Wystawa Elżbiety Tejchman w Galerii Asymetria

W latach 1969-1970 Elżbieta Tejchman fotografowała ciało swojego partnera - artysty Wojciecha Wawrzonowskiego, zestawiając zbliżenia fragmentów ciała, z ich bezpośrednimi odciskami na materiale światłoczułym (później przefotografowanym). Efekty pracy tej mało znanej w naszym kraju fotografki będziemy mogli zobaczyć na wystawie w Galerii Asymetria od 16 lipca do 28 sierpnia. Wernisaż w czwartek, 15 lipca o godz. 19:00.
"Imprints/Odciski" to unikalny w polskiej sztuce cykl fotografii poświęcony męskiemu ciału, powstały pod koniec lat 60. XX wieku. Seria ta była prezentowana na wystawie indywidualnej Elżbiety Tejchman w Galerii Współczesnej w 1971 roku, a także w wyborze na słynnym pokazie "Fotografowie poszukujący"; trzy zdjęcia opublikował miesięcznik "Fotografia". Prace te, podobnie jak reszta dorobku mieszkającej za granicą fotografki, są mało znane i praktycznie nie funkcjonują w opracowaniach dotyczących polskiej historii fotografii.

Elżbieta Tejchman "sportretowała" ciało swojego partnera - artysty Wojciecha Wawrzonowskiego, zestawiając zbliżenia fragmentów ciała, z ich bezpośrednimi odciskami na materiale światłoczułym (później przefotografowanym). Analityczne, ale też zmysłowe prace Tejchman wpisują się nie tylko w medialne poszukiwania ówczesnej neoawangardowej fotografii, są również "kolejnym niezwykłym śladem rewolucji seksualnej i intymnej, która prawie nieświadomie odcisnęła się na polskiej sztuce neoawangardowej przełomu lat 60. i 70. (...)" (z tekstu Pawła Leszkowicza)


Wystawa Elżbiety Tejchman nie byłaby możliwa gdyby nie projekt FotoRejestr, w ramach którego Fundacji udało się dotrzeć i opracować pierwszy fragment archiwum fotografki. Pokazowi w Galerii Asymetria towarzyszy limitowana edycja polsko-angielskiego katalogu z tekstem dr Pawła Leszkowicza.

Elżbieta Tejchman-Wawrzonowska (ur. 1934) Urodziła się i wychowała w Warszawie. W 1952 roku zdała maturę w Liceum Fotograficznym w Warszawie i rozpoczęła pracę zawodową oraz dydaktyczną: prowadziła m.in. kółka fotograficzne w Warszawskim Towarzystwie Fotograficznym czy weekendowe kursy organizowane przez tygodnik "Na przełaj". Równolegle nawiązywała kontakty w środowisku artystycznym, przede wszystkim ze Zbigniewem Dłubakiem. Zaowocowały one współpracą z Grupą 55 oraz pełnieniem funkcji komisarza Międzynarodowej Wystawy Fotograficznej "Krok w nowoczesność", prezentowanej w Galerii Krzywe Koło w Warszawie (1958). W konsekwencji rozpoczęła współpracę z miesięcznikiem "Fotografia", gdzie publikowała zdjęcia, a w 1969 przez kilka miesięcy miała własną kolumnę. Zamieszczała tam zestawy swoich prac oraz krótkie teksty o charakterze dydaktycznym, pokazujące różnorodne możliwości fotografii artystycznej.

Zatrudnienie w 1965 roku w Instytucie Organizacji i Mechanizacji Budownictwa dało Elżbiecie Tejchman możliwość realizacji projektów związanych z przestrzenią miasta. W 1966 roku na zorganizowanym w Muzeum Narodowym w Warszawie pokazie prac powstałych podczas I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu znalazło się 80 jej fotografii dokumentujących to wydarzenie. W 1969 roku została członkiem ZPAF, gdzie później pełniła funkcję sekretarza komisji artystycznej. Wzięła udział w przełomowej dla fotografii nowoczesnej wystawie "Fotografowie poszukujący", którą również szczegółowo udokumentowała. Rejestrowała prawie wszystkie ekspozycje w warszawskiej Galerii Współczesnej, gdzie także wystawiała (1973, pokaz indywidualny). W latach 70. zrealizowała wiele sekwencyjnych cykli poświęconych architekturze miejskiej, m. in. cykl 12 fotografii "Ul. Zamieniecka". W 1984 roku opuściła Polskę i wyjechała do Londynu. Wyszła wówczas za mąż za wieloletniego partnera, fotografa i malarza Wojciecha Wawrzonowskiego. Tejchman nadal fotografuje, jej ostatnie cykle poświęcone są ulicom Londynu.

Projekt FotoRejestr finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Kuratorką wystawy jest Karolina Lewandowska.

Więcej informacji na temat wystawy znajdziemy na stronach: www.archeologiafotografii.pl. oraz www.asymetria.eu.

Elżbieta TejchmanImprints/Odciski, 1969-1970
Wernisaż: 15.07, godz. 19:00
Termin: 16.07-28.08.2010

Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a/8a, Warszawa
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0