"Fotografia agencyjna we współczesnej prasie" - wystawa EPA i PAP

W czwartek, 20 listopada w warszawskiej siedzibie PAP odbył się wernisaż wystawy "Fotografia agencyjna we współczesnej prasie". Najlepsze fotografie European Pressphoto Agency (EPA) oraz Polskiej Agencji Prasowej (PAP) możemy oglądać tylko przez trzy kolejne dni, do niedzieli 23 listopada 2003 roku.

W czwartek, 20 listopada w warszawskiej siedzibie PAP odbył się wernisaż wystawy Fotografia agencyjna we współczesnej prasie.Najlepsze fotografie European Pressphoto Agency (EPA) oraz Polskiej Agencji Prasowej (PAP) możemy oglądać tylko przez trzy kolejne dni, do niedzieli 23 listopada 2003 roku.Warto jednak wybrać się na ekspozycję, ponieważ prezentowane zdjęcia to prawdziwa śmietanka fotografii agencyjnej ostatniego roku.


Walter Grolimund, prezes rady nadzorczej EPA, powiedział podczas wernisażu: Naszym fotografikom stawiamy warunek: wśród dostarczanych do agencji zdjęć wymagamy 60% fotografii realizowanych na zlecenie, rutynowo dokumentujących te wydarzenia, na które istnieje zapotrzebowanie. Jednak pozostałe 40% fotografii powinno nosić znamiona kreatywnego i osobistego spojrzenia artysty na dokumentowany temat. Zdajemy sobie sprawę, że ani nasi czytelnicy, ani wtórni odbiorcy nie chcą oglądać nudnych, rutynowych zdjęć. - tłumaczył wymagania EPA.

Walter Grolimund, prezes rady nadzorczej EPA podczas wernisażu


Na warszawskiej ekspozycji rzeczywiście można znaleźć kilka twórczych, pozbawionych rutyny zdjęć agencyjnych. Szczególnie warte uwagi są fotografie sportu, które chwytają odpowiednie momenty w sposób subtelny i zaskakujący jednocześnie. Zdecydowanie gorszy poziom przedstawiają zdjęcia z Iraku, które zdają się być wybrane jedynie z powodu "gorącego tematu" jakim pozostaje sytuacja w tym kraju. Bardzo dobre fotografie zaprezentowali fotoreporterzy PAP: choć nie są one tak liczne, jak prace z EPA, to trzeba przyznać, że przyciągają uwagę.


Jak podkreśla Cengiz Seren, redaktor naczelny EPA, kolejność i porządek prezentowania fotografii na wystawie nie został ustalony ze względu na podział: EPA - PAP, ani też na kategorie tematyczne, takie jak: polityka, sport, kultura. fotografie zostały uszeregowane wedle takiego porządku, który obowiązywał podczas ich publikacji, a więc chronologicznie.


Europejska Agencja Prasowa została założona przez siedem największych zachodnioeuropejskich agencji fotograficznych w 1985 roku. Założyciele kierowali się zapotrzebowaniem europejskiego rynku medialnego na międzynarodowy serwis fotograficzny. Obecnie EPA skupia dziewięć agencji: z Holandii (ANP), Belgii (Belga), Niemiec (DPA), Austrii (APA), Włoch (ANSA), Szwajcarii (KEYSTONE), Hiszpanii (EFE), Portugalii (LUSA) i Polski (PAP). W styczniu 2004 roku do tego grona dołączy grecka agencja krajowa ANA. Średnia produkcja EPA to około 300 zdjęć każdego dnia (50% z Europy i 50% z reszty świata) z dziedziny polityki, gospodarki, finansów, sportu, sztuki, kultury i rozrywki. PAP foto jest udziałowcem i przedstawicielem EPA w Polsce


Wystawę Fotografia agencyjna we współczesnej prasie można oglądać w nowej warszawskiej siedzibie PAP (ul. Mysia 5), do niedzieli 23 listopada w godzinach 12.00-18.00.

W piątek, 21 listopada odbędzie się seminarium Fotografia agencyjna we współczesnej prasie, które będzie relacjonowane na stronach magazynu Fotopolis.pl. Sponsorem wystawy i seminarium jest firma Nikon. Patronat medialny nad wystawą objął tygodnik Newsweek Polska. Przedstawiciel jego redakcji wręczył podczas wernisażu nagrody laureatom konkursu Newsreportaż 2003.

Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!