Nikon D3S - rekordowe czułości

D3, aparat dla Nikona przełomowy, zachwycał ergonomią i funkcjonalnością, w tym bajeczną jakością zdjęć na wysokich czułościach. Jego następca - Nikon D3S - oferuje w tym względzie jeszcze więcej: skalibrowaną czułość ISO 12800 z możliwością rozszerzenia do ISO 102400! A to nie jedyna nowość. Jest jeszcze funkcja kręcenia filmów, czyszczenie matrycy, większy bufor zdjęć seryjnych, edycja RAW-ów w aparacie i osobny przycisk trybu Live View.
Nikon D3S

Model D3 był produktem przełomowym w ofercie Nikona. Japońscy inżynierowi czerpali oczywiście z wcześniejszych rozwiązań, ale ostatecznie wznieśli się na nowy, wyższy poziom. D3 oferował świetną jakość zdjęć nawet na wysokich czułościach (najwyższa skalibrowana to ISO 6400). Jego ogromnym atutem była też doskonała ergonomia i zaawansowanie funkcji fotograficznych: szybki autofokus, zdjęcia seryjne. W opinii wielu dziennikarzy i fotografów D3 to aparat (przynajmniej w zastosowaniach reporterskich) kompletny. Nigdy jednak nie ma tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Tym bardziej, że od premiery D3 minęły już przeszło dwa lata, a w aparatach dostępnych na rynku pojawiły się nowe funkcje.

Nikon D3S

Zmiana pierwsza i chyba najważniejsza: matryca. Sensor nadal ma rozdzielczość 12,1 megapiksela i rozmiar pełnej klatki filmu małoobrazkowego (FX, 24 x 36 milimetrów), ale producent podkreśla, że jego wewnętrzna budowa jest zupełnie inna. O różnicach w jakości napiszemy w teście, ale już teraz możemy napisać o zdumiewających zmianach w zakresie czułości. Skalibrowany zakres to ISO 200 - ISO 12800. Jakby tego było mało, dostępne jest też podbicie czułości do wartości Hi-1 (ISO 25600), Hi-2 (ISO 51200) i Hi-3 (ISO 102400)! Matryca D3S została wreszcie wyposażona w system czyszczenia z kurzu. Nowa matryca pozwoliła też na udostępnienie funkcji nagrywania filmów. Nikon D3S oferuję filmową prędkość 24 kl/s, rozdzielczość 1280 x 720 pikseli i kodowanie Motion-JPEG. Na szczęście nie zabrakło sterowania przysłoną i wejścia na zewnętrzny mikrofon. Miłym dodatkiem jest funkcja edycji nagranego materiału (przycięcie).

Nikon D3S

Wbrew pojawiającym się plotkom, zdjęcia seryjne pozostały na niezmienionym poziomie. W formacie FX maksymalna prędkość to 9 kl/s, a po zmniejszeniu formatu do DX aparat może osiągnąć 11 kl/s. Zmieniło się to, co w codziennej pracy fotoreportera jest znacznie ważniejsze - pojemność bufora. Nikon deklaruje, że jest ona teraz dwa razy większa niż w D3, a to oznacza po prostu znacznie dłuższe serie z maksymalną prędkością. Przy okazji dostępnych formatów warto wspomnieć o nowym: crop 1,2x (30 x 20 mm), rozdzielczość 8,4 megapiksela. Może się on przydać osobom fotografującym teleobiektywami.

Interesująco wygląda też możliwość edytowania plików RAW bezpośrednio w aparacie. Mając NEF-a można stworzyć JPEG-a bez udziału komputera, ustawiając kompresję, wielkość, balans bieli, korektę ekspozycji, przestrzeń kolorów oraz poziomy redukcji szumów czy redukcji winietowania.

Nikon D3S

Choć Nikon D3S na pierwszy rzut oka wygląda bardzo podobnie do poprzednika, w rzeczywistości wprowadzono kilka zmian. Poprawiono działanie krzyżowego wybieraka oraz dodano dodatkowy przycisk uruchamiający tryb Live View (wcześniej była to jedna z pozycji na pokrętle napędu). Według Nikona sam tryb podglądu na żywo również działa lepiej. Głównie dzięki sprawniejszemu autofokusowi opartemu o detekcję kontrastu. Miejsce trybu Live View na pokrętle napędu zajęła literka Q, oznaczająca tryb cichej migawki.

Na koniec lista ważnych elementów aparatu dobrze znanych z D3, które nie zmieniły się w D3S. Producent zastosował ten sam system autofokusa Multi-CAM 3500FX (51 pól, w tym 15 krzyżowych) powiązany z 1005-polowym czujnikiem RGB mierzącym światło. Nie zmienił się też wizjer kryjący 100% kadru przy powiększeniu 0,7x i monitor, którego parametry w ciągu dwóch lat nieco już spowszedniały, ale nadal są topowe (3 cale przekątnej, 921 000 punktów rozdzielczości). Nikon D3S ma dwa sloty kart CF i wspiera technologię UDMA. Jest wyposażony w złącze HDMI, ale w przeciwieństwie do D3 typu C (mini HDMI).

Na razie nie mamy dokładnych informacji na temat terminu dostępności i polskiej ceny aparatu. Przed premierą mówiło się o cenie około 5000 euro. Poniżej specyfikacja:

NazwaNikon D3S
Typaparat systemowy
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp
Sensor
  • CMOS, 36 x 23.9 mm (format FX)
  • przelicznik x1,0
  • całkowita liczba pikseli: 12,9 megapikseli
  • 12,1 megapikseli efektywnych
  • system czyszczenia matrycy
PamięćCompactFlash (CF) typu I i II zgodne ze standardem UDMA oraz Microdrive
Rozdzielczość
  • format FX: {LST
;format DX:
  • 2784 x 1848 (L)
  • 2080 x 1384 (M)
  • 1392 x 920 (S)
;format 5:4:
  • 3552 x 2832 (L)
  • 2656 x 2120 (M)
  • 1776 x 1416 (S)
}
Formaty zapisu obrazu
  • NEF (12-bitowe lub 14-bitowe pliki RAW z kompresją lub bez)
  • JPEG
  • Exif 2.21, zgodny ze standardami DCF 2.0 i DPOF
Poziom kompresji
  • 12/14-bitowy zapis RAW nieskompresowany: około60-80%
  • 12/14-bitowy zapis RAW skompresowany: około 45-60%
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw{LST|u|mocowanie Nikon F;AF Nikkor typ G lub D AF - dostępne wszystkie funkcje;AF Nikkor DX - dostępne wszystkie funkcje z wyłączeniem formatu FX i 5:4;AF Nikkor inne niź typ G lub D - dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem 3D Color Matrix Metering II;AI-P - dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem autofokusa i 3D Color Matrix Metering II;AI Nikkor bez procesora - możliwość korzystania w trybie [A] lub [M] z obsługą Color Matrix Metering, wskazanie wielkości przysłony po wprowadzeniu przez użytkownika danych przysłony f/(wartość) oraz długości ogniskowej f=mm, funkcja elektronicznego potwierdzania ostrości dostępna przy maksymalnej efektywnej przysłonie f/5,6 lub mniejszej}
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowyn.d.
Przysłonasamopowracająca, z przyciskiem podglądu głębi ostrości
Migawka
  • sterowana elektromagnetycznie, szczelinowa, z systemem samokontroli, wykonana z kompozytów kewlarowo-węglowych
  • 30 s - 1/8000 s i czas B
Tryby pracy
  • tryb samowyzwalacza: opóźnienie można dostosować do własnych potrzeb
  • tryb podnoszenia lustra: pierwsze naciśnięcie spustu: podniesienie lustra, drugie naciśnięcie: zwolnienie migawki
  • tryb podglądu na żywo z możliwością korzystania z autofokusa
  • tryb cichej migawki
Tryby ekspozycji{LST|u|[P] automatyka programowa (możliwa fleksja programu);[S] automatyczna preselekcja czasu;[A] automatyczna preselekcja przysłony;[M] Manualny}
Pomiar światłasystem pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie z wykorzystaniem 1005-pikseowego czujnika RGB:
  • obiektywy Nikkor typu D/G obsługują pomiar matrycowy 3D Colour Matrix II z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB
  • pozostałe obiektywy AF Nikkor z wbudowanymi procesorami obsługują pomiar matrycowy
  • obiektywy bez procesora wymagają ręcznego wprowadzenia danych
  • pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadry (75% czułości miernika skupione na obszarze o średnicy 8 mm) w odniesieniu do obszaru o szerokości 8, 15, lub 20 mm w centrum kadru lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru
  • pomiar punktowy (na obszarze o średnicy 4 mm, ok 1,5% powierzchni całego kadru)
  • pozycja pomiarowa może być powiązana z polem ostrości w przypadku obiektywów Nikkor z wbudowanym procesorem
Kompensacja ekspozycji+/- 5,0 EV w krokach 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycjizmierzona wartość ekspozycji jest blokowana przez naciśnięcie przycisku AE-L/AF-L
Autobracketing
  • liczba zdjęć: od 2 do 9 klatek
  • kompensacja: w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości{LST|u|system wykrywania ostrości TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM 3500FX;zakres działania: od - 1 do +19 EV (zasięg AF przy krawędziach: EV od 0 do +19) [w normalnej temperaturze (20°C), czułość równoważna ISO 100];51 pól ostrości, w tym 15 czujników krzyżowych: możliwość wyboru spośród 51 lub 11 pól ostrości;dynamiczny przydział pól AF ( dostępny spośród: 9 punktów, 21 punktów, 51 punktów, 51 punktów w systemie 3D śledzenia obiektu)}
Tryby pracy autofocusa{LST|u|pojedynczy AF [S];ciągły AF [C];manualny [M];śledzenie ostrości włączane automatycznie w trybie pojedynczego AF [S] lub ciągłego AF [C]
Manual focustak, włączany na korpusie aparatu lub obiektywu
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy, definiowalny przycisk na obudowie
Podgląd głębitak, przycisk na obudowie
Czułość
  • skok 1/3, 1/2 lub 1 EV
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • ISO 12800
  • Lo: ISO 100
  • HI1: ISO 25600
  • HI2: ISO 51200
  • LO3: ISO 102400
Balans bieli
  • automatyczny (hybrydowy, z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB, przetwornika CMOS)
  • 7 trybów predefiniowanych z ręcznym dostrajaniem
  • ręczny (4 pozycje)
  • ustawienie temperatury barwnej (w skali Kelvina, 2500-10000 Kelvinów, 31 ustawień)
  • braketing balansu bieli (od 2 do 9 klatek z krokiem co 10, 20, 30 MIRED)
Efekty
  • Standard
  • Neutral
  • Vivid
  • zdjęcia czarno-białe
Korekta obrazu
  • ostrość (automatyczna lub ręczna - 7 poziomów)
  • kontrast (automatyczny, ręczny - 5 poziomów, wprowadzaenie własnej krzywej tonalnej)
  • jasność (ręczna - 3 poziomy)
  • nasycenie (automatyczne lub ręczne - 5 poziomów)
  • kolor (ręczny - 5 poziomów)
  • wywoływanie RAW-ów w aparacie
Zdjęcia seryjne
  • tryb wolny (CL): 1 - 9 klatek na sekundę
  • tryb szybki (CH): 9 klatek na sekundę, w formacie DX 9 - 11 klatek na sekundę
Rejestracja filmu
Monitor LCD
  • przekątna 3 cale
  • 920 tys. punktów
  • kąt widzenia 170°
  • niskotemperaturowy, polisilikonowy ekran LCD w technologii TFT
  • możliwość regulowania jasności wyświetlacza
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • zewnętrzna: dedykowa gorąca stopka
  • zaawansowane sterowanie i-TTL (z informacją o temperaturze barwowej) dla lamp SB-800/SB-600
  • tryb D-TTL dla lamp SB-80DX/50DX
  • tryb manualny
Kontrola błysku
  • synchronizacja na przednią kurtynę migawki (tryb normalny)
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach ekspozycji
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
  • synchronizacja na tylną kurtynę migawki
  • sterowanie grupami lamp przy wykorzystaniu lamp i-TTL
Stopka akcesoriówtak, dedykowana
Matówka
  • typu B
  • przejrzysta matówka BrightView oraz Clear Matte Screen Mark VI
  • możliwość wymiany, także na opcjonalny celownik typu E z naniesioną siatką
Lustroautomatyczne, powracające do pozycji wyjściowej
Wizjer
  • optyczny z pryzmatem
  • wbudowana korekcja dioptrażu (od -3 do +1 m-1)
  • wbudowane przesłanianie okularu
  • pokrycie kadru w wizjerze: ok 100%
  • elektroniczne maskowanie wizjera w trybie fotografowania z niepełną rozdzielczością
  • powiększenie: około 0,7x z obiektywem 50 mm F/1.4
Punkt oczny18 mm (dla -1,0 m-1)
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • miniatury (4 lub 9)
  • slideshow
  • histogram RGB
  • wartości naświetlania
  • zaznaczenie obszarów prześwietlonych
Samowyzwalacz
  • sterowany elektronicznie
  • opóźnienie: od 2 do 20 s
Złącza
  • USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B)
  • wyjście video HDMI (typ łącza C - HDMI mini)
  • 10-punktowe złącze pilota
  • wyjście A/V
  • przesyłanie plików z wykorzystaniem protokołu FTP przez opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-1/1A (standard IEEE 802.11b) i WT-2/2A (IEEE 802.11b/g)
Pilotopcjonalny
Zasilanie
  • akumulator litowo-jonowy EN-EL4a/EL4 (11,1 V, prąd stały)
  • podwójna szybka ładowarka MH-22 w zestawie
  • zasilacz EH-6 (opcjonalny)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40 stopni C, wilgodtność powyżej 85%
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowastop magnezowy pokryty plastikiem, gumowane uchwyty
Wymiary159,5 x 157 x 87 mm
Waga1240 g
Akcesoria
  • w zestawie: {LST
;opcjonalne:
  • nadajnik bezprzewodowy WT-4
  • zasilacz EH-6
  • muszla oczna DK-17M
  • lampa błyskowa SB-800 lub SB-600
  • oprogramowanie Nikon Capture NX, Camera Control Pro 2, Image Authentication
}
Oprogramowanieb.d.
Uwagidwa gniazda kart CF, czyszczenie matrycy
Ocena w teście DIWA80% (6)
Test Fotopolis10270
Artykuł na Fotopolis9738
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2
Peak Design Everyday Messenger - test torby fotograficznej
10 Paź 2018
Ma być torbą idealną, stworzoną z myślą o każdej potrzebie fotografa. Druga generacja torby jest jeszcze bliżej tego celu, ponieważ wprowadzono w niej kilka drobnych, ale ważnych usprawnień. W czasie swojej wyprawy do Budapesztu oraz miejskich, codziennych podróży sprawdziłem, jak w praktyce sprawuje się druga generacja torby fotograficznej Peak Design Everyday Messenger.
1
Google Pixel 3 i Pixel 3 XL - oficjalne zdjęcia przykładowe
10 Paź 2018
Jesteście ciekawi, jak w praktyce wypadają najnowsze smartfony Google? Zobaczcie oficjalne zdjęcia przykładowe wykonane zaprezentowanymi modelami Pixel 3 i Pixel 3 XL.
2