Marek Piasecki "Fragile" - wystawa w warszawskiej Zachęcie

ms
27 Sty 2009
Jeszcze tylko do końca tygodnia można oglądać w warszawskiej Zachęcie wystawę Marka Piaseckiego "Fragile". Pierwsza przekrojowa prezentacja autora, który na stale mieszka w Szwecji, obejmuje prace z obszarów grafiki, rzeźby, malarstwa oraz fotografii. Tej poświęcono szczególne miejsce. Pokazywane są zarówno heliografie, eksperymenty z pogranicza fotografii i grafiki, jak i zdjęcia reportażowe, nie wystawiane wcześniej przez autora.
Na wystawie prezentowane są przede wszystkim prace z lat 1956 - 1975, okresu największej aktywności Piaseckiego. Oglądać można zdjęcia reportażowe, publikowane m.in. na łamach "Tygodnika Powszechnego". Na czarno-białych fotografiach oglądamy przechodniów, dzieci, ich nieświadome gesty i miny. Piasecki zwracał szczególną uwagę na relacje w tłumie, na ulicy, w miejscach publicznych. Są opustoszałe zaułki, podwórka, obdrapane ściany starych budynków. Na wystawie prezentowany jest również slide show fotografii dokumentujących życie artystyczne Teatru na Tarczyńskiej, później Teatru Osobnego, który działał w mieszkaniu Mirona Białoszewskiego.
fot. Marek Piasecki Teatr Mirona Białoszewskiego (Teatr Osobny), Miron Białoszewski w roli Kordiana, 1961-62, fot. czarno-biała
Znaczącą część prezentacji stanowią heliografie, miniatury i kolaże. Autor odważnie eksperymentował z możliwościami materiałów światłoczułych. Tworzył kompozycje, którym często bliżej do malarstwa czy grafiki. Łączył różne techniki, zestawiał rozmaite materiały, budował kompozycje przestrzenne.
Marek Piasecki, Bez tytułu, ok. 1960, kolaż
Wystawa w warszawskiej Zachęcie jest pierwszą próbą całościowego ujęcia bogatej i wielowątkowej twórczości artysty uwzględniającą różne dziedziny plastyki - malarstwo, grafikę, rzeźbę, a także fotografię, w tym fotografię reportażową, której sam artysty nigdy nie wystawiał. Bazuje na bogatych, dotąd nieopracowanych zbiorach podkrakowskiego archiwum twórcy, a także kolekcjach polskich oraz szwedzkich muzeów (Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Krakowie, Malmö Konstmuseum, Skissernas Museum w Lund) i galerii (Galerii Starmach, Galerii Piekary, Galerii 86) oraz prywatnych właścicieli.
fot. Marek Piasecki Bez tytułu, ok. 1960, fot. czarno-biała
Marek Piasecki(ur. 1935) Od 1945 do 1967 mieszkał w Krakowie, później przeniósł się do Lund w południowej Szwecji. Tam mieszka do dziś. Zajmuje się fotografią, malarstwem, grafiką i rzeźbą. Od roku 1957 był członkiem II Grupy Krakowskiej. W latach 1958-62 pracował jako fotoreporter i ilustrator "Tygodnika Powszechnego". Jego fotografie i heliografie ukazywały się w książkach wydawnictwa Znak i Wydawnictwa Literackiego. Publikowano je również w wielu czasopismach, między innymi w "Fotografii", w miesięczniku "Polska", "Poezja", "Więź" oraz "Ty i Ja". Jako fotograf zajmował się też portretem, aktem oraz krajobrazem. Przede wszystkim znany był jednak jako twórca grafik na papierze światłoczułym (głównie heliografii) oraz fotografii lalek w charakterystycznych trójwymiarowych oprawach. W latach 1955-1963 fotografował przedstawienia, scenografię i aktorów Teatru na Tarczyńskiej (od 1958 Teatru Osobnego z siedzibą w mieszkaniu Białoszewskiego przy pl. Dąbrowskiego). Ważną dziedziną jego twórczości były kolaże, "miniatury - malarstwo z elementami techniki heliograficznej, kolażu i techniki reliefowej oraz konstrukcje przestrzenne, tzw. przedmioty, które tworzył w latach 50. i 60. Były to przestrzenne montaże wykorzystujące "gotowe elementy" zamknięte w charakterystycznych "skrzynkach". W latach 80. i 90. zajmował się techniką monotypii, a także fotografią kolorową. Uczestniczył w wielu wystawach w kraju i za granicą.


Marek PiaseckiFRAGILE
Termin: 28.11.2008 - 1.02.2009

Narodowa Galeria Sztuki Zachęta
Pl. Małachowskiego 3, Warszawa
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
4
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1