Seminarium "Fotografia agencyjna we współczesnej prasie" - nowe wyzwania i zagrożenia

Autor: Marta Majewska

22 Listopad 2003
Artykuł na: 6-9 minut
W piątek, 21 listopada odbyło się seminarium "Fotografia agencyjna we współczesnej prasie". Podczas spotkania zorganizowanego w nowej siedzibie PAP, zaproszeni goście: dyrektorzy agencji prasowych, redaktorzy i fotoedytorzy a także reporterzy, opowiadali o nowych wyzwaniach, problemach i tendencjach rozwoju fotografii prasowej.

W piątek, 21 listopada odbyło się seminarium Fotografia agencyjna we współczesnej prasie. Podczas spotkania zorganizowanego w nowej siedzibie PAP w Warszawie, zaproszeni goście: dyrektorzy agencji prasowych, redaktorzy i fotoedytorzy a także reporterzy opowiadali o nowych wyzwaniach, problemach i tendencjach rozwoju fotografii prasowej.

Joerg Schierenbeck, dyrektor generalny European Pressphoto Agency (EPA) opowiadał o nowym przedsięwzięciu, które jego agencja zainicjowała 1 maja 2003 roku. Od tego czasu ambicją EPA jest tworzenie nie tylko europejskiego serwisu fotograficznego, ale obejmowanie wszystkich ogólnoświatowych wydarzeń z europejskiej perspektywy. Schierenbeck podkreślał europejską tożsamość fotografii prasowej, przekonywał, że fotoreporterzy starego kontynentu patrzą przez wizjer z innej perspektywy niż amerykańscy fotograficy. Europejska Agencja Prasowa została założona przez siedem największych zachodnioeuropejskich agencji fotograficznych w 1985 roku. Założyciele kierowali się zapotrzebowaniem europejskiego rynku medialnego na międzynarodowy serwis fotograficzny. Obecnie EPA skupia dziewięć agencji: z Holandii (ANP), Belgii (Belga), Niemiec (DPA), Austrii (APA), Włoch (ANSA), Szwajcarii (KEYSTONE), Hiszpanii (EFE), Portugalii (LUSA) i Polski (PAP). W styczniu 2004 roku do tego grona dołączy grecka agencja krajowa ANA.

NORWEGIA POLSKA KWAŚNIEWSKI ŻOŁNIERZ ZASŁABŁ Oslo, Norwegia, 16.09.03. Jeden z żołnierzy zasłabł podczas przeglądu kompanii honorowej w Forcie Akershus, w czasie wizyty prezydenta Polski Aleksandra Kwaśniewskiego (z przodu), 16 bm. (pr/pmb)PAP/Piotr Rybarczyk

Podczas spotkania głos zabrał także Cengiz Seren, redaktor naczelny EPA, który przedstawiał główne wartości i zasady, którymi kieruje się w swojej pracy. Oprócz reguł etycznych, które obowiązują w każdej sytuacji, jego hierarchia przewiduje breaking news na pierwszym miejscu oraz walory estetyczne na drugim. Zwrócił także uwagę na nowy sposób pracy w serwisach prasowych, który narodził się w obliczu rozwoju Internetu: magazyny on-line chcą mieć fotografie już 15 minut po wydarzeniu, maleje więc znacznie przedział czasu, w którym edytor czy redaktor musi podjąć decyzję, którą fotografię wybrać. Prowadzi to często do sytuacji, w której publikowane są zdjęcia gorszej jakości, bo były dotarły one pierwsze i nie było zbyt wiele czasu do namysłu.

GIANT SLALOM WORLD CUP Eric Schlopy of the USA crashes out during the first run of the World Cup menÔs giant slalom in Soelden, Austria, 25 October 2003. US Bode Miller was first after first run. EPA/ROBERT JAEGER AUSTRIA OUT EPA/ROBERT JAEGER AUSTRIA OUT

Na to zagrożenie szczególną uwagę zwrócił Tomasz Tomaszewski, fotograf National Geographic i Newsweek Polska. Podczas swojego wystąpienia i dyskusji z uczestnikami seminarium, podkreślał jak maleje rola wysokiej jakości fotografii. Wiele redakcji, szczególnie w Polsce stosuje proceder głębokiej modyfikacji zdjęć na etapie edytorskim: obcinania, kadrowania, a nawet odwracania fotografii (prawo-lewo). Przez takie zabiegi, a także coraz większą oszczędność czasu i pieniędzy, czytelnik otrzymuje obrazy nie do końca prawdziwe i dalekie od oryginału. Odbiera się także reporterom szansę dobrego pod względem merytorycznym, opowiedzenia historii. Nikt w polskich redakcjach nie omawia z fotografem koncepcji intelektualnej reportażu. A przecież opowiadana historia czy przesłanie to podstawa fotografii reporterskiej. - mówił.

IRAK IAN AL TAMER POLSCY LEKARZE LECZĄ IRAKIJCZYKÓW, 20.09.2003 Irak Ien - Al Tamer polski kontyngent wojskowy działający w Iraku poza zadaniami militarnymi zajmuje się również pomocą ludności cywilnej. W sobotę lekarze pracujący z żolnierzami pojechali do Ien - Al Tamer, aby bezpłatnie leczyć miejscową ludność. Młoda pacjentka czeka na przyjęcie przez lekarza. PAP Radek Pietruszka

Po wystąpieniu Tomasza Tomaszewskiego, które wzbudziło gorącą dyskusję, o tradycji i przyszłości polskiej fotografii prasowej opowiadał Andrzej Wrzeszcz, redaktor naczelny PAP Foto. Po jego prezentacji przewidziano czas dla sponsorów: firm Nikon oraz Wimal Internetional, które przedstawiły swoje najnowsze technologie.

WARSZAWA SEJMOWA KOMISJA ŚLEDCZA AFERA RYWINA ROKITA, Warszawa, 04.11.2003r. Poseł Platformy Obywatelskiej Jan Rokita podczas posiedzenia sejmowej Komisji Śledczej badającej sprawę Rywina, 3 bm. w Warszawie. (ew)PAP/Tomasz Gzell

Wystawę Fotografia agencyjna we współczesnej prasie można oglądać w nowej warszawskiej siedzibie PAP (ul. Mysia 5), do niedzieli 23 listopada w godzinach 12.00-18.00. Już wkrótce niektóre fotografie prezentowane będą w galerii Fotopolis.

BRASIL DEATH OF A PHTOGRAPHER. Journalism student and photographer Raphael Pereira flyes through the air after being runned over by Gualter Salles' stock car, during a Stock V8 car race competition in the Internacional Autodromo of Campo Grande, Brazil on Sunday, 07 September 2003. The ill fated photographer was declared death on arrival at the hospital. EPA PHOTO/EFE/MARCIO RODRIGUES// EPA PHOTO/EFE/MARCIO RODRIGUES

Czytaj także:

Recenzja wystawy Fotografia agencyjna we współczesnej prasie czytaj...

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16