Komora oka - archiwum Marka Piaseckiego okiem Tomasza Szerszenia

Autor: Redakcja Fotopolis

10 Grudzień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Archiwum jest miejscem rozmaitych sekretów. Czy nie jest nim również fotograficzna ciemnia albo pracownia fotografa? Było tak z pewnością w przypadku Marka Piaseckiego. Nową wystawę w Fundacji Archeologia Fotografii można oglądać do końca stycznia.

Fotografowanie - jak wiadomo - jest nierozdzielnie splecione z procesem podglądania, patrzenia, które niejednokrotnie przekracza granice intymności. Podobnie jest w przypadku obcowania z archiwum: szczątkami czyjejś twórczości, ale i czyjegoś życia.

Gra sobowtórów

fot. Marek Piasecki

Instalacja fotograficzna Tomasza Szerszenia Komora oka (ang. Eye chamber, niem. Augenkammer) opowiada o grze spojrzeń, która wkracza w przestrzeń archiwum. Punktem odniesienia jest spuścizna Marka Piaseckiego (1935-2011), fotografa, twórcy heliografii, lalek, rzeźb, kolaży. Wiele spośród jego fotografii ma intymny charakter, niejednokrotnie przetwarza motyw perwersyjnego spojrzenia czy podglądania.

Archiwum - to w szczególności, ale też w ogóle  - jest miejscem rozmaitych sekretów. Czy nie jest nim również fotograficzna ciemnia albo pracownia fotografa? Było tak z pewnością w przypadku Marka Piaseckiego: jego niezwykła ciemnia-pracownia była miejscem pracy i zamieszkiwania, oraz przestrzenią, w której urządzał prywatne pokazy - często przeznaczone tylko dla jednej osoby. Stawała się mikro-teatrem na dwie pary rąk i dwie pary oczu. W stworzonej na wystawie w galerii FAF instalacji mamy do czynienia z sytuacją wzajemnego, zwielokrotnionego podglądania, grą sobowtórów, która zawsze jest intymna i obnażająca.

fot. Marek Piasecki

Komentując Piaseckiego Tomasz Szerszeń sięga po prace z własnego archiwum, z 2002 roku: czasu swoich pierwszych fotograficznych gestów. Dlatego Komora oka staje się dla artysty rodzajem archeologicznego spojrzenia: na archiwum, na postać Marka Piaseckiego, i na samego siebie.

Tomasz Szerszeń poprzez swoją wystawę stawia również pytanie o płeć spojrzenia fotografki/ fotografa. Historycznie i kulturowo patrzenie, podglądanie utożsamiane jest z męskim spojrzeniem. Jako takie jest opresyjne. Takim bywa również spojrzenie, które pada na archiwum. Czy z tych pułapek można się uwolnić?

Kiedy i gdzie?

Wystawę „Komora oka” można oglądać do 31 stycznia 2020 roku, w galerii Fundacji Archeologia Fotografii, przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie.

Tomasz Szerszeń

Rocznik 1981. Fotograf i artysta wizualny, antropolog kultury, badacz sztuki, kurator. Autor książek Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015) i Architektura przetrwania (2017, wyróżniona w konkursie na Fotograficzną Publikację Roku 2017), redaktor książki Neorealism in Polish Photography 1950-1970 (2015, z Rafałem Lewandowskim). Współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” redaktor „Kontekstów”, adiunkt w IS PAN. Jego prace i projekty artystyczne pokazywane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Galerii Studio, Fundacji Archeologia Fotografii, Nowym Teatrze, Zachęcie, Galerii Asymetria, Biurze Wystaw, Kordegardzie, Instytucie Fotografii Fort, Wolskim Centrum Kultury (Warszawa), Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Wymiany (Łódź), Galerie Anne de Villepoix (Paryż), Ludwig Muzeum (Budapeszt), Indie Photography Gallery (Tel Awiw), a także – trzykrotnie (2012, 2013, 2014) na Paris Photo. Kurator wystaw Czym jest Oświecenie? (2018, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, z Łukaszem Rondudą i Goshką Macugą) i Transfert (2019, Galeria Studio w Warszawie, z Dorotą Jarecką, Natalią Andrzejewską i Teodorem Ajderem). Współautor (z Julią Holewińską i Radosławem Dudą) spektaklu Hiroshima / Love (2019, Biennale Warszawa). Pracuje nad książką o Marku Piaseckim.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem faf.org.pl oraz na facebookowej stronie wydarzenia.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Trwa nabór do XX edycji Grand Press Photo
Trwa nabór do XX edycji Grand Press Photo
Wystartowała jubileuszowa edycja największego polskiego konkursu fotografii reportażowej. Zgłoszenia do Grand Press Photo 2024 możecie nadsyłać do 4 kwietnia.
7
Pętla Krajoznawcza - projekt „A-Z” Andrzeja Tobisa do zobaczenia w Olsztynie
Pętla Krajoznawcza - projekt „A-Z” Andrzeja Tobisa do zobaczenia w Olsztynie
Monumentalny projekt projekt „A-Z (Gabloty edukacyjne)” wkracza w swój 18 rok podróży, podczas której autor przemierza kraj w poszukiwaniu nowych wizualnych definicji dla haseł ze...
3
Talent Roku 2024 - kolejna edycja konkursu na projekt dokumentalny. Wsród nagród publikacja zina, autorska wystawa i stypendium
Talent Roku 2024 - kolejna edycja konkursu na projekt dokumentalny. Wsród nagród publikacja zina,...
Ruszył nabór zgłoszeń do organizowanego przez poznański Pix.House konkursu Talent Roku. Laureaci otrzymają możliwość opublikowania własnego zina, wsparcie finansowe na dokończenie...
8
Powiązane artykuły