18 najciekawszych dysków w chmurze - przegląd rynku (2021)

Autor: Maciej Luśtyk

18 Czerwiec 2021
Artykuł na: 29-37 minut

Dysk w chmurze to rozwiązanie bardzo wygodne i coraz bardziej popularne. Może znacznie ułatwić pracę zawodową, oferując dodatkowe bezpieczeństwo, szybkość udostępniania i możliwość zarządzania materiałem z dowolnego miejsca na Ziemi. Przeglądamy 18 najciekawszych, naszym zdaniem, ofert chmurowych na rynku.

Dysk sieciowy, umieszczony na zewnętrznych, niezależnych od nas serwerach to rozwiązanie, które jest z nami już od dekady. W ciągu tego czasu oferty usług w chmurze mocno się zmieniały, a wiele z nich nie przetrwało próby czasu. Widoczny jest również trend zmniejszania darmowej przestrzeni dyskowej - podczas gdy jeszcze parę lat temu niektóre serwisy oferowały aż 200 GB w darmowych planach, dziś rzadko kiedy jest to więcej niż 20 GB.

Dodatkowo zniknęły praktycznie wszystkie oferty chmurowe z nielimitowaną przestrzenią dyskową, czego niechlubnym przykładem jest chociażby Google z usługą Photos, w ramach której technologiczny gigant obiecywał niegdyś „dożywotnią nielimitowaną przestrzeń na zdjęcia”. Obecnie usługodawcy wydają się także mocniej skupiać na chmurowej obsłudze dużych firm niż użytkownikach indywidualnych.

Nadal jednak jest to rozwiązanie bardzo wygodne, które świetnie sprawdzi się tak do tworzenia kopii zapasowych, jak i do udostępniania materiałów klientom, zarządzania kluczowymi danymi w podróży czy też zbiorowej pracy nad danym projektem. W wielu przypadkach będzie to także rozwiązanie wygodniejsze, tańsze i bezpieczniejsze od domowych serwerów NAS. Oczywiście każdy kij ma dwa końce.

Główne zalety dysków w chmurze

Do zalet dysków w chmurze należy z pewnością wspomniana wygoda. Do większości tego typu dysków i oferowanych przez nich narzędzi będziemy mieli dostęp z dowolnego urządzenia podłączonego do sieci. Dzięki temu, bez problemu prześlemy link do aktualnego projektu, portfolio czy jakichkolwiek zamieszczonych na nich materiałów z dowolnego miejsca na Ziemi, co okaże się szczególnie przydatne gdy sporo pracujemy w terenie, często wyjeżdżamy czy po prostu działamy zdalnie.

Wygodą jest także to, że udostępnione w ten sposób pliki nie znikają z czasem tak, jak ma to miejsce w przypadku popularnych serwisów hostingowych typu Wetransfer. Dzięki temu możemy udostępniać zdjęcia czy inne pliki przez cały czas trwania jakiegoś projektu. Zwykle też możemy udostępniać całe foldery, w których klienci i inni zainteresowani mogą przeglądać zdjęcia i pliki bez konieczności ich pobierania.

I wreszcie dochodzimy do trzeciej głównej zalety dysków w chmurze, jaką jest bezpieczeństwo. Choć ktoś może powiedzieć, że dokładnie taką samą funkcjonalność oferuje założenie domowego serwera NAS, to z takiego rozwiązania nie będziemy mieli wiele pożytku w przypadku awarii prądu w mieszkaniu, a dodatkowo narażone jest ono na zniszczenie, np. w przypadku pożaru.

Jeżeli zaś chodzi o chmurę, w większości sytuacji serwisy hostingowe pracują w oparciu o duże, renomowane centra danych i na bieżąco wykonują kopie zapasowe swoich zasobów. Dobre serwisy oferuje też skuteczne szyfrowanie danych. Dzięki temu dopóki jakaś usługa istnieje raczej nie powinnyśmy martwić się o utratę danych.

Główne wady dysków w chmurze

No właśnie. Jedną z największych wad cyfrowych chmur jest fakt, że potrafią rozpłynąć się w powietrzu jak te, które oglądamy na niebie. Na przestrzeni lat widzieliśmy już upadki wielu obiecujących rozwiązań, takich jak np. Adobe Revel, EyeFi Cloud (później Keenai), Hive, Ozibox czy Mankaya, a przykładów zapewne znalazłoby się jeszcze dużo więcej. Oczywiście większość z usług nie jest wyłączana z dnia na dzień, trzeba się jednak liczyć z tym, że możemy mieć do czynienia z sytuacją, w której aby nie utracić danych będziemy musieli w całości pobrać je na własny fizyczny dysk, na którym może nie być dla nich miejsca.

Dlatego dyski w chmurze dobrze jest traktować głównie jako kopię zapasową i narzędzie do obsługi ważnych w danej chwili materiałów poza główną stacją roboczą. Raczej nigdy nie powinniśmy traktować ich jako jedyne miejsce przechowywania plików, bo niestety zdarzają się i przypadki, w których usługodawca bezpowrotnie utraci nasze dane. Wystarczy wspomnieć chociażby zeszłoroczny błąd nowej usługi Canona, przez którą część użytkowników bezpowrotnie utraciła swoje dane.

Chmury nie są też zwykle dobrym rozwiązaniem do codziennej pracy, a to ze względu na ograniczenie prędkości przesyłania plików wynikające z szybkości naszego łącza. Za każdym razem, gdy chcemy coś zrobić z danym plikiem musimy go pobrać, a następnie ponownie wgrać na chmurę. Nie będzie to żadnym problemem w przypadku dokumentów czy paczki z "prevkami" dla klienta, ale już praca z zajmującymi dużo miejsca plikami wideo może nas skutecznie zniechęcić do tego rozwiązania. Zwłaszcza gdy nie mamy dostępu do szybkiego łącza w domu lub w pracy.

Wreszcie dysk w chmurze to też konkretne koszty. O ile wielu z usługodawców ma w ofercie darmowe plany, ich pojemność i funkcjonalność jest zwykle mocno ograniczona. Natomiast opcje płatne w doskonałej większości wiążą się z koniecznością wykupienia subskrypcji i opłacania dysku miesięcznie lub rocznie w formie abonamentu, co przy chęci skutecznej pracy z dużymi plikami w dłuższej perspektywie będzie z pewnością mniej opłacalne niż dysk fizyczny lub własny serwer NAS.

Chmura czy może backup online - czym to się różni?

Wbrew pozorom to dwie różne rzeczy. Podczas gdy większość współczesnych usług chmurowych skupia się na tymczasowym przechowywaniu i udostępnianiu plików, a także na opcjach kolaboracji z innymi użytkownikami, usługi z segmentu Cloud Backup mają za zadanie zapewnić nam przede wszystkim bezpieczną kopię zapasową naszych danych, które będziemy w stanie odtworzyć w przypadku awarii dysku, serwera czy komputera. Często też usługi te nie oferują błyskawicznego dostępu do zarchiwizowanego materiału.

Oczywiście na rynku nie brakuje rozwiązań łączących obydwie funkcjonalności, ale z zasady główną różnicą pomiędzy obydwoma typami usług (oprócz samej funkcjonalności) jest cena. Usługi chmurowe oferują zwykle większą wygodę do obsługi bieżącej pracy, ale są też droższe. W przypadku usług backupu nie otrzymujemy często możliwości wygodnego udostępniania plików, ale za to możemy cieszyć się nieograniczoną przestrzenią na kopie zapasowe w bardzo przystępnej cenie.

Nasz wybór będzie więc w dużej mierze zależeć od naszego stylu pracy i sposobu zarządzania materiałem. Dyski w chmurze to fantastyczne rozwiązania na określone sytuacje i jeśli wiemy jak skutecznie je wykorzystywać, z pewnością okażą się dla nas bardzo pomocne. Poniżej zebraliśmy 18 najciekawszych, naszym zdaniem, współczesnych usług chmurowych i backupu online, zaczynając od tych najbardziej znanych, a kończąc na bardziej egzotycznych ofertach.

Backup w chmurze - przegląd ofert:

Wybór redakcji
Google One (dawniej Google Drive)

Oferta:

  • 15 GB (za darmo)
  • 100 GB (8,99 zł miesięcznie)
  • 200 GB (13,99 zł miesięcznie)
  • 2 TB (46,99 zł miesięcznie)

Dysk którego używa każdy z nas, a konkretniej wszyscy posiadający konto Google, skrzynkę na Gmailu czy też telefon z Androidem. Na start każdy dostaje 15 GB przestrzeni dyskowej za darmo, a jego niewątpliwą zaletą jest synchronizacja i wygodna obsługa wszystkich danych powiązanych z aplikacjami Google, tj. Dokumentów Google Docs, zdjęć z aplikacji Photos, załączników z poczty Gmail czy też swobodny dostęp do materiałów udostępnionych nam przez innych użytkowników.

Google One to bardzo rozbudowane narzędzie, którego tylko małą częścią jest sam Dysk Google. Nie oznacza to jednak, że nie można go w ten sposób głównie używać. Oferta Google nie należy do najbardziej atrakcyjnych pod względem cenowym, z pewnością jest jednak bezpieczna i funkcjonalna.

one.google.com

 

Microsoft OneDrive / Microsoft 365

Oferta:

  • 5 GB (za darmo)
  • 100 GB (7,99 zł miesięcznie)
  • 1 TB (29,99 zł miesięcznie)
  • 6 TB (42,99 zł miesięcznie)

Analogiczna do Google One chmura Microsoftu, tyle że oparta o usługi systemu Windows. W Ramach Microsoft 365 otrzymujemy więc dysk, na którym będą synchronizować się nasze dokumenty i zdjęcia, ale też dostęp do aplikacji pakietu Office. Chmura oparta o OneDrive daje nam też możliwość wygodnego udostępniania materiałów osobom trzecim, ale niestety tylko w wyższych opcjach cenowych.

Bezpłatnie otrzymujemy jedynie 5 GB przestrzeni w chmurze, ale nawet plan obejmujący 100 GB nie daje dostępu do pakietu Office czy opcji udostępniania. Aby więc cieszyć się pełną funkcjonalnością chmury, należy wykupić plan z dyskiem 1 TB, który już jednak w rozrachunku rocznym może okazać się pewnym obciążeniem dla portfela. Pewnym minusem chmury Microsoftu jest też ograniczenie wielkości pojedynczego pliku dla niektórych planów, a także spowalnianie działania systemu podczas synchronizacji z dyskiem w komputerze. Niektórzy użytkownicy skarżą się także na mało wygodny system zarządzania folderami w chmurze.

microsoft.com

 

iCloud

Oferta:

  • 5 GB (bezpłatnie)
  • 50 GB (3,99 zł miesięcznie / 24, 99 zł w Apple One)
  • 200 GB (11,99 zł miesięcznie / 39,99 zł w Apple One)
  • 2 TB (29,99 zł miesięcznie)

Kolejna chmura all-in-one, tym razem skierowana do użytkowników ekosystemu Apple. Jej niewątpliwą zaletą jest łatwość synchronizacji danych pomiędzy wszystkimi posiadanymi urządzeniami producenta, a także bezpieczeństwo i szybkość. Niestety z łatwości synchronizacji danych wynikają też minusy chmury Apple’a

Przede wszystkim iCloud stara się robić wszystko automatycznie, przez co manualna kontrola nad tym, które pliki mają być zsynchronizowane z dyskiem w chmurze, a które nie, jest utrudniona. Nie jest też najwygodniejszą opcją do zarządzania zdjęciami, jeśli nie chcemy opierać naszego katalogu o systemową aplikację Photos. Największym problemem jest jednak brak możliwości udostępniani plików osobom spoza iCloud. W porównaniu do konkurencyjnych usług jej oferta jest jednak całkiem atrakcyjna cenowo.

Ogromną zaletą dla użytkowników Apple, którzy chcą traktować iCloud jako tymczasowy dysk do przechowywania istotnych plików jest natomiast to, że w ramach przystępnie wycenionej usługi Apple One otrzymujemy 50 GB lub 200 GB przestrzeni a także dostęp do usług Apple Music, Apple TV i Apple Arcade.

icloud.com

 

Wybór redakcji
Amazon Drive (Amazon Photos)

Oferta:

  • 7,99 euro miesięcznie (nielimitowana przestrzeń na zdjęcia + 5GB na filmy)
  • dodatkowe opłaty za zwiększenie przestrzeni na filmy

Przykład chmury, która mocno zmieniła się na przestrzeni lat. Niegdyś Amazon Drive był zwykłym dyskiem w chmurze, jednak usługa została wycofana, a zamiast niej firma oferuje opcję nakierowaną stricte na fotografujących. Amazon Photos Storage to bardzo ciekawa propozycja dla osób, którym zależy tylko i wyłącznie na wykorzystywaniu chmury do przechowywania zdjęć. Jeśli wykupimy subskrypcję usługi Amazon Prime (8 euro miesięcznie), otrzymamy nielimitowaną przestrzeń na zdjęcia oraz 5 GB na pliki wideo Rozbudowa przestrzeni na filmy do 100 GB będzie nas kosztować dodatkowo ok. 75 zł rocznie. Co ważne, usługa obejmuje także urządzenia mobilne.

Jest to zdecydowanie jedna z najbardziej opłacalnych opcji na przechowywanie zdjęć (obsługuje także pliki RAW), ale jeśli pracujemy z filmami lepiej poszukać zwykłych dysków w chmurze. Photos Storage nie oferuje też możliwości zarządzania innymi rodzajami plików. Amazon Photos Storage oferuje natomiast możliwość udostępniania „folderów” i zdjęć innym użytkownikom.

amazon.com

 

Dropbox

Oferta:

  • 2 GB (bezpłatnie)
  • 2 TB (54 zł miesięcznie)

Konta Business:

  • 3 TB (90 zł miesięcznie)
  • 5 TB (54 zł miesięcznie)
  • Nielimitowana przestrzeń (od 81 zł miesięcznie)

Znany, lubiany i rozbudowany dysk w chmurze, który pozwala na wygodną synchronizację danych z komputera i udostępnianie materiałów innym. Jego zaletą jest przejrzystość i swoboda organizacji plików, a także wsparcie dla większości formatów. Mamy też opcję przywracania wcześniejszych wersji plików. Z pewnością nie jest to jednak dysk dla osób szukających rozwiązań darmowych, a użytkownicy skarżą się na pomniejsze problemy z synchronizacją, uploadem czy też na trudność w rozeznaniu się co znajduje się na dysku w chmurze, a co na folderze lokalnym.

Ciekawie prezentuje się natomiast usługa Dropbox Transfer, w ramach której możemy przesłać komuś duże pliki (maksymalnie do 100 GB) bez konieczności wygrywania ich na chmurę. W niższych planach będziemy jednak ograniczeni wielkością transferu do 2 GB.

dropbox.com

 

Wybór redakcji
Mega

Oferta:

  • 20 GB (bezpłatnie)
  • 400 GB (22,25 zł miesięcznie)
  • 2 TB (44,55 zł miesięcznie)
  • 8 TB (89,15 zł miesięcznie)
  • 16 TB (133,75 zł miesięcznie)

Konto Business:

  • 15 TB (45,55 zł miesięcznie)

Założony przez niesławnego Kima Dotcoma serwis Mega już od dekady oferuje jeden z najwygodniejszych i najbezpieczniejszych dysków w chmurze (firma chwali się, że nawet ona nie jest w stanie rozszyfrować naszych plików). Początkowo serwis kusił wyjątkowo dużą darmową przestrzenią dyskową (200 GB), która następnie zmalała do 50 GB, a obecnie wynosi 20 GB. Nadal jest to jednak bardzo ciekawa opcja dla osób szukających darmowej chmury, która oferuje przejrzysty interfejs i wygodne możliwości udostępniania plików oraz folderów. Mamy też opcję synchronizacji folderów z komputera za pomocą usługi MegaSync.

Pewnym minusem jest natomiast miesięczny limit transferu (1, 2, 8 i 16 TB) występujący w podstawowych planach, co może utrudnić udostępnianie dużych plików dużym grupom osób. Nadal jest to jednak usługa przystępnie wyceniona - w szczególności warto zwrócić uwagę na konto Business, które oferuje 15 TB przestrzeni w chmurze i nieograniczony transfer za raptem 45 zł miesięcznie.

mega.nz

 

Wybór redakcji
pCloud

Oferta:

  • 10 GB (bezpłatnie)
  • 500 GB (od 14 zł miesięcznie, lub 650 zł za dożywotni dostęp)
  • 2 TB (od 30 zł miesięcznie, lub 1300 zł za dożywotni dostęp)

Konto biznesowe:

  • 1 TB (od 37 zł miesięcznie)

Zdecydowanie jedna z najbardziej opłacalnych i najbardziej przystępnych chmur na rynku. Jej siłą jest możliwość wygodnej synchronizacji dowolnego folderu z dysku, a także rozbudowane opcje personalizacji szyfrowania danych i udostępniania. Za darmo otrzymamy 10 GB przestrzeni, ale wyjątkowo atrakcyjnie prezentuje się plany płatne, a w szczególności te obejmujące jednorazową opłatę za „dożywotni” dostęp do usługi. Opcja ta zwróci nam się po ok. 3 latach korzystania z serwisu.

Do minusów należy brak wsparcia dla wygodnej obsługi dokumentów, brak możliwości edycji plików na dysku w chmurze czy możliwości tworzenia notatek i brak integracji z usługami Google czy Microsoft. Pewnym minusem dla niektórych użytkowników może być także fakt, że podstawowy plan płatny objęty jest miesięcznym limitem transferu (pobierania) wynoszącym 500 GB. Otrzymujemy natomiast opcje przywracania wcześniejszych wersji plików (do 30 dni).

pcloud.com

 

Box

Oferta:

  • 10 GB (bezpłatnie)
  • 100 GB (od 40 zł miesięcznie)

Konto biznesowe (do 3 użytkowników):

  • 100 GB (od 20 zł miesięcznie)
  • Nielimitowana przestrzeń (od 60 zł miesięcznie)

Usługa zbliżona funkcjonalnością do Dropboxa czy Google Drive. Tu także otrzymujemy dosyć rozbudowane opcje udostępniania, a także funkcję synchronizacji z dokumentami Office czy Google. Użytkownicy chwalą sobie wygodę wygodę synchronizacji plików, jednak serwis ma też parę wad, które mogą okazać się istotne dla fotografujących.

Największym minusem jest obecny nawet w płatnych planach limit rozmiaru pojedynczego pliku, który w zależności od wykupionej opcji wynosi od 2 do 15 GB (i tylko 250 MB na koncie darmowym). Nie otrzymujemy też opcji podejrzenia metadanych zdjęć oraz wsparcia podglądu dla plików RAW. Jest to jednak jedna z najbardziej przystępnych cenowo opcji oferujących nielimitowaną przestrzeń dyskową w chmurze.

box.com

 

iDrive

Oferta:

  • 5 GB (bezpłatnie)
  • 5 TB (260 zł rocznie)
  • 10 TB (370 zł rocznie)

Platforma łącząca usługi chmurowe z opcja backupu online. Z jednej strony otrzymujemy więc wygodne i rozbudowane funkcje synchronizacji i udostępniania folderów, a z drugiej możliwość tworzenia kopii zapasowych całych dysków czy nawet serwerów NAS, co pozwoli nam skutecznie zarządzać wszystkimi sieciowymi zadaniami w jednym miejscu.

Usługa ma też jednak pewne minusy, do których należy brak nielimitowanej przestrzeni na backup, nie do końca wygodny interfejs czy konieczność wnoszenia opłat z góry za cały rok. Mimo wszystko pod względem cen, serwis może pochwalić się atrakcyjną ofertą.

idrive.com

 

LiveDrive

Oferta:

  • Nielimitowany backup (30 zł miesięcznie)
  • 2 TB w chmurze (60 zł miesięcznie)
  • Nielimitowany backup i 2 TB w chmurze (93 zł miesięcznie)

LiveDrive to ciekawa propozycja, która z jednej strony działa jak chmura, a z drugiej jako platforma do zdalnego backupu. Jej bezsprzeczną zaletą jest fakt, że udostępnia nam nieograniczoną przestrzeń na tworzenie kopii zapasowych naszych urządzeń, żeby jednak w pełni wykorzystać jej możliwości musimy wykupić najdroższy plan, który oscyluje na poziomie 100 zł miesięcznie.

Chodzi o to, że w atrakcyjnie wycenionym planie podstawowym otrzymujemy jedynie możliwość backupu 1 komputera. Droższy plan daje nam 2 TB przestrzeni w chmurze i możliwość synchronizowania plików z wielu urządzeń, ale nie oferuje już standardowej, nielimitowanej przestrzeni na backup. Dopiero najdroższa opcja łączy obydwie oferty i otwiera przed nami dodatkowe funkcje takie dostęp przez FTP czy backup serwerów NAS.

livedrive.com

 

IceDrive

Oferta:

  • 10 GB (bezpłatnie)
  • 150 GB (75 zł rocznie, lub 223 zł jednorazowo)
  • 1 TB (186 zł rocznie, lub 560 zł jednorazowo)
  • 5 TB (670 zł rocznie, lub 1863 zł jednorazowo)

Jeden z nowszych graczy na rynku chmur. Usługa oferuje podstawową funkcjonalność dysku w chmurze, wraz z możliwością wygodnej synchronizacji, udostępniania i podglądu poszczególnych typów plików. IceDrive tworzy też wirtualny dysk na naszym komputerze, co wielu osobom może ułatwić wygranie materiałów do chmury. Oferta jest też atrakcyjnie wyceniona i oferuje opcję jednorazowego wykupienia planu „dożywotniego”.

Do minusów należy z pewnością brak synchronizacji z usługami Google i Microsoft i niewielkie możliwości kolaboracji nad dokumentami. W dwóch najtańszych planach jesteśmy też dość mocno ograniczeni limitem transferu (3 GB - 250 GB), który w niektórych sytuacjach może okazać się zbyt mały.

icedrive.net

 

ZoolZ / BigMind

Oferta:

BigMind Home:

  • 1 GB (bezpłatnie)
  • 200 GB (160 zł rocznie)
  • 500 GB (380 zł rocznie)
  • 1 TB (704 zł rocznie)

BigMind Business:

  • 100 GB (67 zł miesięcznie)
  • 250 GB (od 90 zł miesięcznie)

Zoolz Cloud:

  • 1 TB (45 zł miesięcznie)
  • 2 TB (90 zł miesięcznie)
  • 5 TB (225 zł miesięcznie)

ZoolZ funkcjonowało w formie sieciowej usługi backupu, ale od niedawna oferuje także osobne, nowoczesne usługi pod marką BigMIND i kreuje się na najbardziej nowoczesną chmurę na rynku. W sumie otrzymujemy więc 3 odmienne oferty skrojone pod potrzeby różnych użytkowników.

Najbardziej podstawowa BigMIND Home służyć ma za domową chmurę do przechowywania zdjęć i plików z kilku komputerów i urządzeń mobilnych, której wyjątkową funkcjonalnością są opcje wyszukiwania oparte o AI. Możemy więc stworzyć wirtualną bibliotekę naszych zdjęć rodzinnych, którą łatwo przeszukamy według automatycznie dobieranych tagów czy nawet przedmiotów znajdujących się na zdjęciach. Usługa jest też nienajgorzej wyceniona, a dodatkowo oferuje możliwość archiwizacji dysków zewnętrznych, streamingu video i udostępniania plików oraz synchronizacji z kontem Google Drive czy Dropbox.

Usługa BigMind Business rozszerza funkcjonalność chmury o opcję wykorzystywania przez wielu użytkowników, większe możliwości udostępniania oraz możliwość archiwizowania danych z serwerów. Niestety w tym wypadku otrzymujemy dość mocno ograniczone opcje w zakresie pojemności dysku w chmurze (100-250 GB), do których możemy dopiero dokupywać więcej przestrzeni w cenie 15 euro miesięcznie za każde 100 GB.

Zoolz oferuje wreszcie także standardową opcję backupu online, która obejmuje dowolną liczbę dysków, użytkowników i serwerów, ale ograniczona jest pojemnością.

zoolz.com

 

Wybór redakcji
PolarBackup

Oferta:

  • Nielimitowany backup dla jednego użytkownika (216 zł rocznie)

Konta biznesowe:

  • 1 TB (284 zł rocznie)
  • 2 TB (569 zł rocznie)
  • 5 TB (1420 zł rocznie)

Prawdopodobnie najtańsza usługa backupu online dostępna na rynku, która dodatkowo kusi możliwością jednorazowego wykupienia planu „dożywotniego”, opcją automatycznego backupu czy dostępem do starszych wersji plików oraz nielimitowanym backupem dla jednego użytkownika / komputera. Zdecydowanie jedna z ciekawszych ofert, gdy zależy nam wyłącznie na backupie naszego lokalnego dysku twardego.

Niestety niska cena wiąże się także z kompromisami. Przede wszystkim w przypadku planów biznesowych obejmujących kilku użytkowników czy wiele urządzeń nie otrzymujemy nielimitowanej przestrzeni dyskowej, a dodatkowo przy chęci przywrócenia kopii zapasowej naszych danych musimy liczyć się z czasem oczekiwania na udostępnienie możliwości pobrania danych, wynoszącym od 3 do 12 godzin.

polarbackup.com

 

Wybór redakcji
Backblaze

Oferta:

  • Nielimitowany backup (22 zł miesięcznie)
  • Konto biznesowe z obsługą NAS (22 zł miesięcznie + 18 zł za każdy terabajt danych)

Oferujący tzw. zimny backup serwis Backblaze ma służyć głównie jako miejsce do przechowywania kopii zapasowych plików. Konto w serwisie daje nielimitowaną przestrzeń dyskową i transfer ograniczony jedynie prędkością naszego łącza. Serwis jest zautomatyzowany i dokonuje kopii zapasowych w tle podczas naszej pracy na komputerze. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość tworzenia kopii zapasowych dysków zewnętrznych. Nie mamy jednak możliwości szybkiego dostępu do całości przechowywanego materiału. Na link czekamy tym dłużej im większy jest rozmiar pliku, który chcemy odzyskać. W przypadku pojedynczych zdjęć nie będzie to jednak stanowiło problemu. W razie gdybyśmy chcieli odzyskać na raz większą ilość danych, serwis oferuje przesłanie nam pocztą pen-drive’a (2568 GB / $ 99) lub dysku twardego (8 TB / $189), co może być lepszym rozwiązaniem niż próba pobrania kilku terabajtów przez internet. Usługa jest przy tym jedną z najbardziej atrakcyjnych cenowo na rynku. Za nielimitowany backup materiały z jednego komputera zapłacimy tylko 6 dolarów miesięcznie.

Backblaze oferuje także usługę B2, w ramach której możemy nie tylko tworzyć backup plików z komputera, ale także kopie zapasowe serwerów NAS, otrzymując przy tym szybki i bezproblemowy dostęp do wszystkich materiałów - tak jak w przypadku standardowej chmury. W ramach programu B2 otrzymamy 10 GB darmowej przestrzeni w każdym miesiącu używania oraz 1GB darmowego transferu na pobieranie plików.

W przypadku chęci stworzenia kopii zapasowej serwera NAS zapłacimy 5 dolarów miesięcznie za każdy terabajt przechowywanych danych (usługa B2). Ważne jest jednak to, że płacimy wyłącznie za wykorzystany transfer, a ceny zaczynają się od 0,005 dolara za gigabajt przesłanego materiału. Dodatkowym atutem jest fakt, że serwis oferuje synchronizację z popularnymi serwerami NAS, typu Synology czy Cloudberry.

backblaze.com

 

Tresorit

Oferta:

  • 500 GB (od 38 zł miesięcznie)
  • 2,5 TB (od 90 zł miesięcznie)

Konto biznesowe:

  • 1 TB (od 55 zł miesięcznie)
  • 2 TB (od 72 zł miesięcznie)
  • Plan indywidualny (od 90 zł miesięcznie)

Tresorit to chmura, która chwali się jednymi z najlepszych zabezpieczeń na rynku. Choć jest skierowana raczej na klientów biznesowych, może być ciekawą propozycją także dla niewielkich firm czy fotografów. Siłą Tresorit są natywne aplikacje dla systemów Windows, Mac OS, Linux, Android i iOS, a także bardzo rozbudowane opcje udostępniania plików i wygodna praca na wirtualnych dyskach dostępnych z poziomu naszego systemu.

Minusem Tresorit jest z pewnością wygórowana cena oraz ograniczenie wielkości pojedynczego pliku do 5-10 GB w najbardziej opłacanych planach indywidualnych.

tresorit.com

 

Spideroak One Backup

Oferta:

  • 150 GB (22 zł miesięcznie)
  • 400 GB (40 zł miesięcznie)
  • 2 TB (52 zł miesięcznie)
  • 5 TB (108 zł miesięcznie)

Spideroak to prosty system backupu online, który oferuje także możliwość synchronizacji baz danych na kilku urządzeniach i dzielenia się plikami z osobami trzecimi. Usługa nie oferuje natomiast mobilnego backupu, tworzenia kopii zapasowych serwerów NAS ani planów z nieograniczoną przestrzenią dyskową. Jego siłą są jednak dobre zabezpieczenia oraz nieograniczona czasowo możliwość przywracania wcześniejszych wersji plików.

spideroak.com

 

Nazwa.pl Cloud Backup

Oferta:

  • 1 TB (120 zł rocznie)

Polska i bardzo przystępnie wyceniona usługa backupu w sieci, oferowana przez firmę hostingową z wieloletnim stażem. Co prawda jest to stricte usługa służąca tworzeniu kopii zapasowych, a nasze możliwości organicza pojemność 1 TB i współpraca tylko z systemem Windows, ale Nazwa.pl Cloud Backup wynagradza nam to wyjątkowo konkurencyjną ceną. Nasz rodzimy serwis może więc okazać się świetną propozycją na zapasowy dysk, na którym będziemy przechowywać kopie najbardziej istotnych materiałów.

nazwa.pl/backup

 

Degoo

Oferta:

  • 100 GB (bezpłatnie)
  • 500 GB (11 zł miesięcznie)
  • 10 TB (45 zł miesięcznie)

Usługa oferująca obecnie zdecydowanie najwięcej darmowej przestrzeni dyskowej na rynku. Degoo kusi 100 GB bezpłatnego backupu, ale ma to swoją cenę. Przede wszystkim, Degoo to głównie platforma do tworzenia kopii zapasowej danych. Nie znajdziemy tu więc opcji automatycznej synchronizacji folderów oraz rozbudowanych funkcji udostępniania czy podglądu materiału. Dodatkowo korzystając z darmowej wersji narażamy się na utratę danych w przypadku gdy przez 90 dni nie zalogujemy się na nasze konto.

Warto też mieć na uwadze, że wokół Degoo narosło wiele kontrowersji - serwis miał usuwać konta użytkownikom którzy wykupili dostępne niegdyś plany dożywotnie pod pretekstem naruszenia praw autorskich, co oznaczało także, że twórcy mają wgląd w pliki przechowywane na stronie. Od tamtego czasu Degoo zmieniło jednak swój model biznesowy.

Obecnie Degoo reklamuje się jako opcja stworzona głównie z myślą o backupie urządzeń mobilnych i wykonywanych nimi zdjęć. Trzeba też przyznać, że oferuje przystępną ofertę cenową, gdzie 10 TB przestrzeni w chmurze będzie nas kosztować raptem 45 zł miesięcznie, a 500 GB niecałe 10 zł. Należy jednak pamiętać, że ceny mogą się zmienić. W ostatnich latach firma zrezygnowała m.in. z możliwości jednorazowego wykupu usługi na czas nieokreślony.

degoo.com

(fot. okładkowa: Stormotion / Flickr)

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Najlepsze używane aparaty, które mocno potaniały - co warto kupić na rynku wtórnym w 2024 roku
Najlepsze używane aparaty, które mocno potaniały - co warto kupić na rynku wtórnym w 2024 roku
Wszyscy chcielibyśmy mieć najnowszy aparat, ale czasem wszystko, czego potrzebujemy mogą zaoferować nam kilkuletnie modele z drugiej ręki, które zdążyły mocno potanieć. Oto 14...
30
Piotr Werner: Tethering (nie tylko) w mojej fotografii
Piotr Werner: Tethering (nie tylko) w mojej fotografii
O tym, czym jest tethering, jak stosować go w praktyce i jakie zalety w pracy fotografa dają kable TetherTools, pisze Piotr Werner.
27
Jak walczyć z light pollution, by robić lepsze zdjęcia astro
Jak walczyć z light pollution, by robić lepsze zdjęcia astro
Astrofotografia i nocne zdjęcia krajobrazowe wymagają odpowiedniego obiektywu, ale w dobie wszechobecnego zanieczyszczenia światłem warto wykorzystać także odpowiednie filtry...
8
Powiązane artykuły