Ankieta czytelników 2009 - wyniki

Autor: Michał Sułkiewicz

9 Styczeń 2010
Artykuł na: 9-16 minut
Przedstawiamy wyniki corocznej ankiety czytelników. W tej edycji potwierdziło się wiele wyników z poprzednich lat, ale było też parę niespodzianek. Zobaczcie kim są czytelnicy fotopolis.pl, co mają w swoich torbach fotograficznych i jak oceniają pracę redakcji.

Jak co roku z okazji urodzin fotopolis.pl poprosiliśmy Was o wypełnienie ankiety. Dzięki niej wiemy kto nas czyta, jak oceniacie naszą pracę i jak możemy poprawić nasz serwis. W tym roku ankietę wypełniło nieco ponad 2000 osób, co daje około 2% miesięcznej liczby czytelników (przy średniej oglądalności powyżej 170 000 Real Users i 300 000 Unique Users w miesiącu). Próba jak widać jest całkiem reprezentatywna. Tym bardziej, że podczas trwania ankiety fotopolis.pl trzeba było odwiedzić stronę minimum dwa razy, aby ankieta się wyświetliła. W ten sposób chcieliśmy ograniczyć głosy osób, które przypadkowo odwiedziły fotopolis.pl. Oto wybrane wnioski z ankiety.

Kim są czytelnicy fotopolis.pl

Od kilku lat wyniki w tej części są niezmienne: fotografią pasjonują się przede wszystkim mężczyźni (93%). Czytelniczek mamy zaledwie 7%. Podobnie jak w ubiegłych latach, dominująca grupa to osoby w wieku od 25 do 34 lat (38%), ale nie brakuje także nieco starszych (co czwarty czytelnik ma od 35 do 44 lat) i młodszych (18% to osoby w wieku 15-24).

Czytelnicy a fotografia

Dla zdecydowanej większości (66%) naszych stałych czytelników fotografia jest wyłącznie hobby. W przypadku 26% respondentów hobby okazjonalnie staje się także źródłem przychodów. Co dwudziesty ankietowany jest zawodowym fotografem, a 3% to pracownicy branży fotograficznej. Wyniki te są niemal identyczne do ubiegłorocznych.

interesujesz się fotografią jako...

Rok temu ponad połowa ankietowanych deklarowała, że planuje kupić aparat w ciągu najbliższych 6 lub 12 miesięcy. I to się nie zmieniło także w tym roku. Ale w tej części ankiety pojawiło się także kilka niespodzianek. Przede wszystkim na początku 2009 roku ceny sprzętu fotograficznego w ostatnim roku znacząco wzrosły (w związku z wahaniami kursu euro). Ponadto spowolnienie gospodarcze, z którym już szczęśliwie się żegnamy i recesja na świecie zdawała się obniżać apetyt konsumentów na rynku elektroniki. Zaskakująco, nie dotknęło to jednak fotografii. Sprzęt fotograficzny kupują często pasjonaci, którzy zrezygnują z innych zakupów, żeby kupić nową lustrzankę czy obiektyw. Tak właśnie się stało. Niemal 50% czytelników kupiło nowy aparat w ostatnim roku. Kolejne 50% planuje nowe zakupy aparatów na przyszły rok, mimo, że w tej chwili lustrzankę cyfrową posiada 83% naszych czytelników. Co króluje w torbach fotograficznych jeżeli chodzi o aparaty z wymienną optyką? Canon i Nikon od kilku lat rywalizują o numer 1 w naszej ankiecie. W tym roku kilkoma punktami wygrał Nikon, 36% ankietowanych posiada lustrzankę cyfrową tej marki. Zaraz potem jest Canon (w posiadaniu 31% ankietowanych). Na dobre, trzecie miejsce wysunęło się Sony (11%), a potem kolejno Pentax (10%) i Olympus (7%).

lustrzanki cyfrowe w torbach naszych czytelników

W tym roku zdecydowaliśmy się zadać nowe pytania. Wśród nich było: jak ważna jest dla Ciebie funkcja wideo w aparatach cyfrowych? Zaledwie 3% odpowiedziało, że często ją wykorzystuje, podczas gdy 20% kręci filmy aparatem od czasu do czasu. Część naszych czytelników (15%) nie korzysta z funkcji wideo mimo, że posiada ją w swoim aparacie. Natomiast dla 7% jest to ważny powód do zakupu nowego aparatu, podczas gdy kolejnych 13% respondentów stwierdziło, że przy zakupie nowego aparatu weźmie funkcję wideo pod uwagę. Natomiast dla dużej grupy (43%) nie będzie to ważna cecha przy zakupie następnego aparatu!

Kolejne nowe pytanie, które padło w tegorocznej ankiecie brzmiało: Co robisz z cyfrowymi zdjęciami poza obejrzeniem ich na ekranie aparatu? Oczywiście 93% czytelników kataloguje zdjęcia na komputerze, 46% umieszcza je na stronach internetowych (własnych i w serwisach społecznościowych, zaledwie 6% przekonało się już do ramek cyfrowych, a co trzeci czytelnik robi pokazy dla znajomych na telewizorze lub projektorze. Natomiast - co nas zaskoczyło - aż 57% wykonuje tradycyjne odbitki w labie. Zapewne średnią zawyżają osoby fotografujące uroczystości jak śluby czy chrzciny, ale i tak to więcej niż się spodziewaliśmy. Z kolei 20% samodzielnie drukuje zdjęcia na domowej drukarce fotograficznej, a 11% korzysta z usługi druku fotoksiążki czy fotoalbumu.

Czytelnicy a fotopolis

Fotopolis.pl istnieje na rynku od ponad 8 lat. Nic dziwnego, że aż 63% stałych czytelników jest z nami dłużej niż 2 lata. Co czwarty czyta nas od roku, ale też są tacy którzy interesują się fotografią od niedawna i czytają nas od kilku miesięcy (13% ankietowanych).

Zawsze chwalimy się dostarczaniem codziennie najświeższych wiadomości ze świata fotografii. W ostatnim roku ruszył także codzienny newsletter z najświeższymi artykułami. Cieszymy się zatem, że ponad połowa naszych stałych czytelników odwiedza fotopolis.pl codziennie lub prawie codziennie, a 32% kilka razy w tygodniu.

Poza fotopolis.pl zaglądacie do czasopism fotograficznych (11%), zagranicznych serwisów internetowych (5%) i innych polskojęzycznych stron internetowych (24%). Natomiast 60% spośród naszych czytelników czerpie wiedzę o fotografii wyłącznie z fotopolis.pl! Cieszymy się z tego faktu i dbamy o wysoki poziom artykułów i testów starając się utrzymać pozycję najlepszego źródła informacji o fotografii.

Dlatego też nie mogło zabraknąć pytania o poziom artykułów oraz testów. Zaledwie 1% uznał, że nasze testy aparatów mają niski poziom, 6%, że są zbyt szczegółowe, a grupie 10% ankietowanych zabrakło szczegółów. Natomiast cieszy nas, że zdecydowana większość - 77% uważa, że nasze testy "są w sam raz i pozwalają dobrze wybrać aparat". To świetny wynik, ale chcemy być jeszcze lepsi. Dlatego już teraz możemy zapowiedzieć, że w 2010 mamy zamiar zrobić rewolucję w procedurach testowych i sposobie prezentacji testów sprzętu na fotopolis.pl. O szczegółach dowiecie się we właściwym czasie.

ocena testów aparatów

Równie mocno interesowały nas Wasze oceny naszych testów obiektywów. Aż 11% naszych czytelników nie interesuje się tematyką optyki, natomiast 7% przyznało, że są zbyt szczegółowe. Inne odpowiedzi to: 66% - są w sam raz, 15% - za mało szczegółów, 2% - niski poziom.

ocena testów obiektywów

"Co najbardziej przeszkadza Ci na fotopolis.pl?"

Tradycyjnie jedynym pytaniem otwartym w naszej ankiecie było "Co najbardziej przeszkadza Ci na fotopolis.pl?" Grubo ponad 80% naszych czytelników odpowiedziała, że nic im nie przeszkadza. Na tym właściwie moglibyśmy zakończyć i spocząć na laurach. Jednak w ciągłym dążeniu do udoskonalania fotopolis.pl przyjrzeliśmy się także głosom krytyki.

Tu było kilka niespodzianek. Na przykład wielu ankietowanych ganiło nas za brak funkcji, które naszym serwisie od dawna są. Zapewne część naszych czytelników korzysta głównie z wybranych działów fotopolis.pl, a może część użytecznych funkcji jest zbyt głęboko schowana. Na przykład kilka osób nie zauważyło, że może porównać różne modele aparatów i obiektywów w naszej przeglądarce specyfikacji. Postaramy się w najbliższym czasie stworzyć mini poradnik, w którym będziemy prezentować najciekawsze dodatkowe funkcje fotopolis.pl.

Stanowczo najbardziej krytykowaną częścią serwisu jest wyszukiwarka. Skarżycie się przede wszystkim na słabą dokładność tego narzędzia. Kilkanaście osób napisało, że nie mogło znaleźć artykułu, który wcześniej na stronie czytali. Obiecujemy, że zajmiemy się tym problemem. Tymczasem przypominamy o możliwości korzystania z Czytaj także... i Słów kluczowych, które umieszczamy pod każdym artykułem, a których zadaniem jest dotarcie do innych informacji powiązanych z danym tematem. Obie te funkcje znacznie ułatwiają wyszukiwanie artykułów.

Często prośby ankietowanych wykluczały się. Te kilka głosów, że newsów na fotopolis.pl jest za mało było przeplecionych skargami, że newsów jest za... dużo. To samo dotyczy Waszych opinii o proporcjach między informacjami "artystycznymi" a "sprzętowymi". Tu także trafiło się kilkanaście przeciwnych opinii. Sporo głosów dotyczyło sposobu oceny sprzętu w testach. Niektórzy krytykują nas za subiektywne opinie redaktorów wyrażane na temat testowanych aparatów czy obiektywów, a inni domagają się wręcz, żebyśmy jednoznacznie pisali, który aparat jest lepszy. Możemy tylko obiecać, że w tych i innych sprawach postaramy się znaleźć złoty środek. Dziękujemy też za dosyć rozbudowane propozycje zmian w fotopolis.pl, które niektórzy z Was zawarli w tym punkcie ankiety. Wszystkie dokładnie przeczytaliśmy i już widzimy, że kilka pomysłów jest bardzo ciekawych.

Niestety nie wszystkie prośby jesteśmy w stanie spełnić. Raczej nie uda nam się publikować testów jeszcze szybciej po premierze aparatu, bo i tak często nasze testy są pierwszymi na świecie. Będziemy jednak próbować! Nie zdecydujemy się na razie uruchomienie komentarzy pod artykułami w całym fotopolis.pl, o co wielu z Was prosiło w ankiecie. Już rok temu obiecaliśmy, że przyjrzymy się takiej możliwości. Przez ostatnie miesiące obserwowaliśmy jakość komentarzy, które pojawiają się na innych stronach i niestety w dużej większości reprezentują one bardzo niski poziom zarówno pod względem merytorycznym, jak i kultury osobistej piszących. Mimo że wierzymy, że czytelnicy fotopolis.pl reprezentują wyższy poziom niż przeciętny polski internauta, to nie chcemy, żeby wpisy na tym poziomie pojawiały się na tej samej stronie razem z normalnymi artykułami redakcji, za które bierzemy pełną odpowiedzialność. Przy liczbie artykułów, które pojawiają się na fotopolis.pl do selekcji i moderowania komentarzy musielibyśmy wydelegować oddzielną osobę z redakcji dodatkowo narażając się na zarzut cenzury. Dlatego - przynajmniej na razie - nasze stanowisko pozostaje niezmienne, każdy artykuł można skomentować na forum.fotopolis.pl. Kilkunastu ankietowanych napisało, że przeszkadza im reklama. Niestety nie zdecydujemy się na ograniczenie liczby reklam. Dzięki nim fotopolis.pl może się utrzymać, finansować rozwój, a także płacić pensje dziennikarzom i innym pracownikom. Możemy jedynie obiecać, że nie będziemy dopuszczać na stronę inwazyjnych form reklamy jak na przykład wyskakujące i zasłaniające treść banery. Z drugiej strony aż 91% z ankietowanych w innym pytaniu ankiety odpowiedziało, że reklama na fotopolis.pl im nie przeszkadza.

Dziękujemy wszystkim, którzy poświęcili swój czas i odpowiedzieli na pytania corocznej ankiety czytelników fotopolis.pl. Tradycyjnie dla wylosowanych osób, które wypełniły ankietę mamy upominki. W tym roku książki o tematyce fotograficznej wydawnictwa Galaktyka otrzymają: Jarosław Polak, Jacek Łasa, Marcin Męczyński, Marta Mazurek, Piotr Marchut, Tomasz Kozal, Joanna Lisiecka, Dariusz Tomczyk. Skontaktujemy się w sprawie odbioru nagród

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Chemia Kodak Professional wraca na europejski rynek
Chemia Kodak Professional wraca na europejski rynek
Już niebawem na rynku pojawi się komplet chemii fotograficznej do wywoływania zdjęć analogowych Kodak Professional. W ofercie znajdą się zarówno odczynniki do negatywów czarno-białych,...
19
Podcast Fotopolis dostępny na YouTube
Podcast Fotopolis dostępny na YouTube
Od dzisiaj nasz autorski podcast dostępny jest do posłuchania także w serwisie YouTube. To już 50 odcinków rozmów o fotografii z czołowymi przedstawicielami branży.
9
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)