Nikon D3 - nowa klasa zawodowców

Tego się nie spodziewaliśmy - Nikon zaprezentował swój pierwszy model cyfrowej lustrzanki z matrycą pełnoklatkową. Przy rozdzielczości 12,1 Mp i 9 klatkach na sekundę to najszybsza lustrzanka z sensorem wielkości klatki małoobrazkowej. Śmiało można także powiedzieć, że to pierwsza lustrzanka pozwalająca fotografować praktycznie w zupełnych ciemnościach, ponieważ dysponuje czułością ISO 25600. System rozpoznawania scenerii połączony z 51-punktowym autofokusem to kolejne nowinki techniczne, które mają za zadanie ułatwić pracę fotoreporterom. Uwaga! Artykuł uzupełniono o dodatkowe informacje i film o nowym aparacie.
Po poniedziałkowej premierze EOS-a-1Ds Mark III i zimowej EOS-a-1D Mark III dzisiaj możemy powiedzieć o walce gigantów - Nikon zaprezentował profesjonalny model D3, który łączy pewne cechy obu canonów. Zastosowana w nim matryca pojawia się w aparacie Nikona po raz pierwszy - jest to pełnoklatkowy sensor typu CMOS! Ma wymiary 36 x 23,9 mm i rozpoczyna historię nowego formatu nazwanego przez Nikona FX. Przy rozdzielczości 12,1 Mp plasuje się mniej więcej na poziomie EOS-a 5D. Przypomnijmy, że ten półprofesjonalny aparat ma także matrycę pelnoklatkową o rozdzielczości 12,7 Mp. Jednak nie z tym modelem ma konkurować D3. Z informacji prasowej wynika, że jest to aparat reporterski, więc bezpośrednią walkę o fotoreporterów będzie prowadził z EOS-em-1D Mark III.

Nikon D3

A trzeba powiedzieć, że zapowiada się wyrównany pojedynek. Szybkość nowego nikona robi duże wrażenie - to 9 klatek na sekundę przy zachowaniu pełnej rozdzielczości i aż 11 kl/s przy zmianie trybu kadrowania do formatu DX (jednak wtedy rozdzielczość spada do 5 Mp). Ciężko powiedzieć, czy taka prędkość jest rzeczywiście potrzebna fotoreporterom, jednak robi duże wrażenie i z pewnością stanowi dobry powód do pochwał. Dużo ciekawiej przedstawiają się czułości, jakie można stosować w D3. Mieszczą się one w zakresie ISO 200 do ISO 6400, który daje się rozszerzyć do ISO 100 i ISO 25600 (słownie: dwadzieścia pięć tysięcy sześćset)! To z pewnością rekord świata. Wykonywanie zdjęć w zupełnych ciemnościach staje się coraz bardziej realne. Dodajmy, że tak wysoka czułość dostępna jest także przy pełnej rozdzialczości matrycy.

Nikon D3

Dużą szybkość aparat zawdzięcza nowemu procesorowi przetwarzania obrazu o nazwie EXPEED. Składa się na niego 14-bitowy konwerter analogowo-cyfrowy oraz 16-bitowy układ przetwarzania obrazu. Dzięki nim można liczyć na ogromną ilość barw przetwarzanych przez układ, a co za tym idzie na bardzo bogate oddanie półtonów, które odpowiedzialne są za plastykę zdjęcia. Dużą szybkość zapewnia także 12-kanałowy odczyt danych z matrycy.

zdjęcie ze światowej premiery Nikona D3 w Tokio - na uwagę zasługuje polskie menu zawodowej lustrzanki

Ciekawie zapowiada się system rozpoznawania scenerii, który oblicza parametry ekspozycji i balansu bieli za pomocą nowej metody. Jego podstawą jest znany z wcześniejszych modeli 1005-pikselowy czujnik RGB służący do pomiaru światła. Został on jednak zmodyfikowany i potrafi teraz rozróżnić kształt, kolor i położenie fotografowanego obiektu oraz śledzić ostrość. A skoro mowa o ostrości, za jej ustawienie odpowiedzialny jest zupełnie nowy moduł AF Multi-CAM3500, który został wykorzystany także w drugiej dzisiejszej nowości - Nikonie D300. Jego praca opiera się na 51 polach pomiaru ostrości, wśród których znalazło się 15 czujników krzyżowych. Zostały one tak dobrane, aby lepiej wykrywać i śledzić ruch przedmiotów. W połączeniu z systemem rozpoznawania scenerii stanowi znakomite narzędzie do precyzyjnego doboru ostrości w trybie śledzenia fotografowanego obiektu. Spośród 51 pól autofokusa fotograf może wybrać jeden z nich albo zdecydować się na układ 21, 11 lub 9 pól, albo zdać się na automatyczny wybór punktów pomiaru. W ustaleniu odpowiedniego punktu pomaga wybierak działający w ośmiu kierunkach, który zdecydowanie przyspiesza wybór odpowiedniego pola. Odnotujmy także, że 51 pól autofokusa to kolejny rekord, jaki pobił Nikon.

Nikon D3

Udoskonalono także system poprawy kontrastu D-Lighting. W tej chwili podczas wykonywania zdjęć w kontrastowych warunkach skorzystać można z gotowych krzywych, które korygują szczegóły w światłach i cieniach zdjęcia. Oczywiście jest to ukłon w stronę fotografów korzystających z zapisu JPEG, a potwierdza to nowy system przetwarzania obrazu, który zastępuje tryby kolorów wykorzystywane we wcześniejszych modelach. Pozwala on na modyfikowanie zdjęć i zarządzanie nimi w aparacie. Wprawdzie nie wiemy jeszcze, w jakim stopniu można korygować zdjęcia, ale wiemy, że w D3 można tworzyć własne profile obróbki obrazu w zależności od fotografowanej sceny. A żeby ułatwić pracę fotografom, Nikon umożliwił przekazywanie ustawień między aparatami.

3-calowy ekran Nikona D3 ma rozdzielczość VGA, czyli około 920 tys. pikseli

Oprócz wysokiej jakości robionych zdjęć Nikon postawił także na wysoką jakość wyświetlania fotografii. Oprócz gniazda HDMI pozwalającego na przesył sygnału HD na przykład do telewizorów o wysokich rozdzielczościach, zastosował także nowy 3-calowy monitor o rozdzielczości VGA, czyli 920 tys. pikseli - konkurencja została zdeklasowana! Ocena ostrości na takim ekranie będzie zapewne perfekcyjna. Nie trzeba dodawać, że to pierwszy tego typu ekran LCD na świecie. Obraz nie traci jakości nawet podczas oglądania pod kątem 170 stopni, a ma to spore znaczenie ponieważ aparat został wyposażony w coraz popularniejszą funkcję podglądu na żywo. Przypomnijmy, że po jej włączeniu można oglądać obraz z matrycy bezpośrednio na ekranie monitora, tak samo jak w kompaktach. Aby było to możliwe konieczne jest podniesienia lustra, co nie pozwala na korzystanie z autofokusa. Nikon zapewnia, że w wypadku jego technologii jest to możliwe. Wykorzystuje do tego, podobnie jak w kompaktach, informacje z matrycy i po wybraniu dowolnego punktu z obszaru całej klatki aparat ustala ostrość w tym miejscu. Producent zapowiada jednak, że taka metoda nie jest zbyt szybka, dlatego zaleca ją stosować, gdy aparat umieszczono na statywie. Dla osób, które nie chcą czekać oddał do dyspozycji jeszcze jedną metodę ustawiania ostrości w trybie podglądu na żywo - po naciśnięciu dedykowanego przycisku lustro opada i działa ukad Multi-CAM3500. Podobnie jak Canon firma Nikon zaczęła wprowadzanie podglądu na żywo od swoich najwyższych modeli. Ciekawe, czy to aż tak atrakcyjny sposób fotografowania, że należy go proponować zawodowcom?

na uwagę zasługuje złącze HDMI

Na wyróżnienie zasługuje jeszcze migawka, której lamelki wykonano z kompozytu kewlarowo-węglowego. Lekka i wytrzymała konstrukcja pozwala na precyzyjną pracę oraz dużą wytrzymałość - przeprowadzone testy potwierdzają, że żywotność migawki wynosi 300 tys. cykli. Dodajmy jeszcze, że jest to układ samokontrolujacy, więc w razie jakichkolwiek nieprawidłowości ostrzeże fotografa.

Trochę nas dziwi wyposażenie najnowszego dziecka Nikona w dwa gniazda kart pamięci CF. Nie za bardzo wiemy, dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie, zwłaszcza że szybki rozwój standardu SDHC pozwala przypuszczać, że niebawem zupełnie powszechne staną się karty o pojemności 32 GB. Potwierdza to choćby wczorajsza informacja Toshiby, która taką kartę ma wypuścić już w styczniu 2008, a w październiku tego roku pojawi się o połowę mniejsza 16-gigowa. "Ceefom" na razie daleko do takich pojemności. Zaskakuje nas także pewna niekonsekwencja firmy. Przypomnijmy, że w modelach D80 i D40 zdecydowano się na korzystanie ze standardu SD.

zdjęcie ze światowej premiery Nikona D3 w Tokio - obudowa ze stopu magnezu nawet bez plastikowego pokrycia robi wrażenie

Jak przystało na zawodowca korpus aparatu został wykonany ze stopu magnezu. Z tego samego materiału zrobiono także szkielet obudowy i ramkę lustra. Oczywiście nie zabrakło także uszczelnienia przycisków i łączeń. W takiej sytuacji Nikonowi D3 niestraszne będą tropikalne lasy ani zakurzone miasta leżące blisko pustyni.

Nikon D3 z założonym obiektywem Nikkor AF-S 14-24 mm f/2,8G ED

Przypomnijmy, że D3 to aparat pełnoklatkowy. Niejedna osoba zapyta zapewne, jakie szkła do niego podpiąć, aby wykorzystać w pełni jego możliwości. W ostatnim czasie Nikon postawił na rozwój optyki dostosowanej do matrycy DX, więc ciężko będzie znaleźć w ofercie odpowiedni obiektyw, który byłby dostosowany do specyfiki pracy sensora FX. Dlatego razem z premierą lustrzanki światło dzienne ujrzy aż pięć nowych obiektywów Nikkor, kryjących polem obrazu klatkę małoobrazkową. Jako pierwszy wymieniany jest zoom szerokokątny AF-S 14-24 mm f/2,8G ED. Jeśli nie musimy stosować żadnych przeliczników ogniskowej, to mamy tu do czynienia z ultraszerokim kątem. Drugim zoomem jest obiektyw o bardziej naturalnym zakresie AF-S 24-70 mm f/2,8G ED, który zapewne wykorzystywany będzie jako optyka standardowa. Trzy pozostałe szkła to superteleobiektywy wyposażone w układy redukcji drgań: AF-S 400 mm f/2,8G ED VR, AF-S 500 mm f/4G ED VR i AF-S 600 mm f/4G ED VR. Jednak Nikon D3 daje też możliwość współpracy z obiektywami typu DX. Po ich założeniu aparat automatycznie przełącza się w tryb formatu DX, co bez wątpienia stanowi doskonałe rozwiązanie dla fotografów, którzy mają dużą liczbę takich szkieł.

Nikon D3 powinien trafić do sprzedaży w listopadzie 2007. Europejską cenę ustalono na poziomie 4729 euro.

Poniżej przedstawiamy specyfikację techniczną i informację prasową. Zachęcamy też do obejrzenia filmu o nowym aparacie przygotowanego przez Nikon Polska.



NazwaNikon D3
Typaparat systemowy
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp
Sensor
  • CMOS, 36 x 23.9 mm (format FX)
  • przelicznik x1,0
  • całkowita liczba pikseli: 12,9 megapikseli
  • 12,1 megapikseli efektywnych
PamięćCompactFlash (CF) typu I i II zgodne ze standardem UDMA oraz Microdrive
Rozdzielczość
  • format FX: {LST
;format DX:
  • 2784 x 1848 (L)
  • 2080 x 1384 (M)
  • 1392 x 920 (S)
;format 5:4:
  • 3552 x 2832 (L)
  • 2656 x 2120 (M)
  • 1776 x 1416 (S)
}
Formaty zapisu obrazu
  • NEF (12-bitowe lub 14-bitowe pliki RAW z kompresją lub bez)
  • JPEG
  • Exif 2.21, zgodny ze standardami DCF 2.0 i DPOF
Poziom kompresji
  • 12/14-bitowy zapis RAW nieskompresowany: około60-80%
  • 12/14-bitowy zapis RAW skompresowany: około 45-60%
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw{LST|u|mocowanie Nikon F;AF Nikkor typ G lub D AF - dostępne wszystkie funkcje;AF Nikkor DX - dostępne wszystkie funkcje z wyłączeniem formatu FX i 5:4;AF Nikkor inne niź typ G lub D - dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem 3D Color Matrix Metering II;AI-P - dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem autofokusa i 3D Color Matrix Metering II;AI Nikkor bez procesora - możliwość korzystania w trybie [A] lub [M] z obsługą Color Matrix Metering, wskazanie wielkości przysłony po wprowadzeniu przez użytkownika danych przysłony f/(wartość) oraz długości ogniskowej f=mm, funkcja elektronicznego potwierdzania ostrości dostępna przy maksymalnej efektywnej przysłonie f/5,6 lub mniejszej}
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowyn.d.
Przysłonasamopowracająca, z przyciskiem podglądu głębi ostrości
Migawka
  • sterowana elektromagnetycznie, szczelinowa, z systemem samokontroli, wykonana z kompozytów kewlarowo-węglowych
  • 30 s - 1/8000 s i czas B
Tryby pracy
  • tryb samowyzwalacza: opóźnienie można dostosować do własnych potrzeb
  • tryb podnoszenia lustra: pierwsze naciśnięcie spustu: podniesienie lustra, drugie naciśnięcie: zwolnienie migawki
  • tryb podglądu na żywo z możliwością korzystania z autofokusa
Tryby ekspozycji{LST|u|[P] automatyka programowa (możliwa fleksja programu);[S] automatyczna preselekcja czasu;[A] automatyczna preselekcja przysłony;[M] Manualny}
Pomiar światłasystem pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie z wykorzystaniem 1005-pikseowego czujnika RGB:
  • obiektywy Nikkor typu D/G obsługują pomiar matrycowy 3D Colour Matrix II z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB
  • pozostałe obiektywy AF Nikkor z wbudowanymi procesorami obsługują pomiar matrycowy
  • obiektywy bez procesora wymagają ręcznego wprowadzenia danych
  • pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadry (75% czułości miernika skupione na obszarze o średnicy 8 mm) w odniesieniu do obszaru o szerokości 8, 15, lub 20 mm w centrum kadru lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru
  • pomiar punktowy (na obszarze o średnicy 4 mm, ok 1,5% powierzchni całego kadru)
  • pozycja pomiarowa może być powiązana z polem ostrości w przypadku obiektywów Nikkor z wbudowanym procesorem
Kompensacja ekspozycji+/- 5,0 EV w krokach 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycjizmierzona wartość ekspozycji jest blokowana przez naciśnięcie przycisku AE-L/AF-L
Autobracketing
  • liczba zdjęć: od 2 do 9 klatek
  • kompensacja: w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości{LST|u|system wykrywania ostrości TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM 3500FX;zakres działania: od - 1 do +19 EV (zasięg AF przy krawędziach: EV od 0 do +19) [w normalnej temperaturze (20°C), czułość równoważna ISO 100];51 pól ostrości, w tym 15 czujników krzyżowych: możliwość wyboru spośród 51 lub 11 pól ostrości;dynamiczny przydział pól AF ( dostępny spośród: 9 punktów, 21 punktów, 51 punktów, 51 punktów w systemie 3D śledzenia obiektu)}
Tryby pracy autofocusa{LST|u|pojedynczy AF [S];ciągły AF [C];manualny [M];śledzenie ostrości włączane automatycznie w trybie pojedynczego AF [S] lub ciągłego AF [C]
Manual focustak, włączany na korpusie aparatu lub obiektywu
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy, definiowalny przycisk na obudowie
Podgląd głębitak, przycisk na obudowie
Czułość
  • skok 1/3, 1/2 lub 1 EV
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • Lo: ISO 100
  • HI1: ISO 1280
  • HI2: ISO 25600
Balans bieli
  • automatyczny (hybrydowy, z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB, przetwornika CMOS)
  • 7 trybów predefiniowanych z ręcznym dostrajaniem
  • ręczny (4 pozycje)
  • ustawienie temperatury barwnej (w skali Kelvina, 2500-10000 Kelvinów, 31 ustawień)
  • braketing balansu bieli (od 2 do 9 klatek z krokiem co 10, 20, 30 MIRED)
Efekty
  • Standard
  • Neutral
  • Vivid
  • zdjęcia czarno-białe
Korekta obrazu
  • ostrość (automatyczna lub ręczna - 7 poziomów)
  • kontrast (automatyczny, ręczny - 5 poziomów, wprowadzaenie własnej krzywej tonalnej)
  • jasność (ręczna - 3 poziomy)
  • nasycenie (automatyczne lub ręczne - 5 poziomów)
  • kolor (ręczny - 5 poziomów
Zdjęcia seryjne
  • tryb wolny (CL): 1 - 9 klatek na sekundę
  • tryb szybki (CH): 9 klatek na sekundę, w formacie DX 9 - 11 klatek na sekundę
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • przekątna 3 cale
  • 920 tys. punktów
  • kąt widzenia 170°
  • niskotemperaturowy, polisilikonowy ekran LCD w technologii TFT
  • możliwość regulowania jasności wyświetlacza
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • zewnętrzna: dedykowa gorąca stopka
  • zaawansowane sterowanie i-TTL (z informacją o temperaturze barwowej) dla lamp SB-800/SB-600
  • tryb D-TTL dla lamp SB-80DX/50DX
  • tryb manualny
Kontrola błysku
  • synchronizacja na przednią kurtynę migawki (tryb normalny)
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach ekspozycji
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
  • synchronizacja na tylną kurtynę migawki
  • sterowanie grupami lamp przy wykorzystaniu lamp i-TTL
Stopka akcesoriówtak, dedykowana
Matówka
  • typu B
  • przejrzysta matówka BrightView oraz Clear Matte Screen II
  • możliwość wymiany, także na opcjonalny celownik typu E z naniesioną siatką
Lustroautomatyczne, powracające do pozycji wyjściowej
Wizjer
  • optyczny z pryzmatem
  • wbudowana korekcja dioptrażu (od -3 do +1 m-1)
  • wbudowane przesłanianie okularu
  • pokrycie kadru w wizjerze: ok 100%
  • elektroniczne maskowanie wizjera w trybie fotografowania z niepełną rozdzielczością
  • powiększenie: około 0,7x z obiektywem 50 mm F/1.4
Punkt oczny18 mm (dla -1,0 m-1)
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • miniatury (4 lub 9)
  • slideshow
  • histogram RGB
  • wartości naświetlania
  • zaznaczenie obszarów prześwietlonych
Samowyzwalacz
  • sterowany elektronicznie
  • opóźnienie: od 2 do 20 s
Złącza
  • USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B)
  • wyjście video HDMI (wersja 1.3a, Typ łącza A)
  • 10-punktowe złącze pilota
  • wyjście A/V
  • przesyłanie plików z wykorzystaniem protokołu FTP przez opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-1/1A (standard IEEE 802.11b) i WT-2/2A (IEEE 802.11b/g)
Pilotopcjonalny
Zasilanie
  • akumulator litowo-jonowy EN-EL4a/EL4 (11,1 V, prąd stały)
  • podwójna szybka ładowarka MH-22 w zestawie
  • zasilacz EH-6 (opcjonalny)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40 stopni C, wilgodtność powyżej 85%
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowastop magnezowy pokryty plastikiem, gumowane uchwyty
Wymiary159,5 x 157 x 87 mm
Waga1390 g
Akcesoria
  • w zestawie: {LST
;opcjonalne:
  • nadajnik bezprzewodowy WT-4
  • zasilacz EH-6
  • muszla oczna DK-17M
  • lampa błyskowa SB-800 lub SB-600
  • oprogramowanie Nikon Capture NX, Camera Control Pro 2, Image Authentication
}
Oprogramowanieb.d.
Uwagidwa gniazda kart CF
Artykuł na Fotopolis6264


Informacja prasowa

Firma Nikon wprowadza na rynek model D3, najszybszą na świecie lustrzankę cyfrową w swojej klasie

Nowy format matrycy o rozdzielczości 12,1 mln pikseli, zdjęcia seryjne z szybkością aż 9 kl./s i wysoka czułość ISO to najważniejsze cechy przełomowej profesjonalnej lustrzanki cyfrowej Nikon D3

Warszawa, 23 sierpnia 2007r.:
Firma Nikon Europe ogłasza wprowadzenie na rynek rewolucyjnej lustrzanki cyfrowej Nikon D3, która wyznacza nowy poziom jakości w dziedzinie profesjonalnej fotografii. "Modelem D3 uda nam się przyćmić konkurencję, ponieważ ten najnowocześniejszy aparat zmieni sposób wykonywania zdjęć przez zawodowych fotografów" - powiedział Robert Cristina, kierownik ds. marki w dziale produktów dla zawodowców firmy Nikon Europe. "Niewiarygodna szybkość działania, rozdzielczość i elastyczność modelu D3 pozwolą użytkownikom rejestrować zdjęcia w warunkach uważanych dotąd za uniemożliwiające fotografowanie".

Aparat D3 powstał w wyniku prowadzenia wieloletnich prac rozwojowych i przysłuchiwania się opiniom zawodowych fotografów, dzięki czemu zawiera cały szereg nowatorskich rozwiązań technicznych firmy Nikon. Należą do nich m.in. jedyna w swoim rodzaju matryca o formacie FX (36 x 23,9 mm) i rozdzielczości 12,1 mln efektywnych pikseli z 12-kanałowym odczytem danych, bardzo wysoka szybkość rejestrowania zdjęć seryjnych wynosząca 9 kl./s, ustawienia czułości regulowane w zakresie ISO 200-6400, zupełnie nowy, 51-punktowy system autofokusa, 3-calowy monitor LCD o rozdzielczości VGA z trybem podglądu na żywo oraz zaawansowany mechanizm przetwarzania obrazu.



Matryca w formacie FX

Zastosowana w modelu D3 matryca CMOS formatu FX była projektowana od podstaw z myślą o zapewnieniu wyjątkowo wysokiego współczynnika przechodzenia światła, aby umożliwić wykonywanie zdjęć wysokiej jakości nawet w słabych warunkach oświetleniowych. Dzięki dużej wartości stosunku sygnału do szumu, wielkości pojedynczego piksela większej o 15% niż w konkurencyjnych aparatach, ściśle przylegającym do siebie mikrosoczewkom i zaawansowanemu układowi redukcji szumów możliwe stało się robienie zdjęć przy bardzo słabym oświetleniu. Matryca pozwala na ustawianie czułości w zakresie ISO 200-6400, z możliwością jej zwiększenia do odpowiednika ISO 25 600 lub obniżenia do odpowiednika ISO 100.

Mechanizm przetwarzania obrazu EXPEED

To właśnie mechanizmowi przetwarzania obrazu EXPEED zawdzięcza model D3 możliwość rejestrowania i obróbki olbrzymiej ilości danych z wysoką precyzją. Działanie mechanizmu EXPEED opiera się na odpowiednich rozwiązaniach sprzętowych oraz wieloletnim doświadczeniu firmy Nikon w dziedzinie obróbki obrazu. Mechanizm EXPEED zastosowany w modelu D3 składa się z 14-bitowego konwertera analogowo-cyfrowego i 16-bitowego układu przetwarzania obrazu. Oba mają wpływ na uzyskiwane efekty, które są zbieżne z powszechnie znanym stylem firmy Nikon, charakteryzującym się bogactwem wiernie reprodukowanych barw, płynnymi przejściami tonalnymi odcieni skóry i wyjątkową szczegółowością obrazu.

System rozpoznawania scenerii

Kolejną innowacją jest zastosowanie w modelu D3 całkowicie nowej metody obliczania parametrów ekspozycji i balansu bieli wraz z "inteligentną" obsługą śledzenia ostrości w ramach autofokusa. Sercem systemu rozpoznawania scenerii jest opracowany przez firmę Nikon 1005-pikselowy czujnik pomiaru światła RGB, który został zmodyfikowany pod kątem rozróżniania kształtu i położenia obiektów w celu poprawy dokładności automatycznego ustawiania ekspozycji i ostrości.

Zaawansowany autofokus

Opierając się na wynikach swoich wieloletnich prac służących rozwijaniu lustrzanek analogowych i cyfrowych, firma Nikon po raz kolejny podniosła poprzeczkę jakości optycznych systemów autofokusa. Aparaty D3 i D300 są wyposażone w zupełnie nowy, 51-polowy system autofokusa zoptymalizowany pod kątem dokładniejszego wykrywania i śledzenia ruchu obiektów. W efekcie intensywnych badań nad sposobem korzystania z autofokusa przez zawodowych fotografów sportowych i fotoreporterów wyposażono moduł AF Multi-CAM3500 w największą liczbę punktów AF w historii lustrzanek. Inspirujące powiązanie modułu AF z łatwym w obsłudze, 8-kierunkowym wybierakiem wielofunkcyjnym znacznie upraszcza i przyspiesza błyskawiczne wybieranie poszczególnych punktów AF. Zgodnie z oczekiwaniami system autofokusa można w pełni dostosowywać do aktualnych warunków fotografowania.


Piorunująca szybkość działania, intuicyjne reagowanie na polecenia

Jakość obrazu, jaką zapewnia aparat D3, uzupełnia wyjątkowa szybkość rejestrowania zdjęć seryjnych. Dzięki prędkości 9 kl./s model D3 jest najszybszą na świecie lustrzanką cyfrową w swojej klasie , która w trybie kadrowania w formacie DX potrafi osiągnąć jeszcze większą prędkość wynoszącą aż 11 kl./s . W modelu D3 wprowadzono też po raz pierwszy dodatkowy tryb kadrowania w formacie o proporcjach 5:4 (30 x 24 mm). Opóźnienie migawki wynosi niezauważalne 41 ms (zgodnie ze standardem stowarzyszenia Camera & Imaging Products Association), a szybki, 12-kanałowy odczyt danych w matrycy zapewnia dużą prędkość zdjęć seryjnych i znakomitą jakość podglądu na żywo. Aparat D3 jest ponadto błyskawicznie gotowy do pracy, ponieważ czas uruchamiania wynosi tylko 0,12 s, a przesłonięcie wizjera przez lustro trwa zaledwie 74 ms, co jest najlepszym wynikiem w sprzęcie tej klasy.

Migawka

W modelu D3 zastosowano zupełnie nową migawkę firmy Nikon przetestowaną przez ponad 300 tys. cykli. Jej listki zostały wykonane z wytrzymałego kompozytu z włókien kewlarowych i węglowych w celu zapewnienia niezrównanej trwałości i precyzji, nawet w najbardziej wymagających warunkach pracy.

Przetwarzanie obrazu

Nowy system przetwarzania obrazu, opracowany przez firmę Nikon dzięki wielu opiniom przekazywanym przez fotografów, zapewnia wzrost produktywności użytkownikom rejestrującym zdjęcia w formacie JPEG. Opcje przetwarzania obrazu pozwalają im na wszechstronne zarządzanie zdjęciami w aparacie i modyfikowanie ich. Taka wewnętrzna obróbka materiału fotograficznego oszczędza mnóstwo czasu poświęcanego do tej pory na komputerowe korygowanie zdjęć. Dzięki różnorodnym ustawieniom domyślnym użytkownicy mogą też swobodnie dostosowywać ustawienia i przekazywać je sobie nawzajem. Firma Nikon przewiduje, że fotografowie będą opracowywali własne ustawienia przetwarzania obrazu dostosowane do określonych obiektów i warunków zdjęciowych. Przetwarzanie obrazu zastępuje ustawienia trybu kolorów stosowane dotychczas w aparatach marki Nikon.

Mniej ryzykowne fotografowanie kontrastowych obiektów

Aktywna funkcja D-Lighting obecna w aparacie D3 stanowi uzupełnienie jego możliwości w zakresie obsługi formatu JPEG. Przed rozpoczęciem fotografowania, w warunkach dużej kontrastowości obiektów widocznych w kadrze, użytkownicy mogą zastosować gotową krzywą, która pozwoli skorygować zdjęcia poprzez uwypuklenie szczegółów w zacienionych i nadmiernie rozjaśnionych obszarach bez modyfikowania ogólnego poziomu kontrastu.

Zaprojektowany z myślą o wysokiej rozdzielczości

W aparacie D3 wszystko jest podporządkowane wysokiej rozdzielczości obrazu. Od złącza HDMI (ang. High Definition Multimedia Interface) przeznaczonego do wysyłania sygnału wizji, do najnowocześniejszych wyświetlaczy HD, aż po 3-calowy monitor LCD o rozdzielczości VGA i kącie oglądania 170 stopni - zdjęcia można zawsze odtwarzać z bardzo wysokim poziomem szczegółowości. Również nowy ekran o rozdzielczości VGA ma unikatowy charakter, ponieważ udostępnia funkcję podglądu na żywo, która debiutuje właśnie w aparatach D3 i D300. W odróżnieniu od innych rozwiązań tego typu we wszystkich trybach podglądu na żywo obecnych w aparatach firmy Nikon można korzystać z autofokusa.

Elastyczne przechowywanie zdjęć

Model D3 jest pierwszą lustrzanką cyfrową na świecie, która jest wyposażona w dwa gniazda kart pamięci CompactFlash w celu zapewnienia niezrównanej elastyczności przechowywania danych. Fotograf może rejestrować zdjęcia po kolei na każdej karcie lub zapisywać je równolegle na obu kartach w celu otrzymania kopii zapasowych. Podczas fotografowania z jednoczesnym zapisywaniem każdego zdjęcia w plikach NEF i JPEG, zdjęcie NEF można rejestrować na jednej karcie, a jego wersję w formacie JPEG na drugiej. Po zakończeniu fotografowania pliki zdjęć można ponadto kopiować między kartami pamięci.

Twarda sztuka

Lustrzanki firmy Nikon są od dawna chętnie wybierane przez zawodowców, ponieważ słyną one ze swojej odporności na najtrudniejsze warunki pracy. Od arktycznych mrozów, aż po wysoką wilgotność lasów tropikalnych - lustrzanki marki Nikon działają jeszcze długo po zakończeniu eksploatacji innych aparatów, a model D3 ma podtrzymać tę chlubną tradycję. Zewnętrzna część korpusu, szkielet obudowy i ramka lustra zostały wykonane ze stopu magnezu, a łączenia i przyciski są uszczelnione, zapobiegając przedostawaniu się kurzu i wilgoci do wnętrza aparatu.

Bezprzewodowa komunikacja

Firma Nikon była pionierem w dziedzinie bezprzewodowej transmisji zdjęć. Obecnie wraz z pojawieniem się przekaźnika bezprzewodowego WT-4 marki Nikon nastała era sieci złożonych z wielu aparatów. Nie tylko pozwala on transmitować zdjęcia na serwery i zdalnie sterować aparatem, ale również umożliwia zdalne przeglądanie miniatur zdjęć zapisanych w aparacie.

W środowisku bezprzewodowym można budować sieci złożone z maksymalnie 5 aparatów D3 lub D300. Na przykład w przypadku imprez sportowych fotoedytorzy mogą przeglądać równocześnie wszystkie miniatury w każdym aparacie, wybierając ("ściągając") odpowiednie zdjęcia, podczas gdy fotografowie kontynuują swoją pracę.


Pięć nowych obiektywów NIKKOR

Równocześnie z aparatem D3 zostało zaprezentowanych pięć nowych obiektywów Nikkor. Znajdują się wśród nich przełomowy, ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy AF-S 14-24 mm f/2,8G ED oraz niewielki, standardowy obiektyw zmiennoogniskowy AF-S 24-70 mm f/2,8G ED. Firma Nikon zaprezentowała ponadto trzy nowe superteleobiektywy z układem redukcji drgań (ang. Vibration Reduction, VR): AF-S 400 mm f/2,8G ED VR, AF-S 500 mm f/4G ED VR i AF-S 600 mm f/4G ED VR.

Korpus aparatu D3 ma wymiary 159,5 (szer.) x 157 (wys.) x 87 (gł.) mm i razem z akumulatorem waży 1390 g.

Trafi on do sprzedaży w Europie w listopadzie 2007 r.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0