Mariusz Forecki "Okruchy dnia"

Autor: Marta Sinior

23 Maj 2005
Artykuł na: 4-5 minut
BFP2005Prezentowany w Galerii Miejskiej Arsenał projekt Mariusza Foreckiego ciągle się zmienia i ewoluuje. Artysta stale uzupełnia wystawę poprzez dodawanie nowych fotografii. "Zarejestrowane historie są w większości zwyczajne - daleko im do wstrząsających scen i niesamowitych wydarzeń. Jednak dla ludzi na zdjęciach są one najważniejsze - w jakiś sposób zmieniały ich życie."

BFP2005Prezentowany w Galerii Miejskiej Arsenał projekt Mariusza Foreckiego ciągle się zmienia i ewoluuje. Artysta stale uzupełnia wystawę poprzez dodawanie nowych fotografii.

Zarejestrowane historie są w większości zwyczajne - daleko im do wstrząsających scen i niesamowitych wydarzeń. Jednak dla ludzi na zdjęciach są one najważniejsze - w jakiś sposób zmieniały ich życie.

fot. Mariusz Forecki "Okruchy dnia"

Akcja z udziałem grupy ludzi zawsze posiada jakiś punkt centralny, ogniskujący uwagę. -"Tam się dzieje to, co przejdzie do historii świata" - wyjaśnia Forecki, który takie punkty konsekwentnie omija.
Z centrum wychodzą informacje łatwo przyswajalne, ich siła wynika najczęściej z racji wyjątkowego znaczenia przebywania w miejscu kulminacyjnym. Fotografie tego typu nie zadają pytań, nie sieją wątpliwości. "Dlatego nie pcham się na pierwszą linię" - powtarza zawsze Forecki.
Tylko z takim założeniem mogło powstać jedno z najlepszych zdjęć o tematyce papieskiej w polskiej fotografii - pokazujące klęczącą kobietę, która modli się przed telebimem z obrazem papieża. Forecki działa jak satelita, podglądający Ziemię z orbity przez czuły przyrząd. "Mariusz od początku pokazuje to, co jest blisko nas" - komentuje Janusz Nowacki. - "Ale najpierw obserwuje, a potem daje obraz-kwintesencję. Jak w tej fotografii z papieżem na telebimie, gdzie mówi: bogiem są media".
"Okruchy dnia" Forecki poskładał w cykl na początku tego roku. W kwietniu otrzymał za niego nagrodę warszawskiego Związku Polskich Artystów Fotografików. Witold Krassowski w uzasadnieniu podał, że Mariusz Forecki "jako jedyny przedstawił w długim eseju przemiany obyczajowe w społeczeństwie polskim na przełomie lat 90. i początku XXI w."
Autorem "Okruchów dnia" może być tylko ten, kto fotografię traktuje jako sposób na życie. Takie zdjęcia zbiera się latami. Wartość tego cyklu wynika z fenomenu zdjęć, powstałych na obrzeżach zjawisk. One mogą być pokazywane z opisem, ale równie swobodnie bronią się bez niego. Ich wymowa jest uniwersalna, dopuszczają mnogość interpretacji (zdjęcie z papieżem na telebimie opowiada także o kobiecie, dla której bogiem jest papież, nawet w wersji elektronicznej), przy tym żadna najprawdopodobniej nie będzie fałszywa. To obrazy bogate w wątki i skojarzenia, wiele mówiące, rozwijające, pobudzające. Tak powstaje prawdziwa fotografia społeczna, fotografia wielkiego formatu, fotografia, która każe myśleć.
W przypadku Mariusza Foreckiego jest ona leciutko surrealistyczna, zdecydowanie subiektywna i uniwersalna. Jej autor odrzuca sensację (będącą zresztą współczesnym atrybutem konsumpcji), jego filozofia życiowa bazuje na akceptacji człowieka. Podkreśla, że fotografią łatwo manipulować, że to najdoskonalszy kłamca - zależy, jak się wytnie obraz z rzeczywistości, bo z tych skrawków, wycinków, strzępków stwarza się nowy dzień.
Dzień, który on utrwala na swoich obrazach, dopisać należy do czasu utrwalanego w dziełach autorów biorących udział w słynnej wystawie "Rodzina człowiecza" (1955). Jego fotografie przejawiają tę samą wrażliwość - czyli nie jedynie estetyczną, a czysto ludzką. "I ten jego delikatny uśmiech" - mówi Nowacki - "który nie wiadomo do końca - wyraża aprobatę, pobłażanie, czy chce ukryć to, co ostry język Skorpiona mógłby o rozmówcy powiedzieć...
- tekst autorstwa Moniki Piotrowskiej

Mariusz Forecki zajmuje się fotografią społeczną. Od 1990 roku dokumentuje wszelkie zmiany zachodzące w Polsce. Jest studentem w Instytucie Fotografii Twórczej Uniwersytetu Ślaskiego w Opavie (Czechy). Do najważniejszych zrealizowanych projektów Foreckiego należy zaliczyć: Nowe religie w Polsce - wyznawcy Kryszny - o fascynacji młodych ludzi religią starożytnych Indii, Nowy, wspaniały swiat - o życiu w i wokół supermarketów, Blisko Nas - o zmianach zachodzących w życiu mieszkańców miast i wsi oraz cykl obecnie realizowany Poza Rajem - o kulcie ciała wymuszanym przez media.

Fotografie Mariusza Foreckiego były wielokrotnie nagradzane m.in: kilka razy w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej oraz w konkursie tygodnika Newsweek Polska na najlepszy reportaż. Związek Polskich Artystów Fotografików przyznał mu wyróżnienie za osiągnięcia artystyczne w 2004 roku. Obecnie pracuje w stworzonej przez siebie Agencji Prasowej i Fotograficznej TAMTAM.

Projekt Okruchy dnia Mariusza Foreckiego prezentowany jest w Galerii Miejskiej Arsenał (ul. Stary Rynek 3) w ramach IV Biennale Fotografii w Poznaniu. Wystawa czynna jest do 12 czerwca 2005 roku.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Wraz z końcem czerwca ruszają Letnie Meetingi Fotograficzne - seria wydarzeń obejmujących spotkania z ekspertami, praktyczne warsztaty i testy sprzętu. Przez cały lipiec cykl odwiedzi...
5
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Powiązane artykuły