Maksymilian Rigamonti z nagrodą za najlepszą książkę fotograficzną w konkursie Pictures of the Year International

Autor: Maciej Luśtyk

1 Marzec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Książka “Echo” uznana została za najlepszą książkę fotograficzna na świecie w prestiżowym konkursie Pictures of the Year International. Kacper Kowalski wśród finalistów.

Amerykański konkurs POTYI (Pictures of the Year International), choć mniej nagłośniony, przez wielu stawiany jest rangą na równi z World Press Photo. Od 1944 roku nagradza najlepsze zdjęcia prasowe i dokumentalne z całego świata, a także edycję materiału zdjęciowego w gazetach i magazynach. W ostatnich latach rozszerzony został także o kategorie multimedialne i skupione na publikacjach internetowych.

Triumf polskich książek fotograficznych

Niezmiernie miło nam poinformować o wyróżnieniach przyznanych Polakom w tegorocznej edycji konkursu. Główną nagrodę w kategorii Photography Book of the Year otrzymała książką “Echo” autorstwa Maksymiliana i Magdaleny Rigamonti, wydana w marcu 2018 roku nakładem wydawnictwa Press Club Polska.

Maksymilian i Magdalena Rigamonti, "Echo"

„Echo” to książka fotograficzna o miejscach,  które zniknęły ze współczesnych map Wołynia na Ukrainie, o poszukiwaniu śladów pamięci po tym, czego już nie ma. To spojrzenie na tragiczne wydarzenia sprzed 75 lat

Efekt pięciu lat dokumentacji

Echo jest efektem pięcioletniej pracy Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti - wielokrotnie nagradzanego fotoreportera i dziennikarki, laureatki m.in. Nagrody im. Dariusza Fikusa. Para po raz pierwszy odwiedziła Wołyń w 2013 roku. Zafascynowany i jednocześnie przerażony swoistą aurą tego rejonu, Maksymilian wracał tam kolejny i kolejny raz, by odkrywać wydarzenia z 1943 roku na nowo. Odwiedził wsie, których już nie ma. Był w Ostrówkach, Woli Ostrowieckiej, Parośli, Lipnikach i kilkudziesięciu innych.

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

Maksymilian Rigamonti zdecydował się na czarno-biały film i analogowy, stary średnioformatowy aparat, podobny do tych, którymi dokumentowano Rzeź Wołyńską. Fotografował miejsca, w których kilkadziesiąt lat temu były polskie wsie, a w nich domy, szkoły, targi i kościoły. Dziś trudno w tych przestrzeniach o jakikolwiek punkt odniesienia, bo ślady ludzkiej egzystencji wchłonęła natura. Dlatego przy zdjęciach zostały podane współrzędne geograficzne.

- Jeżdżę do miejsc, których nie ma. Spotykam ludzi bez przyszłości, żyjących przeszłością. Dziś tam, na Wołyniu są tylko puste miejsca po dawnych polskich osadach i wsiach. Prawie wszystkie zniknęły w 1943 roku. Można je znaleźć na starych mapach, próbować namierzać GPS-em. Tam materialna jest tylko pustka. I ja tę pustkę fotografuję. Bezbrzeżne krajobrazy, szczere pola i tylko gdzieniegdzie ktoś postawił krzyżyk. Tu była szkoła, w tamtej wsi mieszkało dwa tysiące ludzi, tam kościół, tu z okolicznych wsi co środa zjeżdżali na targ, a tam był urząd gminy. Nie ma nic. Tylko przyroda. A w okolicach ukraińskie wsie. Fotografuję analogowym aparatem średnioformatowym. Szukam tego, czego nie ma i próbuję opowiadać historię Wołynia, krainy skażonej śmiercią. - mówi o projekcie Rigamonti.

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

Magdalena Rigamonti rozmawiała z Ukraińcami, którzy pamiętają tamte wydarzenia, z ich dziećmi, wnukami, a także z ukraińskimi historykami i polskimi archeologami. W książce, na dwunastu rozkładanych jak mapa kartach znalazło się dwanaście krótkich notatek z podróży, które są opowieściami o konkretnych miejscach i zbrodniach, o krainie skażonej śmiercią. Każda karta to też cztery czarno-białe zdjęcia. Jedynym kolorem, który pojawia się w książce, jest złoty - jak ramy w kościelnych obrazach czy litery na nagrobkach.

“Echo”, Maksymilian i Magdalena Rigamonti

Zobacz wszystkie zdjęcia (5)
 

  • Wydawca: Press Club Polska
  • Fotografie: Maksymilian Rigamonti
  • Tekst: Magdalena Rigamonti
  • Edycja fotografii: Ewa Meissner
  • Projekt: Kasia Kubicka
  • Skany i przygotowanie zdjęć: Tomasz Kubaczyk
  • Redakcja: Katarzyna Sielicka, Ireneusz Broda
  • Język: polski, angielski
  • Tłumaczenie: Adam Robiński
  • Korekta: Iwona Maciszewska
  • Druk: Chromapress
  • Oprawa: Poligrafia Bracia Szymańscy
  • Format: 21 x 21 cm
  • Nakład: 500 egz.
  • Data wydania: marzec 2018
  • ISBN: 978-83-65971-00-5
  • Wydanie I

Więcej informacji na temat książki znajdziecie na stronie maksymilianrigamonti.com. Za jej pośrednictwem można także nabyć książkę w cenie 200 zł, lub 800 zł w edycji kolekcjonerskiej.

Kacper Kowalski wśród wyróżnionych

Oprócz tego, wśród finalistów znalazł się Kacper Kowalski, z książką “Over”. Publikacja to cykl fotografii z lotu ptaka pokazujących świat zasypany śniegiem, który istnieje tylko przez kilka poranków w roku i dostępny jest nielicznym. Projekt porusza temat relacji między człowiekiem, a naturą i stanowi artystyczną wizją fotografa na temat czasu i przyszłości. Wznosząc się w zimowym, ostrym powietrzu, zawieszony w czasie i przestrzeni, fotograf osiąga nowy punkt widzenia. Jego efektem są poetyckie obrazy, które poza znanymi z jego poprzednich projektów sekwencjami abstrakcyjnych wzorów, odzwierciedlają stan umysłu fotografa. Na jej temat możecie przeczytać tutaj.

Więcej informacji na temat konkursu Pictures of the Year International i pełną galerię zwycięskich prac znajdziecie pod adresem poy.org.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Wraz z końcem czerwca ruszają Letnie Meetingi Fotograficzne - seria wydarzeń obejmujących spotkania z ekspertami, praktyczne warsztaty i testy sprzętu. Przez cały lipiec cykl odwiedzi...
1
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)