"Blue Box", czyli opowieść o Polsce Mariusza Foreckiego

Jakie zmiany zaszły w Polsce po 1990 roku? Odpowiedzi na to pytanie możemy poszukać w cyklu Mariusza Foreckiego "Blue Box" powstającego od 2003 roku. Projekt ten będzie można zobaczyć w Białymstoku, w prowadzonej przez studentów Galerii Stotrzynaście. Otwarcie wystawy odbędzie się już dzisiaj, 21 lutego o godzinie 19.
Mariusz Forecki student Instytutu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opavie (Czechy). Interesuje się fotografią społeczną, w szczególności zmianami zachodzącymi w Polsce od 1990 roku. Mariusz Forecki jest laureatem Medalu Młodej Sztuki za fotografie o tematyce społecznej przyznawanego przez największy dziennik ukazujący się w zachodniej Polsce. Za swoje zdjęcia otrzymał wiele nagród w konkursach, m.in. kilkakrotnie w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, oraz w konkursie tygodnika "Newsweek Polska" na najlepszy reportaż. Otrzymał wyróżnienie ZPAF (Związku Polskich Artystów Fotografików) za twórczość w 2004 roku. Od roku 1999 prowadzi prasową i fotograficzną agencję TAMTAM z bogatymi stronami internetowymi www.tamtamagency.pl, razem z kilkoma kolegami wydaje internetowy magazyn www.5klatek.pl, poświęcony fotografii dokumentalnej. Mariusz Forecki jest fotografem, mieszka w Poznaniu.

fot. Mariusz Forecki z cyklu "Blue Box"

O twórczości Mariusza Foreckiego napisał znany czeski artysta - Vladimír Birgus:

Podczas gdy do niedawna w polskiej fotografii jednoznacznie dominowała twórczość konceptualna i intermedialna, która już wprawdzie często tylko rozdrabiała dzieła polskich prekursorów tych kierunków Józefa Robakowskiego, Zbigniewa Dłubaka, Jerzego Lewczyńskiego, Natalii LL, Stefana Wojneckiego, Jerzego Oleka i innych. Dzisiejsze spektrum jest znacznie szersze. Bardzo ważne miejsce w nim zajmuje współczesny dokument, który jest znacznie oddalony od stylu optymistycznie nastrojowej, przejrzyście skomponowanej i łatwej do odczytania humanistycznej fotografii czarno-białej, typowej dla fotografów z polskich magazynów "Świat" albo "itd.". Jego współcześni przedstawiciele Tomasz Tomaszewski, Anna Beata Bohdziewicz, Andrzej Kramarz, Weronika Łodzińska, Przemysław Pokrycki, Rafał Milach, Konrad Pustoła, Grzegorz Dąbrowski, Zuzana Krajewska, Ireneusz Zjeżdżałka, Krzysztof Zieliński, Kuba Dąbrowski, Grzegorz Klatka i szereg dalszych często orientują się na socjologiczne i polityczne oscylujące wokół współczesnej polskiej społeczności w okresie transformacji po upadku reżymu komunistycznego, kontrasty między tradycyjnym stylem życiowym i globalizacją, ale też na tematy rodzinne i intymne. Swoje wyraźne miejsce miedzy nimi zajmuje poznański fotograf i redaktor Mariusz Forecki.

fot. Mariusz Forecki z cyklu "Blue Box"

Jest autorem wielu materiałów, które obok codziennych reportaży w ramach zleceń dla różnych polskich dzienników i magazynów obejmuje i kilka wspaniałych cyklów subiektywnych dokumentów, powstających z własnej potrzeby.
(...) Z jego współczesnej twórczości, zajmującej szereg jednolitych reportaży i cykl czarno-białych fotografii subiektywnego dokumentu "Okruchy dnia", największą popularność zyskał "Bluebox", w którym z delikatnie ironicznym spojrzeniu na różne aspekty stale bardziej konsumpcyjnie orientowanego stylu życiowego mnogich polskich obywateli, dążących do jak najszybszego doścignięcia Zachodu, świetne użył niezwykłej konstrukcji obrazu i zwłaszcza wyraźnej stylizacji kolorowej.

Termin "Bluebox" określa technikę telewizyjną, przy użyciu której postacie są nagrywane na niebieskim tle, zamiast którego jest później umieszczany dowolny pejzaż, sceneria miejska lub inne tło. Mariusz Forecki fotografuje na kolorowym slajdzie przeznaczonym dla oświetlenia sztucznego a osoby na pierwszym planie doświetla fleszem wyposażonym w żółty filtr. Osoby oświetlone takim światłem wychodziły w naturalnych kolorach, ale tło, na które już światło flesza nie sięgało zostało niezwykle niebieskie. Podobnie jak na fotografiach Jiřígo Křenka, który użył podobnej techniki używając zielonych filtrów przed fleszem w cyklu "Hipermarkety", a niebieskich filtrów w cyklu "Mobily", barwy na zdjęciach Foreckiego też intrygują, dodają ekspresywności, niepokoją widzów, którzy nie są pewni, czy chodzi o autentyczne ujęcia, lub o inscenizacje, podkreślają groteskowość absurdalnych ujęć.


fot. Mariusz Forecki z cyklu "Blue Box"

Forecki zaczął nad tym cyklem pracować w roku 2003, tuż przed wejściem Polski do UE. Szybkie przejście tradycyjnie ruralnego i głęboko religijnego państwa, nad którym przez całe dekady panowała komunistyczna totalitarność, do zjednoczonej Europy, w której dominuje znacznie odróżniający się styl życia, jest głównym tematem jego cyklu. Forecki fotografował na różnych spotkaniach politycznych i imprezach masowych, które miały przekonać Polaków o wygodach wstąpienia w UE, ale też i na gigantycznym koncertu Creamfields na byłym lotnisku wojskowym przy Kołobrzegu, uroczystym otwarciu krótkiego odcinka autostrady koło Poznania, któremu towarzyszyły wyścigi grup biegnących na deskach po piasku, na reklamowych i piwnych festynach naśladujących Oktoberfest w Monachium. Postrzega pojedynczych ludzi, którzy chętnie łączą się w tłum, robią to, czego się od nich oczekuje, tańczą, grają, upajają się i spontanicznie cieszą jak na komendę a przy tym zapominają o własnej indywidualności i tożsamości. Mariusz Forecki często fotografuje ludzi w absurdalnych sytuacjach, w których mistrzowsko wyszukuje kontrasty pomiędzy ludźmi i środowiskiem i pomiędzy różnymi równoległymi wydarzeniami. Jego zdjęcia są ironiczne, ale nie są bezlitośnie sarkastyczne. Są fotograficzną wariacją do śmiechu przez łzy Czechowa, są jednocześnie komiczne i smutne, tak, jak sytuacje, które pokazują. - tekst Vladimír Birgus


Mariusz Forecki Blue box
Wernisaż wystawy: 21 luty 2008 godzina 19

Galeria Stotrzynaście
Wydział Pedagogiki i Psychologii
ul. Świerkowa 20, Białystok
tel. 085 742 24 87

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0