Branża
Canon zmienia sposób w świadczeniu usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
”Żyjemy w czasach, w których wykonanie zdjęcia nie jest już wydarzeniem, a alchemiczny proces wywoływania jest przywilejem nielicznych amatorów. Wydaje się, że fotografia traci charyzmę tajemniczości, a hasło, że fotografujemy po to, aby o czymś zapomnieć, jest coraz bardziej adekwatne do rzeczywistości. Kto się jeszcze boi, że zrobienie zdjęcia skradnie mu duszę? Kto myśli, że w zdjęciach zachowuje się energia z przeszłości, za pomocą której można odtworzyć minione chwile? Te intuicje – niepodlegające racjonalnej krytyce – towarzyszyły fotografii od jej początków. Czy w czasach dzisiejszych potrafimy znaleźć dla nich usprawiedliwienie?” - pytają autorki wystawy, Monika Kozień i Marta Miskowiec.
W magazynach Muzeum Historii Fotografii znajduje się bardzo dużo zdjęć przedstawiających twarze ludzi. Nie mogą być one wyłącznie powodem do rozważań o portrecie lub stanowić przedmiot badań związanych na przykład z wydarzeniami historycznymi. Mamy świadomość, że za tymi portretami kryje się czyjeś życie i barwne historie.
Próby „ożywiania” zdjęć przypominają w efekcie to, co udało się Tadeuszowi Kantorowi zobrazować z pamięci i zdjęć w swoich przedstawieniach teatralnych. Pamięć i przypominanie wymagają nieustannych negocjacji i odwoływania się do źródeł, jakimi są również fotografie. Wystawa i towarzyszące jej wydarzenia mają służyć przybliżeniu i analizie rzadziej ukazywanego aspektu działalności Tadeusza Kantora - relacjom artysty z fotografią.
Konwencjonalne stare fotografie portretowe były jednymi z istotniejszych bodźców inspirujących powstanie kolejnych spektakli „Teatru Śmierci”. Ideą wystawy jest stworzenie fotograficznej ikonosfery, w jakiej funkcjonował Tadeusz Kantor, zawierającej fotografie, które zainspirowały artystę oraz zdjęcia wyciągnięte z magazynów Muzeum przywołujące również innych bohaterów. Będzie to prezentacja istotnych cech fotografii ogniskujących się wokół słów kluczy: ”nieobecność”, “śmierć”, “pamięć”, “przeszłość”, “odtwarzanie”. Próba interpretacji myśli Kantora odbędzie się poprzez cytaty zaczerpnięte z dorobku artysty: fragmenty tekstów i zarejestrowanych spektakli.
Wystawę można oglądać w Muzeum Historii Fotografii, przy ul. Józefitów 16 w Krakowie, od dzisiaj, 29 października, aż do 31 grudnia 2015 roku. Wstęp wolny.
Więcej informacji o wystawie znajdziecie pod adresem mhf.krakow.pl