Olympus E-P2

Nie minęło nawet pół roku od premiery pierwszego aparatu Olympusa w systemie Micro Cztery Trzecie, a już mamy jego następcę - model E-P2. To niemal identyczna w stosunku do poprzednika konstrukcja. Najważniejsza zmiana wiąże się z dodaniem portu akcesoriów, do którego będzie można podpiąć wizjer elektroniczny. W cyfrowym Penie, niestety, nadal brakuje wbudowanej lampy.

Jeszcze niedawno każdy artykuł związany z systemem Mikro Cztery Trzecie zaczynaliśmy od przypomnienia czym ten system odróżnia się od innych. "Brak lustra, a co za tym idzie brak matówki i komory wizjera, dzięki temu mniejsze wymiary mimo zachowania dużej matrycy i możliwości wymieniania obiektywów" - tę formułkę znają już chyba wszyscy, którzy interesują się sprzętem fotograficznym. Co prawda nadal nie wyewoluował dobry zamiennik nazwy {ITL|aparat systemowy z wymienną optyką, ale wszyscy już wiedzą, że nie chodzi ani o lustrzankę, ani o kompakt, tylko o coś zupełnie innego. Olympus uznał, że to dobry moment by zaprezentować ulepszoną wersję pierwszego korpusu tej firmy w systemie "micro". Olympus E-P2 do złudzenia przypomina poprzednika. Producent zdecydował się na szybkie (nie minęło nawet pół roku!) poprawienie części rzucających się w oczy braków E-P1.


Pierwszą i najważniejszą zmianą jest dodanie złącza akcesoriów. Umieszczono je na tylnej ściance, pod gorącą stopką. Olympus zapowiada, że będzie je można wykorzystać na wiele sposobów - na przykład do podłączenia adaptera zewnętrznego mikrofonu. Oczywiście większość użytkowników zainteresuje coś innego - uniwersalny, działający z każdym obiektywem, elektroniczny wizjer zakładany na gorącą stopkę i komunikujący się poprzez wspomniane złącze. Wizjer VF-2 ma bardzo wysoką rozdzielczość 1 440 000 punktów, pokrycie 100% kadru, możliwość odchylania do 90 stopni i przycisk przełączający między nim, a ekranem LCD. Patrząc na parametry celownika zgadujemy, że kadrowanie za jego pomocą będzie przyjemnością.


Kolejne nowości to programowe rozszerzenie funkcjonalności aparatu. W opcjach autofokusa pojawiła się opcja śledzenia obiektu. Aparat zapamiętuje wybór użytkownika i wraca do śledzenia nawet, gdy obiekt opuści kadr i później do niego wróci. Producent nie informuje natomiast na le udało mu się przyspieszyć autofokus jako taki.


W stosunku do E-P1 przybyły dwa filtry artystyczne: Diorama i Przetwarzanie crossowe. Ten pierwszy, cytujemy, nadaje zdjęciom nadrealistyczny wydźwięk oraz modelową strukturę, ten drugi przypomina efektem crossowe wywoływanie filmów. Jeszcze jedną około-kolorystyczną nowinką jest funkcja i-Enhance, która automatycznie podbija kolory i ma sprawić, że wybrany kadr wygląda na zdjęciu tak jak go zapamiętaliśmy.


E-P2, podobnie jak jego poprzednik, potrafi rejestrować klipy wideo o rozdzielczości 1280 x 720 z prędkością 30 kl/s. Podczas filmowania można korzystać z Filtrów Artystycznych i wszystkich opcji autofokusa - w tym, ze śledzenia. Nowością jest dostępność trybu M. O tym jak przydatne może być sterowanie czasem i przysłoną w trakcie filmowania nikogo nie trzeba chyba przekonywać.

Jest jeszcze jedna rzecz, która odróżnia EP-2 od poprzednika nawet na pierwszy rzut oka - czarny kolor obudowy. Poza tym, zdecydowana większość funkcje pozostała bez zmian. Mamy tę samą, 12,3-megapikselową matrycę z systemem stabilizacji. Obróbką obrazu zajmuje się ten sam procesor TruePic V. Zakres czułości to ISO 100 - ISO 6400. Nie zmieniono też 3-calowego ekranu Hyper Crystal LCD o rozdzielczości 230 000 punktów. E-P2 korzysta z kart SD/SDHC i ma podobny zestaw akcesoriów - skórzany pasek i pokrowiec (w kolorze czarnym). Nie zmienił się też układ AF, pomiar światła czy parametry zdjęć seryjnych.


Może trochę dziwić, że Olympus tak szybko wypuścił poprawioną wersję swojego pierwszego aparatu w systemie Mikro Cztery Trzecie. Zdziwi to trochę mniej, jeśli będziemy pamiętali o poczynaniach konkurencji, która współtworzy ten system. Panasonic zaprezentował model niezwykle zbliżony do E-P1, który miał jednak przynajmniej dwie poważne przewagi: elektroniczny, opcjonalny wizjer i wbudowaną lampę błyskową. W nowym modelu Olympus przynajmniej częściowo odrabia dystans.]

Poniżej prezentujemy specyfikację techniczną i informację prasową Olympusa:

NazwaOlympus E-P2
Typaparat systemowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość12,3 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 13,1 Mp (12,3 megapikseli efektywnych)
  • filtr barw podstawowych RGB
  • pole obrazowe: 17,3 x 13mm
  • antypyłowy, ultradźwiękowy filtr ochronny (Supersonic Wave Filter)
PamięćSD (SDHC)
Rozdzielczość
  • 4032 x 3024
  • 3200 x 2400
  • 1600 x 1200
  • 1280 x 960
  • 1024 x 768
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW, RAW + JPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • Super Fine
  • Fine
  • Normal
  • Basic
ObiektywMikro 4/3, 4/3 przez adapter, Zuiko OM przez adapter
Stabilizacja obrazutak, stabilizacja matrycy, efektywny zaakres kompensacji do 4EV
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności od zastosowanego obiektywu
Migawka
  • 1/4000 - 60 sek.
  • Bulb
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Programowana automatyka (P)
  • Priorytet migawki (S)
  • Priorytet przysłony (A)
  • Manual (M)
  • predefiniowane "sceny"
  • filtry artystyczne
Pomiar światła49-strefowy matrycowy TTL, przy całkowicie otwartej przysłonie;
  • Digital ESP
  • centralnie-ważony
  • punktowy
  • jasne obszary
  • ciemne obszary
  • zakres EV 1 - 20 dla 50mm, F2.0, ISO 100
Kompensacja ekspozycji+/- 3 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 kadry +/- 1/3, 1/2, 2/3, 1 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • 11 stref
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • ustawienie ręczne (MF)
  • śledzenie AF
Manual focustak
Blokada ostrościprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Podgląd głębiPrzycisk podglądu głębi
Czułość
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
Balans bieli
  • auto
  • manualny
  • ustawienia w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • zachmurzone niebo
  • cień
  • światło żarowe
  • światło słoneczne
  • światło jarzeniiowe (3 ustawienia)
  • regulacja balansu bieli: +/- 7 na osi R-B / G-M
  • balans bieli użytkownika (można zarejestrować jeno ustawienie określone w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • jednodotykowy nbalans bieli: możliwość zarejestrowania 4 ustawień użytkownika
  • bracketing bieli: 3 zdjęcia w skoku 2, 4, 6 miredów
Efekty
  • i-Enhance
  • sepia
  • zdjącia czarno-białe
  • redukcja efektu czerwonych oczu
Korekta obrazu
  • Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
  • korekta nasycenia: 5 stopni
  • korekta ostrości: 5 stopni
  • korekta kontrastu: 5 poziomów
  • edycja danych RAW
  • filtr czarno-biały: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony
  • tonacja monochromatyczna: żółta, pomarańczowa, czerwona, zielona
  • tryby zdjęć: {LST
}
Zdjęcia seryjne3 kl/sek do 10 zdjęć RAW w serii
Rejestracja filmu
  • 1280 x 720 (HD)
  • 640 x 480
  • 30 kl/s
  • tryb M
Monitor LCD
  • 3 cale
  • 230 000 punktów
  • korekta jasności monitora +/-15 stopni
Synchronizacja z lampą1/30 - 1/180 sek.
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • współpraca z zewnętrznymi: FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14
}
Kontrola błysku
  • TTL Auto
  • Auto
  • Manual
  • FP-TTL-Auto
  • FP-Manual
  • redukcja efektu cz. oczu
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • wyłączona
  • wymuszona (błysk wypełniający)
  • korekta mocy błsku w zakresie +/- 3 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Stopka akcesoriówPC ISO
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjeropcjonalny wizjer elektroniczny
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • zdjęcie
  • indeks: 4, 9, 16, 25, 49, 100 kadrów
  • kalendarz
  • zoom 2-14 razy
  • film,historgram
  • informacja o fotografowaniu
Samowyzwalacz2 lub 12 sek.
Złącza
  • USB 2.0 Hi-speed
  • wyjście A/V
  • mini HDMI
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy BLS-1150 lub opcjonalnie zasilanie sieciowe
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualne
  • przycisk Fn: {LST
;mój tryb: możliwośc zapisania 2 ustawień}
Warunki atmosferyczne
  • temperatura: 0 - 40°C
  • wilgotność: 30 - 90%
Gwint statywutak
Obudowametalowa
Wymiary121 x 70 x 36mm
Waga335g (bez karty pamięci i baterii)
Akcesoriacelowniki VF-1 i VF-2, adapter MF-2, adapter MMF-1, lampa FL-14
Oprogramowanieb.d.
UwagiZdalne sterowanie pokazem slajdów (poprzez HDMI)
Ocena w teście DIWA68% (5)
Test Fotopolis10242
Artykuł na Fotopolis9853


Legenda w akcji

Jeszcze więcej możliwości wraz z Olympus PEN

Warszawa, 5 listopada 2009 -
Witamy w wymiarze PEN, gdzie jednoczą się forma i funkcjonalność, by zapewniać potencjał i jakość lustrzanki oraz prostotę i spontaniczność kompaktowego aparatu fotograficznego. Najnowszy, utrzymany w eleganckim stylu retro cyfrowy Olympus PEN bazuje na nagrodzony przez EISA w sezonie 2009/2010 "najlepszy Aparacie Roku", ikonie stylu i jakości. Aby wzbogacić fotograficzny potencjał, nowy E-P2 posiada port akcesoriów, do którego można dołączyć elektroniczny celownik lub inne akcesoria. Ożywia on także twórcze impulsy poprzez dwa dodatkowe Filtry artystyczne i jednocześnie zapewnia wyjątkowo łatwą obsługę dzięki kolejnym innowacyjnym opcjom. Odziany w klasyczną czerń, wykonujący zdjęcia i rejestrujący filmy HD Olympus PEN wprowadza radość i prostotę obrazowania połączone z jakością charakterystyczną dla lustrzanki. Oto prawdziwa legenda w akcji – a dostępna będzie począwszy od stycznia 2010r.

Oparty na świetnych wzorcach
Aparat E-P2 może poszczycić się godnym pozazdroszczenia rodowodem. Wkraczając na rynek depcze niemal po piętach nagradzanego pierwszego aparatu Olympus Mikro Cztery Trzecie inspirowanego przełomowym designem oryginalnej, serii PEN stworzonej przez Maitani'ego. Drugi w serii cyfrowy model, oferuje jeszcze bardziej rozbudowane walory funkcjonalne i użytkowe dzięki kolejnym, nowym właściwościom:

- Port akcesoriów dla akcesoriów takich jak celownik czy mikrofony
- Dwa dodatkowe filtry artystyczne (Diorama oraz Przetwarzanie crossowe)
- Wzbogacająca kolorystykę funkcja i-Enhance
- Śledzenie AF
- Zdalne sterowanie pokazem slajdów (poprzez HDMI)
- Filmowanie HD w trybie M


Doświadczyć prawdziwej swobody kadrowania
Uzupełniający gorącą stopkę dedykowany port akcesoriów zwiększa wszechstronność aparatu. Dwa pierwsze kompatybilne akcesoria to elektroniczny celownik oraz adapter zewnętrznego mikrofonu. Dzięki elektronicznemu celownikowi zyskujemy jasny, wysoko-kontrastowy podgląd obrazu w każdej sytuacji oraz 100% pokrycie pola kadru. Nachylany pod kątem do 90°, nie tylko przypomina celowniki aparatów średnio-formatowych, ale zapewnia też dodatkowe możliwości kadrowania ułatwiając fotografowanie z unikalnej, nietypowej perspektywy. Oczywiście, w celowniku na bieżąco widoczne są informacje o zdjęciu oraz wprowadzane regulacje obrazu. Wkrótce dostępne będą także kolejne moduły, jakie można dołączyć do portu akcesoriów, jak choćby adapter zewnętrznego mikrofonu dla różnych typów mikrofonów.

Jeden klik do kreatywności
Rozległa gama możliwości obrazowania dla niemal nieograniczonej ekspresji, oto kluczowa charakterystyka tego aparatu. Inspirujące kreatywność dwa nowe filtry artystyczne dołączają do sześciu wprowadzonych już w poprzednim modelu. Skorzystaj z filtra Diorama, aby stworzyć iluzję modelu świata, bądź też poprzestawiaj kolory wraz z filtrem przetwarzania crossowego. Możesz też swobodnie posiłkować się nową funkcją i-Enhance, która ma zdecydowanie ludzkie umiejętności. Wzbogaca ona kolory, aby były mocniejsze niż w rzeczywistości i aby zdjęcie lepiej odzwierciedlało to, jak zapamiętaliśmy daną scenę - a przecież to wspomnienia są niejednokrotnie ważniejsze niż realistyczne odwzorowanie. Dodatkowo, aby każde ujęcie miało odpowiedni format Olympus oferuje kilka formatów kadru, jak również stwarza możliwość fotografowania z wielokrotną ekspozycją. Do dyspozycji fotografa jest również skala poziomnicy, tryb i-Auto oraz wygładzająca zdjęcia opcja e-Portretu.

Do bogatej listy funkcji aparatu dołącza śledzenie AF niesłychanie ułatwiające ostre odwzorowanie na zdjęciu poruszających się obiektów, jak np. bawiących się dzieci czy też sportowców w akcji. Gdy zaś przychodzi czas oglądania rezultatów, wystarczy wygodnie rozsiąść się i można oglądać pokaz zdjęć czy film HD sterując nimi przy użyciu pilota zdalnego sterowania telewizora, do którego podłączono aparat poprzez złącze HDMI.


Kontynuacja dziedzictwa eleganckiego stylu i jakości lustrzanki
Najnowszy PEN dziedziczy niepowtarzalny wygląd i ultra kompaktową formę swojego powszechnie chwalonego siostrzanego modelu, wykorzystując także jego doskonałe technologie. Fotografujący mogą w pełni wykorzystać zalety zaawansowanego standardu w postaci systemu Mikro Cztery Trzecie gwarantującego jakość lustrzanki. Szeroka gama wymiennych obiektywów zapewnia bogactwo i wszechstronność optyki - począwszy od ultra cienkich obiektywów M.ZUIKO DIGITAL Pancake aż po całą linie obiektywów Cztery Trzecie (dołączane poprzez adapter). Wkrótce dołączą do nich dwa obiektywy Mikro Cztery Trzecie, które mają być wprowadzone w pierwszej połowie 2010 roku: M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6 (18-36mm*) super szerokokątny zoom oraz M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm F4.0-5.6 (28-300mm*) silny teleobiektyw zoom. Dołączenie zewnętrznej lampy błyskowej, takiej jak utrzymany w stylu retro model Olympus FL-14, jeszcze bardziej rozszerza fotograficzne możliwości.

Gwarantem uzyskiwania wyrazistych i pełnych detali zdjęć jest 12.3 megapikselowy sensor Live MOS zabezpieczony systemem redukcji kurzu oraz współpracujący z wbudowaną w korpusie stabilizacją obrazu kompensującą poruszenia i drgania do 4 EV. W centrum całego systemu PEN znajduje się zapewniający szybkie i najwyższej jakości przetwarzanie obrazu - z czułością nawet do ISO 6400 - zaawansowany procesor obrazu TruePic V. Graficzny interfejs użytkowania zwapniający na żywo kontrolę parametrów (Live Control GUI) upraszcza obsługę, gdyż efekty poszczególnych funkcji mogą być monitorowane w czasie rzeczywistym - zarówno na 7.6cm/3.0" ekranie HyperCrystal LCD jak i w elektronicznym celowniku, którego obrazu tworzy 1,440,000 punktów.


Magia filmowania HD
{ITLOferując możliwość rejestrowania filmów w formacie AVI (30klatek/sek.) z rozdzielczością HD 1280x720p oraz zapisując nieskażony dźwięk z jakością PCM, nowy PEN pozwala użytkownikom odkryć magię filmowania. W pojedynczym klipie można zarejestrować nawet siedmiominutowy materiał filmowy. Co więcej, liczne fotograficzne funkcje i opcje łącznie z Filtrami Artystycznymi, głębią ostrości, zmiennym kątem widzenia oraz śledzeniem AF, pozostają do dyspozycji również w trybie filmowania. Kolejną, dodatkową korzyścią jest możliwość wykorzystania do filmowania trybu M, co z pewnością stanowi dobrą wiadomość dla osób o twórczym zacięciu. Ponadto dzięki temu, że można filmować z wykorzystaniem dowolnego, dołączonego do PEN obiektywu, przed użytkownikami otwiera się całkiem nowy świat możliwości kształtowania filmowego kadru. Filmując można też za jednym naciśnięciem przycisku zapisać wysokiej rozdzielczości zdjęcie.

Model Olympus E-P2 bazuje na chwalonych i docenianych, bogatych możliwościach swego poprzednika. "Przy pojawieniu się pierwszego PEN, wielu dziennikarzy i ekspertów powiedziało nam, że wyznaczyliśmy całkiem nowy segment aparatów fotograficznych. Teraz zdecydowaliśmy się dodać szereg doskonałych funkcji takich jak choćby port akcesoriów czy nowe Filtry Artystyczne. Ten utrzymany w atrakcyjnym stylu retro i wykończony klasyczna czernią model będzie dostępny począwszy od stycznia 2010r. W ofercie znajdzie się też opcjonalny, dopasowany do aparatu skórzany pokrowiec na korpus również utrzymany w czarnej tonacji.]

Aparat Olympus E-P2 - podstawowe funkcje i właściwości:

- Niewielka i stylowa konstrukcja
- Niezwykle mały i lekki aparat system Mikro Cztery Trzecie
- Stylowa konstrukcja z czarnymi metalowymi elementami wykończenia
- Port akcesoriów pozwalający na dołączenie elektronicznego celownika oraz adaptera mikrofonu


Jakość obrazu lustrzanki
- 12.3 megapikselowy sensor Live MOS
- Procesor obrazu TruePic V
- Wbudowana stabilizacja obrazu (IS) o maksymalnej efektywności 
4 kroków EV
- Adapter dla wszystkich obiektywów ZUIKO DIGITAL oraz OM


Prosta obsługa
- Opracowany na nowo Graficzny interfejs użytkownika (GUI) dla łatwiejszej obsługi z podglądem obrazu na żywo
- Automatyczne rozpoznawanie popularnych scen w trybie i-Auto
- Funkcja i-Enhance dla wzbogacania kolorystyki
- Naturalne odwzorowanie skóry w trybie e-Portrait
- Śledzenie AF
- Dwa pokrętła dla wygodnej obsługi
- Detekcja twarzy oraz Technologia Kompensacji Cienia
- 20 trybów fotografowania (5 trybów ekspozycji, tryb i-Auto, 14 programów tematycznych)


Kreatywność i filmowanie HD
- Filmowanie HD z dźwiękiem stereofonicznym, regulacja głębi ostrości oraz filtrami artystycznymi teraz dostępnymi również w trybie M
- 8 Filtrów artystycznych, Różne proporcje kadru
- Funkcja wielokrotnej ekspozycji
- Filtry artystyczne można zastosować do wcześniej wykonanych zdjęć RAW zarówno w aparacie, jak i w oprogramowaniu Olympus
- Wzbogacona kreatywność dzięki specjalnym obiektywom np. obiektyw typu "rybie oko" dostępny jest dostępny jest poprzez adapter optyki Cztery Trzecie


Dodatkowe cechy aparatu Olympus E-P2:

- Oparty na standardzie Mikro Cztery Trzecie
- Interfejs HDMI
- Nagrywanie dźwięku w linearnym trybie PCM
- Poziomnica
- Interfejs Hi-Speed USB 2.0
- Wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością 3 kadrów na sekundę (maks. 10 zdjęć w trybie RAW)
- Szeroki zakres czułości ISO 100-6400
- Wszechstronne funkcje bracketing dla balansu bieli oraz ekspozycji
- Niezawodny system redukcji kurzu z filtrem ultradźwiękowym
- Szeroki zakres dynamiczny dla jasnych partii kadru
- Równoczesny zapis RAW oraz JPEG
- Karty pamięci SD (kompatybilność z kartami SDHC)
- Wysoka prędkość zapisu danych oraz bezstratna kompresja RAW dla szybkiego przetwarzania
- Duży 7.6cm/3.0” ekran HyperCrystal LCD
- Funkcja blokady AE/AF
- Automatyczna regulacja gradacji odcieni zapobiegająca wypaleniu szczegółów w jasnych partiach obrazu i braku detali w ciemnych częściach kadru
- Możliwość zdalnego wyzwalania migawki poprzez opcjonalny kabel zdalnego sterowania RM-UC1


Nowe akcesoria:
- M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6 - super szerokokątny obiektyw zoom (pierwsza połowa 2010)
- M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm F4.0-5.6 - silny teleobiektyw zoom (pierwsza połowa 2010)
- Skórzany pasek w kolorze czarnym
- Skórzany pokrowiec korpusu w kolorze czarnym
 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13