Maksymilian Rigamonti z nagrodą za najlepszą książkę fotograficzną w konkursie Pictures of the Year International

Autor: Maciej Luśtyk

1 Marzec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Książka “Echo” uznana została za najlepszą książkę fotograficzna na świecie w prestiżowym konkursie Pictures of the Year International. Kacper Kowalski wśród finalistów.

Amerykański konkurs POTYI (Pictures of the Year International), choć mniej nagłośniony, przez wielu stawiany jest rangą na równi z World Press Photo. Od 1944 roku nagradza najlepsze zdjęcia prasowe i dokumentalne z całego świata, a także edycję materiału zdjęciowego w gazetach i magazynach. W ostatnich latach rozszerzony został także o kategorie multimedialne i skupione na publikacjach internetowych.

Triumf polskich książek fotograficznych

Niezmiernie miło nam poinformować o wyróżnieniach przyznanych Polakom w tegorocznej edycji konkursu. Główną nagrodę w kategorii Photography Book of the Year otrzymała książką “Echo” autorstwa Maksymiliana i Magdaleny Rigamonti, wydana w marcu 2018 roku nakładem wydawnictwa Press Club Polska.

Maksymilian i Magdalena Rigamonti, "Echo"

„Echo” to książka fotograficzna o miejscach,  które zniknęły ze współczesnych map Wołynia na Ukrainie, o poszukiwaniu śladów pamięci po tym, czego już nie ma. To spojrzenie na tragiczne wydarzenia sprzed 75 lat

Efekt pięciu lat dokumentacji

Echo jest efektem pięcioletniej pracy Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti - wielokrotnie nagradzanego fotoreportera i dziennikarki, laureatki m.in. Nagrody im. Dariusza Fikusa. Para po raz pierwszy odwiedziła Wołyń w 2013 roku. Zafascynowany i jednocześnie przerażony swoistą aurą tego rejonu, Maksymilian wracał tam kolejny i kolejny raz, by odkrywać wydarzenia z 1943 roku na nowo. Odwiedził wsie, których już nie ma. Był w Ostrówkach, Woli Ostrowieckiej, Parośli, Lipnikach i kilkudziesięciu innych.

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

Maksymilian Rigamonti zdecydował się na czarno-biały film i analogowy, stary średnioformatowy aparat, podobny do tych, którymi dokumentowano Rzeź Wołyńską. Fotografował miejsca, w których kilkadziesiąt lat temu były polskie wsie, a w nich domy, szkoły, targi i kościoły. Dziś trudno w tych przestrzeniach o jakikolwiek punkt odniesienia, bo ślady ludzkiej egzystencji wchłonęła natura. Dlatego przy zdjęciach zostały podane współrzędne geograficzne.

- Jeżdżę do miejsc, których nie ma. Spotykam ludzi bez przyszłości, żyjących przeszłością. Dziś tam, na Wołyniu są tylko puste miejsca po dawnych polskich osadach i wsiach. Prawie wszystkie zniknęły w 1943 roku. Można je znaleźć na starych mapach, próbować namierzać GPS-em. Tam materialna jest tylko pustka. I ja tę pustkę fotografuję. Bezbrzeżne krajobrazy, szczere pola i tylko gdzieniegdzie ktoś postawił krzyżyk. Tu była szkoła, w tamtej wsi mieszkało dwa tysiące ludzi, tam kościół, tu z okolicznych wsi co środa zjeżdżali na targ, a tam był urząd gminy. Nie ma nic. Tylko przyroda. A w okolicach ukraińskie wsie. Fotografuję analogowym aparatem średnioformatowym. Szukam tego, czego nie ma i próbuję opowiadać historię Wołynia, krainy skażonej śmiercią. - mówi o projekcie Rigamonti.

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

fot. Maksymilian Rigamonti, z książki "Echo"

Magdalena Rigamonti rozmawiała z Ukraińcami, którzy pamiętają tamte wydarzenia, z ich dziećmi, wnukami, a także z ukraińskimi historykami i polskimi archeologami. W książce, na dwunastu rozkładanych jak mapa kartach znalazło się dwanaście krótkich notatek z podróży, które są opowieściami o konkretnych miejscach i zbrodniach, o krainie skażonej śmiercią. Każda karta to też cztery czarno-białe zdjęcia. Jedynym kolorem, który pojawia się w książce, jest złoty - jak ramy w kościelnych obrazach czy litery na nagrobkach.

“Echo”, Maksymilian i Magdalena Rigamonti

Zobacz wszystkie zdjęcia (5)
 

  • Wydawca: Press Club Polska
  • Fotografie: Maksymilian Rigamonti
  • Tekst: Magdalena Rigamonti
  • Edycja fotografii: Ewa Meissner
  • Projekt: Kasia Kubicka
  • Skany i przygotowanie zdjęć: Tomasz Kubaczyk
  • Redakcja: Katarzyna Sielicka, Ireneusz Broda
  • Język: polski, angielski
  • Tłumaczenie: Adam Robiński
  • Korekta: Iwona Maciszewska
  • Druk: Chromapress
  • Oprawa: Poligrafia Bracia Szymańscy
  • Format: 21 x 21 cm
  • Nakład: 500 egz.
  • Data wydania: marzec 2018
  • ISBN: 978-83-65971-00-5
  • Wydanie I

Więcej informacji na temat książki znajdziecie na stronie maksymilianrigamonti.com. Za jej pośrednictwem można także nabyć książkę w cenie 200 zł, lub 800 zł w edycji kolekcjonerskiej.

Kacper Kowalski wśród wyróżnionych

Oprócz tego, wśród finalistów znalazł się Kacper Kowalski, z książką “Over”. Publikacja to cykl fotografii z lotu ptaka pokazujących świat zasypany śniegiem, który istnieje tylko przez kilka poranków w roku i dostępny jest nielicznym. Projekt porusza temat relacji między człowiekiem, a naturą i stanowi artystyczną wizją fotografa na temat czasu i przyszłości. Wznosząc się w zimowym, ostrym powietrzu, zawieszony w czasie i przestrzeni, fotograf osiąga nowy punkt widzenia. Jego efektem są poetyckie obrazy, które poza znanymi z jego poprzednich projektów sekwencjami abstrakcyjnych wzorów, odzwierciedlają stan umysłu fotografa. Na jej temat możecie przeczytać tutaj.

Więcej informacji na temat konkursu Pictures of the Year International i pełną galerię zwycięskich prac znajdziecie pod adresem poy.org.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Weź udział w Festiwalu Fotoforma. Druga edycja staruje już w czerwcu
Weź udział w Festiwalu Fotoforma. Druga edycja staruje już w czerwcu
Nadchodzi II edycja Festiwalu Fotoforma! Już 13 i 14 czerwca 2024 r. to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na PGE Stadionie Narodowym w Warszawie. 2 dni inspiracji i edukacji, nowinek...
1
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania / Czas Wywoływania
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania...
Muzeum Etnograficzne w Krakowie informuje o przedłużeniu wystawy małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku i zaprasza na marcowe spotkania dotyczące techniki mokrego kolodionu...
7
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Galeria Pop-Up Ogrodowa 8 zaprasza na wystawę i spotkanie z autorem projektu „Porzucone córki Tygrysa” Patrykiem Bułhakiem. Fotograf zaprezentuje swoją ostatnią książkę i pokaże...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)