W jakiej kondycji jest współczesny fotoreportaż? Dowiedz się na spotkaniu z Justyną Mielnikiewicz w Zachęcie

W jakiej kondycji jest współczesny fotoreportaż? Dowiedz się na spotkaniu z Justyną Mielnikiewicz w Zachęcie

Jak dziś opowiadać o świecie? Czy dokumentalista ma prawo do stylizacji? I czy w ogóle możemy obecnie mówić o jakichś regułach? Już w środę, 24 kwietnia w warszawskiej Zachęcie Justyna Mielnikiewicz opowie o współczesnym fotoreportażu.

Najbliższe wydarzenie w ramach 11. edycji cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami to gratka dla wszystkich miłośników fotografii dokumentalnej i reportażowej. Towarzyszące wystawie “Polska” na eksport spotkanie z Justyną Mielnikiewicz poruszy temat współczesnego fotoreportażu i problemów przed jakimi obecnie stają fotografowie.

Reportaż a obiektywność

 

- W moim wystąpieniu skupię się na fotografach, którzy mnie inspirują - dawnych i współczesnych. Szczególną uwagę zwrócę na tych, którzy granice między fotografią konceptualną czy artystyczną a fotoreportażem traktują płynnie. - zachęca Mielnikiewicz. - Opowiem też o swojej twórczości, jej początkach i o tym, jak mój sposób pracy zmieniał się na przestrzeni 15 lat. Chętnie podyskutuję z publicznością na tematy związane z zagadnieniem obiektywności w pracy fotoreportera, tego, czy fotograf dokumentując rzeczywistość ma prawo do stylizacji i czy w ogóle we współczesnej fotografii można mówić o jakichś określonych stylach zamkniętych w zestawie sztywnych reguł kreacji.

 

Justyna Mielnikiewicz karierę fotograficzną rozpoczęła w 1999 roku, w redakcji krakowskiej “Gazety Wyborczej”. Od 2001 r. pracuje jako wolny strzelec i mieszka w Gruzji. Współzałożycielka międzynarodowej agencji fotograficznej MAPS. Regularnie publikuje swe prace w „The New York Times”, „Newsweek Polska", „Paris Match”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, „Monocle”, „Stern”, „Le Monde”.

W 2009 r. otrzymała drugą nagrodę w konkursie World Press Photo za zdjęcia dokumentujące wojnę w Osetii Południowej. W tym samym roku została laureatką nagrody Canon Female Photojournalist Prize za projekt o Kaukazie. W 2009 r. rozpoczęła pracę nad cyklem fotograficznym poświęconym życiu kobiet w państwach byłego Związku Radzieckiego - „Co powiedzą ludzie”. W 2014 r. Mielnikiewicz wydała swoja pierwsza książkę „Woman With a Monkey – Caucasus in Short Stories and Photographs”, będącą efektem prawie dekady pracy nad dokumentacją regionu. Od 2014 r. pracowała nad projektem poświęconym Ukrainie „A Ukraine Runs Thru It”, który w tym roku zostanie wydany w formie książkowej.

Kiedy i gdzie?

Spotkanie odbędzie się w środę, 24 kwietnia 2019 roku, o godzinie 18:00 w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki (sala multimedialna), przy placu Stanisława Małąchowskiego 3 w Warszawie. Wstęp wolny.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem wszyscyjestesmyfotografami.pl oraz na stronie facebookowej wydarzenia.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon PowerShot G5 X Mark II - pierwsze wrażenia
10 Lip 2019
G5 X Mark II przeszedł kompletną przemianę. Najnowszy model z serii Canon PowerShot w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Otrzymujemy usprawnioną matrycę i procesor, zoom optyczny o większym zakresie, szybszy system AF, a także zupełnie nowy wygląd i ergonomię z odchylanym do pozycji selfie ekranem i wysuwanym wizjerem elektronicznym.
1
Canon PowerShot G5 X Mark II - zdjęcia przykładowe
10 Lip 2019
Ciekawi, jak w praktyce prezentuje się najnowszy kompakt Canona? Wczoraj, podczas polskiej premiery G5 X Mark II, mieliśmy okazję pobawić się tym modelem. Zobaczcie na co go stać.
4
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - zdjęcia przykładowe
1 Lip 2019
Ciekawi jak w praktyce wypada Canon RF 85 mm f/1.2L USM? Zobaczcie zdjęcia przykładowe i oceńcie, czy ten obiektyw może być jednym z powodów do przesiadki na bezlusterkowy system producenta.
6
Fujifilm GFX 100 - pierwsze wrażenia
27 Cze 2019
GFX 100 to aparat, który w świecie średnioformatowych bezlusterkowców ma „przekraczać granice”. Jednak czy flagowiec systemu Fujifilm faktycznie sprosta wymaganiom fotografów? Oto nasze wnioski i przemyślenia.
2