyskać neutralny balans bieli, bez przesunięć kolorystycznych.

3. Korekcja kolorów w postprodukcji zdjęć

Sfotografowanie 24-polowego wzornika w trakcie sesji i użycie tego zdjęcia w oprogramowaniu ColorChecker Camera Calibration pozwoli na szybkie stworzenie profilu aparatu (ICC lub ACR). Program automatycznie wykryje wzorzec na twoim zdjęciu, czyniąc proces tworzenia profilu jeszcze łatwiejszym.

ColorChecker Camera Calibration dostępny jest także jako wtyczka do Adobe Lightroom i Capture One. Utworzony profil, w przypadku Lightrooma pojawi się w zakładce Camera Calibration obok standardowych profili Twojego aparatu. Jedno kliknięcie i profil zostanie uwzględniony, a poprzez tryb synchronizacji możemy go zastosować do całej serii zdjęć. Tym samym nasza praca jest dokładniejsza i zajmuje dużo mniej czasu!

4. Balans bieli w kamerze

Tak jak w przypadku zdjęć, wzorzec balansu bieli zawarty w ColorChecker Duo stanowi wzorcowy punkt odniesienia dla każdych warunków oświetleniowych, które napotkasz podczas filmowania. Wzorzec balansu bieli odbija światło równomiernie wzdłuż całego widma widzialnego, tak więc można go wykorzystać do ustawienia balansu bieli wykorzystując funkcję nazywaną „custom white balance” lub „balans bieli według wzorca”.

5. Ekspozycja na planie filmowym z użyciem waveform

Wykorzystanie na planie filmowym trójpolową tablicę szarości w połączeniu z funkcją Waveform wspomaga ustawienia poprawnej ekspozycji na etapie produkcji. Należy jedynie pilnować, by poziomy procentowe kształtowały się następująco: Biel 90-100% Czerń 0-10% Szarość 40-50%.

6. Balans kolorów na planie filmowym z użyciem wektoroskopu

Na bazie wzorca kolorów wideo w ColorChecker Duo za pomocą wektoroskopu można dokonać właściwego zbalansowania kolorów. Drugi rząd tablicy kolorów zawiera szereg pól dedykowanych odcieniom skóry, od jasnego do ciemnego wraz z półtonami. Prawidłowo zbalansowane kolory zrównają się na osi wektoroskopu z linią przewodnią dla odcieni skóry. Wartości nie zrównają się jednak całkowicie, ale będą opadać delikatnie w jedną lub drugą stronę. Dzieje się tak ponieważ pola wzorca prezentują cieplejsze (bardziej czerwone) lub chłodniejsze (bardziej żółte) odcienie.

7. Balans bieli przy montażu wideo

Tak jak w przypadku fotografowania, wykorzystanie wzorca bieli na planie filmowym i zastosowanie go przy każdej zmianie oświetlenia pozwoli na dużo szybsze i dokładniejsze ustawienia balansu bieli. Szukanie neutralnej kolorystyki na oko lub przy wykorzystaniu zwykłej kartki papieru nie da tak spójnych rezultatów.

8. Ekspozycja i właściwy kontrast w postprodukcji wideo

Rozszerzona wersja skali szarości na 24-polowym wzorniku wideo pozwala na kontrolę balansu szarości oraz skali tonalnej na etapie produkcji. Każde z pól jest neutralne spektralnie, dlatego może być wykorzystane do oceny ujęcia pod kątem poprawnego zbalansowania szarości, a co za tym idzie zrównoważonej ekspozycji.

Pola od czarnego do białego pozwalają na bardzo dokładną ocenę skali tonalnej uchwyconej w filmie. W rzędzie trzecim umieszczono klin skali szarości w zakresie tonów średnich. Wartości pól powinny mieścić się w zakresie od 25% do 70%. Z kolei rząd czwarty to pola do oceny świateł i cieni. Do oceny świateł służy białe pole oraz dwie jasnoszare próbki znajdujące się z jednej strony białego pola. Natomiast do oceny cieni - pole z wzorcową czernią o wysokim połysku oraz dwie ciemnoszare próbki znajdujące się po drugiej stronie białego pola.

9. Balans kolorów w postprodukcji

W pierwszym rzędzie 24-polowego wzornika wideo znajduje się sześć chromatycznie zestawionych kolorów, zaprojektowanych specjalnie, aby w łatwy sposób można było je wyodrębnić w narzędziach do edycji video. Próbki barwne sformułowane są w taki sposób, aby znalazły odpowiedniki w powszechnie występujących w produkcji filmowej kolorach podstawowych.

Dla osiągnięcia poprawnego balansu kolorów, najlepiej użyć narzędzi „Hue” oraz „Saturation” tak, aby punkty na wektoroskopie znajdowały się w jednej linii z wartościami pól docelowych.

10. Wyrównanie kolorystyki zdjęć z kilku aparatów lub/i kamer

Jeśli tworzysz materiał zdjęciowy lub filmowy wykorzystując różne aparaty czy kamery, albo pracujesz nad zleceniem z innymi twórcami z łatwością ustawisz i utrzymasz kontrolę nad kolorystyką zdjęć z każdego urządzenia. Wystarczy pamiętać o stosowaniu ColorChecker Duo, by dla każdej rejestrującej jednostki stworzyć profile barwne. To jedyny sposób, by jak najdokładniej połączyć ze sobą materiał z różnych urządzeń.

Artykuł powstał we współpracy z marką Calibrite

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Piotr Werner: Tethering (nie tylko) w mojej fotografii
Piotr Werner: Tethering (nie tylko) w mojej fotografii
O tym, czym jest tethering, jak stosować go w praktyce i jakie zalety w pracy fotografa dają kable TetherTools, pisze Piotr Werner.
16
Jak walczyć z light pollution, by robić lepsze zdjęcia astro
Jak walczyć z light pollution, by robić lepsze zdjęcia astro
Astrofotografia i nocne zdjęcia krajobrazowe wymagają odpowiedniego obiektywu, ale w dobie wszechobecnego zanieczyszczenia światłem warto wykorzystać także odpowiednie filtry...
7
Miecze świetlne i tuby LED - przegląd rynku (2024)
Miecze świetlne i tuby LED - przegląd rynku (2024)
Podłużne, lekkie lampy tubowe LED to praktyczny i poręczny sposób na doświetlenie sesji zdjęciowej lub planu filmowego. Wspólnie ze sklepem
7
Powiązane artykuły