"Fotografia agencyjna we współczesnej prasie" - wystawa EPA i PAP

W czwartek, 20 listopada w warszawskiej siedzibie PAP odbył się wernisaż wystawy "Fotografia agencyjna we współczesnej prasie". Najlepsze fotografie European Pressphoto Agency (EPA) oraz Polskiej Agencji Prasowej (PAP) możemy oglądać tylko przez trzy kolejne dni, do niedzieli 23 listopada 2003 roku.

W czwartek, 20 listopada w warszawskiej siedzibie PAP odbył się wernisaż wystawy Fotografia agencyjna we współczesnej prasie.Najlepsze fotografie European Pressphoto Agency (EPA) oraz Polskiej Agencji Prasowej (PAP) możemy oglądać tylko przez trzy kolejne dni, do niedzieli 23 listopada 2003 roku.Warto jednak wybrać się na ekspozycję, ponieważ prezentowane zdjęcia to prawdziwa śmietanka fotografii agencyjnej ostatniego roku.


Walter Grolimund, prezes rady nadzorczej EPA, powiedział podczas wernisażu: Naszym fotografikom stawiamy warunek: wśród dostarczanych do agencji zdjęć wymagamy 60% fotografii realizowanych na zlecenie, rutynowo dokumentujących te wydarzenia, na które istnieje zapotrzebowanie. Jednak pozostałe 40% fotografii powinno nosić znamiona kreatywnego i osobistego spojrzenia artysty na dokumentowany temat. Zdajemy sobie sprawę, że ani nasi czytelnicy, ani wtórni odbiorcy nie chcą oglądać nudnych, rutynowych zdjęć. - tłumaczył wymagania EPA.

Walter Grolimund, prezes rady nadzorczej EPA podczas wernisażu


Na warszawskiej ekspozycji rzeczywiście można znaleźć kilka twórczych, pozbawionych rutyny zdjęć agencyjnych. Szczególnie warte uwagi są fotografie sportu, które chwytają odpowiednie momenty w sposób subtelny i zaskakujący jednocześnie. Zdecydowanie gorszy poziom przedstawiają zdjęcia z Iraku, które zdają się być wybrane jedynie z powodu "gorącego tematu" jakim pozostaje sytuacja w tym kraju. Bardzo dobre fotografie zaprezentowali fotoreporterzy PAP: choć nie są one tak liczne, jak prace z EPA, to trzeba przyznać, że przyciągają uwagę.


Jak podkreśla Cengiz Seren, redaktor naczelny EPA, kolejność i porządek prezentowania fotografii na wystawie nie został ustalony ze względu na podział: EPA - PAP, ani też na kategorie tematyczne, takie jak: polityka, sport, kultura. fotografie zostały uszeregowane wedle takiego porządku, który obowiązywał podczas ich publikacji, a więc chronologicznie.


Europejska Agencja Prasowa została założona przez siedem największych zachodnioeuropejskich agencji fotograficznych w 1985 roku. Założyciele kierowali się zapotrzebowaniem europejskiego rynku medialnego na międzynarodowy serwis fotograficzny. Obecnie EPA skupia dziewięć agencji: z Holandii (ANP), Belgii (Belga), Niemiec (DPA), Austrii (APA), Włoch (ANSA), Szwajcarii (KEYSTONE), Hiszpanii (EFE), Portugalii (LUSA) i Polski (PAP). W styczniu 2004 roku do tego grona dołączy grecka agencja krajowa ANA. Średnia produkcja EPA to około 300 zdjęć każdego dnia (50% z Europy i 50% z reszty świata) z dziedziny polityki, gospodarki, finansów, sportu, sztuki, kultury i rozrywki. PAP foto jest udziałowcem i przedstawicielem EPA w Polsce


Wystawę Fotografia agencyjna we współczesnej prasie można oglądać w nowej warszawskiej siedzibie PAP (ul. Mysia 5), do niedzieli 23 listopada w godzinach 12.00-18.00.

W piątek, 21 listopada odbędzie się seminarium Fotografia agencyjna we współczesnej prasie, które będzie relacjonowane na stronach magazynu Fotopolis.pl. Sponsorem wystawy i seminarium jest firma Nikon. Patronat medialny nad wystawą objął tygodnik Newsweek Polska. Przedstawiciel jego redakcji wręczył podczas wernisażu nagrody laureatom konkursu Newsreportaż 2003.

Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
3
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1