Wanda Michalak w Luksferze

Galeria Luksfera zaprasza na pierwszą wystawę po przerwie wakacyjnej. Tym razem praska galeria zaprezentuje fotografie Wandy Michalak z cyklu autoportretów "World Watching", który artystka realizuje od 14 lat. Wystawę będzie można oglądać od 15 września 2006 roku.
fot. Wanda Michalak z wystawy "World Watching"

Poniżej publikujemy tekst autorstwa Piotra Rypsona, który powstał przy okazji prezentacji wystawy "World Watching" w Galerii FF w 1997 roku:

Trzy praktyki, ciało, krajobraz

Roland Barthes w Camera Lucida (1980): "staję się w procesie 'pozowania', natychmiast stwarzam dla siebie nowe ciało, przemieniam się zawczasu w wyobrażenie. Ta transformacja ma charakter aktywny: czuję, że Fotografia stwarza moje ciało lub je uśmierca [...]"

W cyklu zdjęć World Watching nagie ciało umiejscawia się w krajobrazie. A raczej w krajobrazach: Brazylii, Walii, Australii, Irlandii... Z punktu widzenia patrzącego na te zdjęcia nie jest bez znaczenia, że to umiejscawiające się ciało i komponująca zdjęcie osoba, to dwie funkcje autorki "robiącej" zdjęcie. Tak więc proces "pozowania" ciała jest pierwotnie pomyślany poprzez fotograficzny kadr - potem dopiero uwidoczniony (może ze spontanicznymi korektami) i utrwalony na filmie.

Ciało, zwłaszcza ciało pozbawione wszelkiego okrycia, przybiera rozmaite kształty i pozy w spotkaniu z naturą. Wanda Michalak prowadzi tu grę na kilku rejestrach. Piękno zachodzącego słońca jest powitane pięknem pozy, harmonijnie i z zaufaniem umieszczonej w strefach ziemi, wody, nieba i światła. "Religia ciała", jak pisano o tych zdjęciach? Być może, ale zarazem jego "fotogenetyka", określająca tryb umiejscawiania (się) ciała w takim, a nie innym otoczeniu: ciało jak kamień pośród kamieni na plaży (odpływ, Normandia, "Kobieta z wydm"?); uchwycona tubylka pośród mrocznych palm; dojście do drzewa w tropikalnym lesie...

Jest zatem ciało w pewnym stanie mimikry, ciało wchłonięte - przez krajobraz lub pamięć o obrazie. Lecz jest tu także ciało wchłaniające krajobraz. Postać pomnikowo umiejscowiona na kamiennym szczycie, dosiadająca sterczącej skały, podnosząca maszt oblepionego wodorostami drzewa. Wszystkie te czynności nie mają na celu mimikry - raczej zawładnięcie obszaru.

Barthes w Camera Lucida: "zauważyłem, że fotografia może być przedmiotem trzech praktyk (czy też trzech emocji lub trzech intencji): robić, poddawać się, patrzeć". Cykl World Watching jest na pewien sposób efektem wymiany pomiędzy tymi postawami i emocjami, sposobem stawiania pytań, doświadczania odpowiedzi - i spoglądania na Fotografię.
- Piotr Rypson, Amsterdam, IX '97

fot. Wanda Michalak z wystawy "World Watching"

Tak pisze o swoich Wanda Michalak:

Moją pasją jest portret. I krajobraz. Także podróże. Staram się to połączyć. Moje pejzaże są portretami natury. Nagie ciało staje się krajobrazem. Portret, akt, krajobraz i autoportret łączę w jeden obraz. Staję się częścią natury. Nie wybiorę miejsca, choćby najpiękniejszego, jeśli go nie "poczuję". Muszę się w tym miejscu znaleźć, muszę się w nim "zakochać".
Być może dlatego staję w pejzażu naga. Ewa w raju? Trochę tak. Moje autoportrety pokazują świat piękny, nieskalany, romantyczny. Świat który mógłby być, który jest, tylko trzeba go odnaleźć.
Seria "World Watching" jest wizualnym dziennikiem, kroniką miejsc i emocji.
Dużo zabawy, czasem strachu, zachwytów i rozczarowań.
Po prostu - bardzo lubię być pejzażem.
- Wanda Michalak, Amsterdam, 4 07 06

Kuratorem wystawy w galerii Luksfera jest Marek Grygiel.

fot. Wanda Michalak z wystawy "World Watching"

Wanda Michalak urodziła się w Warszawie. Studiowała w Carrington Polytechnic Design School w Auckland w Nowej Zelandii. Obecnie mieszka i pracuje w Amsterdamie. Swoje prace prezentowała na licznych wystawach, m.in: 2006 - Bonsoir Madame La Lune Six Images Gallery, Amsterdam; Dialogues Dialogues Gallery WM, Amsterdam; 2005 - Jaarboek -Gkf - zbiorowa wystawa, Kolderveen; Pieć lat pózniej Mała Galeria ZPAF/CSW,Warszawa; Gallery WM 5 Years Jubilee, Amsterdam; Dialogues, dialogues - Gallery Arka, Wilno; 2004 - World Watching Polish Culturel Institut, Sofia; Ego Ik Zelf Melkweg Galerie, Amsterdam; If you go into the woods today, Pauza, Kraków; Van bossen en bomen, Melkweg Galerie, Amsterdam; 2003 - Dialogi... Mała Galeria ZPAF/CSW, Warszawa.

Prace Wandy Michalak znajdują się w prywatnych kolekcjach w Holandii, Nowej Zelandii, Norwegii, Polsce i w USA, a także w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.


Fotografie Wandy Michalak z cyklu World Watching prezentowane będą od 15 września do 22 października 2006 roku w galerii Luksfera mieszczącej się przy ulicy Ząbkowskiej 27/34 (Warszawska Wytwórnia Wódek) w Warszawie.


słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2