Pierwsi fotografowie Warszawy - Beyer, Brandel, Fajans

0
Maciej Luśtyk
14 Kwiecień 2015
Artykuł na: 6-9 minut
Dom Spotkań z Historią w dniach 16-18 kwietnia 2015 zaprasza na wystawę plenerową poświęconą prekursorom polskiej fotografii. Ekspozycja skupia zdjęcia XIX-wiecznej Warszawy wykonane przez Karola Beyera, Maksymiliana Fajansa i Konrada Brandla.

Plenerowa wystawa ”Pierwsi fotografowie Warszawy - Beyer, Brandel, Fajans” będzie okazją do odbycia jedynego w swoim rodzaju spaceru po XIX Warszawie uwiecznionej przez prekursorów polskiej fotografii. Zebrane zdjęcia oferują niepowtarzalny wgląd w tętniące życie stolicy ubiegłego stulecia. Jak informują organizatorzy - Prezentowane na wystawie najstarsze fotografie miasta przedstawiają przede wszystkim Trakt Królewski od placu Trzech Krzyży do Placu Zamkowego, oraz okolice dzisiejszego placu Piłsudskiego wraz z nieistniejącą już, czy inaczej dziś wyglądającą, zabudową. Na zdjęciach uwieczniono również nowe inwestycje po obu stronach Wisły, m.in.: powstający na placu Grzybowskim kościół Wszystkich Świętych, monumentalny, znienawidzony przez mieszkańców sobór im. Aleksandra Newskiego na placu Saskim, budowę dworca kolei warszawsko-terespolskiej czy most żelazny zaprojektowany przez Stanisława Kierbedzia, będący pierwszą stałą przeprawą przez Wisłę. Na wystawie można również obejrzeć najsłynniejszy do tej pory panoramiczny obraz Warszawy czy pierwsze ujęcia wykonane w czasie lotu balonem. Pierwsi fotografowie stolicy pozostawili po sobie też kadry o fotoreporterskim charakterze. Obraz XIX-wiecznej Warszawy dopełniają zdjęcia gwarnych ulic, zabaw dzieci w Parku Saskim, tętniących życiem targowisk.

Zobacz wszystkie zdjęcia (5)

Z fotografii wyłania się miasto, które mimo zdegradowania do prowincjonalnego ośrodka administracyjnego w carskiej Rosji, represji i permanentnego stanu wojennego oraz brutalnej polityki rusyfikacyjnej, wyrosło na największy ośrodek miejski i przemysłowy na ziemiach polskich i które utrzymało pozycję kulturalnej, politycznej i gospodarczej stolicy podzielonego przez trzech zaborców narodu.

Sylwetki autorów:

Karol Beyer (1818–1877) jest uznawany za ojca polskiej profesjonalnej fotografii. Już w 1845 roku otworzył w Warszawie atelier. W usytuowanym na rogu ulic Karowej i Krakowskiego Przedmieścia zakładzie stworzył fotograficzny panteon Polaków. Jako jedyny fotograf utrwalił życie codziennie warszawskiej ulicy w czasach patriotycznych manifestacji w pamiętnym 1861 roku oraz stanu wojennego. Wydawał również albumy ilustrowane fotografiami zabytków. Za aktywność społeczną i zawodową był więziony, został skazany na zesłanie. Na mocy amnestii wrócił do Warszawy w 1865, ale do końca życia pozostał pod nadzorem carskiej policji.

Maksymilian Fajans (1825–1890) wykształcony w Szkole Sztuk Pięknych oraz pracowniach artystów paryskich początkowo zajmował się rysunkiem i litografią. W 1862 roku dołączył do oferty modną fotografię i odtąd jego pracowania nosiła nazwę Zakład Artystyczno-Litograficzny i Fotograficzny. Był portecistą i dokumentalistą. Jako fotoreporter utrwalił nowe – dziś często już nie istniejące – inwestycje: powstające linie kolejowe, wszystkie ówczesne dworce, mosty. Dzięki zainteresowaniu tematami industrialnymi stał się ważnym fotografem prawobrzeżnej cześci miasta. Wypracował własną technologię wykonywania odbitek fotograficznych, uzyskając czekoladowy koloryt, odmienny do standardowej sepi.

Konrad Brandel (1838–1920) początkowo pracował w atelier Karola Beyera, własny zakład otworzył w 1865 roku i prowadził go do przełomu wieków. Utrwalił nasłynniejszy do dzisiaj widok panoramiczny Warszawy, wykonał pierwsze zdjęcia Warszawy podczas lotu balonem. Zamiłowanie do pracy w plenerze i reportażu doprowadziło go do wynalezienia „fotorewolweru”, kamery do robienia zdjęć „z ręki”. Jako pierwszy dokumentował stany chorobowe pacjentów warszawskich lekarzy, za co otrzymał tytuł Fotografa Cesarskiego Warszawskiego Uniwersytetu. Wykonane przez Brandla zdjęcia warszawskich ulic pozwalają na drobiazgowe studiowanie życia codziennego w mieście.

Wystawę będzie można oglądać w dniach 16-18 kwietnia 2015, na skwerze im. ks. Twardowskiego w Warszawie (u zbiegu ulic Karowej i Krakowskiego Przedmieścia). Dzięki kodom QR umieszczonym na każdej planszy możliwe będzie porównanie przedstawionych miejsc z ich współczesnym widokiem. Więcej informacji znajdziemy na stronie facebookowej wydarzenia

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Pejzaż postindustrialny, czyli życie w cieniu hałd
Pejzaż postindustrialny, czyli życie w cieniu hałd
Galeria Miejska BWA zaprasza na zbiorową wystawę polskich fotografów, którzy wzięli na warsztat tematy terenów poprzemysłowych i relacji człowieka do miejsca. Zdjęcia...
38
0
Historia pewnego projektu, czyli spotkanie z Karolem Tomaszewskim w ramach Fomei LIVE!
Historia pewnego projektu, czyli spotkanie z Karolem Tomaszewskim w ramach Fomei LIVE!
Już 27 maja będziecie mogli posłuchać o kulisach powstawania „neonowych” zdjęć fotografa, producenta oraz dyrektora kreatywnego warszawskiego studia Vidoq.
126
0
Wydarzenia towarzyszące tegorocznemu Miesiącowi Fotografii w Krakowie
Wydarzenia towarzyszące tegorocznemu Miesiącowi Fotografii w Krakowie
Dziś o 20:00 na fanpage’u MFK oficjalnie startuje tegoroczna odsłona festiwalu. Oto przegląd najbliższych wydarzeń, w których będziecie mogli uczestniczyć bez...
3
0
Powiązane artykuły