Branża
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Pod koniec października Adobe szerzej przedstawiło inicjatywę CAI, która proponując możliwość przypisaniu zdjęciu metadanych opisujących całą historię jego edycji, w perspektywie czasu ma uzdrowić obieg obrazów w internecie. Dziś wiemy już jak to wszystko będzie wyglądać w praktyce.
Brak kontroli nad obiegiem materiałów w internecie, małą dostępność skutecznych środków chroniących przed ich kradzieżą, a także problemy wynikające z manipulacji obrazem w celu wywołania określonych zachowań u odbiorców - to powszechne problemy dzisiejszego internetu, na które póki co nie ma skutecznej recepty.
Niedawno swoją propozycję rozwiązania niektórych z tych kwestii zaproponowało Adobe z inicjatywą Content Authenticity Initiative. Celem przedsięwzięcia rozwijanego wspólnie z The New York Times i Twiterem jest sprawienie, by obieg zdjęć w internecie był zupełnie przejrzysty, a w przypadku dowolnego zdjęcia łatwo można było odnaleźć jego autora, a także dowiedzieć się gdzie zostało wykonane oraz czy i jak zostało edytowane.
W praktyce oznacza to zaszywanie w zdjęciach dodatkowych, szyfrowanych metadanych które widoczne były po otworzeniu materiałów w programie graficznym, lub na wspierających CAI serwisach internetowych. Do dzisiaj był to jednak tylko pięknie brzmiący koncept. Teraz możemy wreszcie zobaczyć jak rozwiązanie działa w rzeczywistości - na stronie CAI pojawiło się pierwsze studium przypadku opisujące działanie systemu.
W rzeczywistości wszystko zaczyna się od dobrej woli autora, który zdecyduje się zaszyć dodatkowe metedane w zdjęcie. W ten sposób, w przypadku wspierających rozwiązanie serwisów internetowych, a także w ekosystemie Adobe przy zdjęciu pojawi się ikonka „i”, po najechaniu na którą otrzymamy pełne informacje dotyczące autora, czasu i miejsca wykonania zdjęcia, elementów użytych do stworzenia danej grafiki czy też procesów edycji, jakim dany obraz został poddany. Do tego niezbędne informacje o wydawcy i licencji.
Wszystko to wygląda ciekawie i praktycznie, na pewno też ułatwi weryfikację publikowanych zdjęć przez outlety mediowe. Do uzdrowienia internetu jeszcze jednak długa droga.
Przykład dodatkowych metadanych, zaszywanych w zdjęciach w ramach CAI
Przede wszystkim, póki co, system w żaden rzeczywisty sposób nie zabezpiecza przed kradzieżą i manipulacją. Zdjęcie ograbić z metadanych można wykonując zwykły zrzut ekranu. Większym problemem nie powinno okazać się także przypisanie fałszywych metadanych zmanipulowanemu obrazowi. Do tego dochodzi problem z upowszechnieniem proponowanego rozwiązania. By inicjatywa Adobe mogła odnieść sukces, musiałaby wspierać ją większość serwisów i mediów na świecie. Na dzień dzisiejszy wydaje się to jednak mało prawdopodobne.
Adobe informuje jednak, że CAI nadal jest w fazie prototypu i cały system będzie jeszcze rozwijany, w perspektywie czasu obejmując większość rodzajów cyfrowej twórczości. Być może więc z czasem twórcom uda się spełnić utopijne marzenie o kompletnej przejrzystości treści w internecie. Co chyba najciekawsze, z case study pokazanego przez CAI można wnioskować, że nowy standard wspierać będą smartfony z układem Qualcomm - rozpowszechnienie usługi CAI na rynku mobile na pewno pozwoli na szybsze wdrożenie jej na wielu platformach.
Więcej informacji znajdziecie na stronie contentauthenticity.org.