"Prezent" Tomaszewskiego

We wtorek, 2 grudnia w Małej Galerii ZPAF-CSW rozpocznie się ekspozycja instalacji Tomasza Tomaszewskiego "Prezent". Wszystko zaczęło się gdy Tomaszewski podarował swojemu przyjacielowi, również fotografowi - Jerzemu Łapińskiemu szklany stolik z tysiącem swoich diapozytywów.
We wtorek, 2 grudnia w warszawskiej Małej Galerii ZPAF-CSW rozpocznie się ekspozycja instalacji Tomasza Tomaszewskiego "Prezent". Kuratorem wystawy jest Tadeusz Rolke, który wyszedł z propozycją przygotowania tej nietypowej ekspozycji.

Wszystko zaczęło się gdy Tomasz Tomaszewski, jeden z najbardziej znanych polskich fotografów, mający w swoim dorobku szereg prezentacji i wydawnictw albumowych, podarował szklany stolik z tysiącem swoich diapozytywów Jerzemu Łapińskiemu, swojemu przyjacielowi, również fotografowi.

Jak pisze Marek Grygiel, Tomaszewski chciał być może tym gestem podzielić się z nim [J. Łapińskim - red.] gorzką refleksją nad kondycją współczesnej fotografii. Jednocześnie przekazał je we właściwe ręce - tak jakby przekazywał fragment samego siebie - bowiem w tych setkach slajdów zawarty jest przecież bardzo istotny i ważny fragment jego własnej twórczości, własnego życia. Prezent, jaki otrzymał przyjaciel, jest czymś więcej niż tylko pomysłowym gadżetem - stolikiem w living-roomie mającym wprawiać w osłupienie ewentualnych gości. (...) Interpretacja tego gestu może być wielopoziomowa, może rozciągać się na coraz bardziej dezintegrowane środowisko fotograficzne. Przekazując tak osobisty prezent, zaprasza jednocześnie do dyskusji, która pozwalałaby zdefiniować miejsce fotografii w tej trudnej, niezbyt przyjaznej, pozbawionej zwykłego ludzkiego ciepła atmosferze zdobywania wszystkiego za wszelką cenę i bez liczenia się z czymkolwiek.]



Tadeusz Rolke zaproponował Tomaszewskiemu zaprezentowanie tego prezentu jako instalacji w Małej Galerii, a autor pomysłu zgodził się, widząc w tym okazję do postawienia istotnych pytań o sens fotografii, szczególnie teraz gdy przechodzi ona dosyć zasadnicze przeobrażenia zarówno pod względem technologicznym, jak i w obszarach estetyki czy filozofii.

Tomasz Tomaszewski urodził się w Warszawie w 1953 roku, gdzie mieszka do dzisiaj. Ma żonę, córkę i wnuka. Zajmuje się fotografią prasową - publikował swoje zdjęcia w największych magazynach, które wychodzą w kilkudziesięciu krajach na świecie. Wydał pięć książek autorskich oraz ilustrował swoimi pracami kilkanaście prac zbiorowych. Jest laureatem wielu polskich oraz międzynarodowych nagród fotograficznych. Od siedemnastu lat współpracuje z Magazynem {ITL|National Geographic,
w którym opublikował czternaście reportaży. Uczy fotografii w Polsce, USA, Niemczech i we Włoszech.

Wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW (Plac Zamkowy 8) rozpocznie się wernisażem we wtorek, 2 grudnia o godzinie 18.00. Instalację Prezent można będzie oglądać do 21 grudnia 2003.

Czytaj także:
O wystawie T. Tomaszewskiego Centrum nadziei czytaj...
O wystąpieniu T. Tomaszewskiego podczas seminarium PAP czytaj...
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0