Nikon D3X - studyjne 24 megapiksele

Autor: Michal Grzegorczyk

1 Grudzień 2008
Artykuł na: 23-28 minut
Nikon zaprezentował 24-megapikselową lustrzankę bazującą na Nikonie D3. Tradycyjnie, w nazwie modelu wyposażonego w więcej megapikseli pojawiła się literka "X". Gdy patrzy się na specyfikację Nikona D3X widać, że jego żywiołem będzie studio. Jedyna poważna zmiana w stosunku do D3 związana jest z sensorem - oprócz podwojenia liczby megapikseli, dostępne są też niskie czułości.

Nikon D3X był aparatem oczekiwanym od dawna. Pierwsze realne informacje na jego temat pojawiły się w połowie kwietnia przy okazji publikacji {LNK|https://www.fotopolis.pl/index.php?n=7173;nowego firmware do modelu D3. Od tamtej pory można się było spodziewać, że nowa studyjna lustrzanka Nikona będzie dysponowała rozdzielczością nieco ponad 24 milionów pikseli. W międzyczasie przez Internet przewinęło się sporo plotek na temat nowego, większego od pełnej klatki formatu matrycy MX. Nie przesądzamy, czy te plotki kiedykolwiek staną się prawdą czy nie. Jedno jest pewne - rzeczywisty Nikon D3X został dziś oficjalnie zaprezentowany, w jego wnętrzu znajduje się pełnoklatkowa matryca w formacie FX, a całą konstrukcję można określić jako konserwatywną.

Nikon D3X

Gdyby opierać się na wyglądzie zewnętrznym, nową lustrzankę łatwo byłoby pomylić z ponad rok starszym kuzynem - Nikonem D3. Nie licząc "x" w nazwie modelu różnic zewnętrznych po prostu nie ma. To dokładnie ten sam solidny, magnezowy korpus, ze wszystkimi zaletami i wadami (nadal zbyt płytki zintegrowany uchwyt pionowy) znanymi z D3. Wnętrze aparatu to już zupełnie inne historia, choć i tam zmian jest wyjątkowo mało.

Nikon D3X

Na dobrą sprawę, jedyna poważna zmiana dotknęła chyba najważniejszy podzespół aparatu - matrycę światłoczułą. Nowy sensor zachowuje ten sam format FX, odpowiadający wielkością klatce filmu małoobrazkowego, ale podwojeniu ulega liczba upakowanych na nie pikseli. W tym miejscu należy wspomnieć, że kilkanaście tygodni temu koncern Sony wypuścił swoją lustrzankę z ponad 24-megapikselową matrycą. Jak to miało miejsce w przeszłości, tak i tym razem rozpoczną się z pewnością dociekania jak wiele wspólnego mają obydwa sensory. Nie ma na ten temat żadnych oficjalnych i jednoznacznych informacji. To, do kogo należą fabryki produkujące matryce Nikona nie ma zresztą większego znaczenia - na ostateczny efekt uzyskiwany przez aparat składa się oprogramowanie, algorytmy, procesor obrazu i szereg innych elementów. Wróćmy do sensora D3X. Jego dokładne wymiary wynoszą 35,9 x 24 milimetry, całkowita ilość pikseli sięga 25,72 milionów pikseli, z czego efektywnie wykorzystywanych jest 24,5 miliona. Przekłada się to na zdjęcie o maksymalnych wymiarach 6,048 x 4,032. Podobnie jak w D3 dostępne są trzy proporcje boków: 3:2, 4:3 i 5:4. Istotną różnicą w stosunku do Nikona D3, która jednocześnie sugeruje przeznaczenie nowej lustrzanki, jest zakres czułości. Czułością bazową jest ISO 100, a nie ISO 200 jak miało to miejsce w ostatnich kilku modelach. Maksymalna skalibrowana czułość to ISO 1600. W razie konieczności można też skorzystać z rozszerzonego zakresu - od ISO 50, do ISO 6400, choć należy pamiętać, że są top czułości nieskalibrowane. Nikon przyzwyczaił użytkowników do ekstremalnie wysokich czułości, tak że niektórzy spodziewali się wręcz kolejnych rekordów. Najwidoczniej ciągle nie da się pogodzić wysokiej rozdzielczości, dużej dynamiki z mała ilością szumu na najwyższych czułościach. W aparacie studyjnym dwie pierwsze cechy są oczywiście daleko ważniejsze od ostatniej.

Nikon D3X

Choć procesor zastosowany w nowym aparacie, to ta sama jednostka co w wielu innych, wcześniejszych, to producent deklaruje, że sam proces obróbki obrazu został nieco zmodyfikowany. Według Nikona, sprawdzony Expeed pracujący według nowych procedur ma dać jeszcze lepszą reprodukcję koloru, płynniejsze przejścia tonalne i mniej szumu. Czy tak jest w rzeczywistości - pokażą testy.

Nikon D3X

Aparatom studyjnym, w przeciwieństwie do reporterskich, nie stawia się dużych wymagań w kwestii szybkości działania (rozumianej jako ilość możliwych do zarejestrowania kadrów na sekundę). Mimo tego D3X utrzymuje zadowalające wyniki: 5 kl/s w formacie FX i 7 kl/s w formacie DX. Aparat współpracuje z kartami UDMA, a czas uruchamiania się (0,12 s) i opóźnienie migawki (0,04 s) zostały utrzymane na takim samym poziomie jak w Nikonie D3.

korpus wykonany ze stopów magnezu
w pełni uszczelniona konstrukcja

Na tym należałoby zakończyć przegląd zmian. Reszta parametrów i podzespołów pokrywa się z Nikonem D3. Począwszy od układu autofokusa Multi-CAM 3500FX z 51 polami, poprzez 1005-polowy czujnik mierzący ekspozycję, po 3-calowy ekran o rozdzielczości ponad 900 000 punktów. Najwyraźniej nie zmienił się też wizjer - bardzo dobry, pentapryzmatyczny, o powiększeniu x0,7 i polu krycia kadru 100%. Bez zmian pozostał też cały szereg drobniejszych funkcji. Przypominamy je skrótowo:

  • mikro-dostrajanie punktów AF
  • Active D-Lighting (w D3X z dodatkowymi parametrami: Auto i Extra High)
  • AF na zasadzie detekcji kontrastu w trybie Live View
  • korekcje: winietowania i aberracji chromatycznej
  • wirtualny horyzont
  • złącze HDMI
  • zasilanie tym samy akumulatorem - EN-EL4a (do 4400 klatek na jednym ładowaniu)
  • dwa gniazda na karty CF
nowa matryca Nikona

Ci, którzy liczyli na innowacyjne rozwiązania i śmiałe pomysły w Nikonie D3X mogą być nieco rozczarowani. Producent bardzo mocno oparł się o sprawdzoną konstrukcję jaką jest model D3. Trudno się temu dziwić - przez ostatni rok, lustrzanka ta wygrywała niezliczone nagrody, zyskiwała uznanie użytkowników i na stałe zagościła w torbach fotoreporterów z całego świata. D3X jest konserwatywną lustrzanką, ale jako profesjonalny aparat studyjny, wcale nie musi szokować nieszablonowymi rozwiązaniami. Musi jedynie przekonać potencjalnych użytkowników jakością obrazu, którą zaoferuje.] Poniżej prezentujemy specyfikację modelu D3X i informację prasową:

NazwaNikon D3X
Typaparat systemowy
Efektywna rozdzielczość24,5 Mp
Sensor
  • CMOS, 35,9 x 24 mm (format FX)
  • przelicznik x1,0
  • całkowita liczba pikseli: 25,72 megapikseli
  • 24,5 megapikseli efektywnych
PamięćCompactFlash (CF) typu I i II zgodne ze standardem UDMA oraz Microdrive
Rozdzielczość
  • format FX: {LST
;format DX:
  • 3,968 x 2,640 (L)
  • 2,976 x 1,976 (M)
  • 1,984 x 1,320 (S)
;format 5:4:
  • 5,056 x 4,032 (L)
  • 3,792 x 3,024 (M)
  • 2,528 x 2,016 (S)
}
Formaty zapisu obrazu
  • NEF (12-bitowe lub 14-bitowe pliki RAW z kompresją lub bez)
  • JPEG
  • Exif 2.21, zgodny ze standardami DCF 2.0 i DPOF
Poziom kompresji
  • 12/14-bitowy zapis RAW nieskompresowany: około60-80%
  • 12/14-bitowy zapis RAW skompresowany: około 45-60%
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw{LST|u|mocowanie Nikon F;AF Nikkor typ G lub D AF - dostępne wszystkie funkcje;AF Nikkor DX - dostępne wszystkie funkcje z wyłączeniem formatu FX i 5:4;AF Nikkor inne niź typ G lub D - dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem 3D Color Matrix Metering II;AI-P - dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem autofokusa i 3D Color Matrix Metering II;AI Nikkor bez procesora - możliwość korzystania w trybie [A] lub [M] z obsługą Color Matrix Metering, wskazanie wielkości przysłony po wprowadzeniu przez użytkownika danych przysłony f/(wartość) oraz długości ogniskowej f=mm, funkcja elektronicznego potwierdzania ostrości dostępna przy maksymalnej efektywnej przysłonie f/5,6 lub mniejszej}
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowyn.d.
Przysłonasamopowracająca, z przyciskiem podglądu głębi ostrości
Migawka
  • sterowana elektromagnetycznie, szczelinowa, z systemem samokontroli, wykonana z kompozytów kewlarowo-węglowych
  • 30 s - 1/8000 s i czas B
Tryby pracy
  • tryb samowyzwalacza: opóźnienie można dostosować do własnych potrzeb
  • tryb podnoszenia lustra: pierwsze naciśnięcie spustu: podniesienie lustra, drugie naciśnięcie: zwolnienie migawki
  • tryb podglądu na żywo z możliwością korzystania z autofokusa
Tryby ekspozycji{LST|u|[P] automatyka programowa (możliwa fleksja programu);[S] automatyczna preselekcja czasu;[A] automatyczna preselekcja przysłony;[M] Manualny}
Pomiar światłasystem pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie z wykorzystaniem 1005-pikseowego czujnika RGB:
  • obiektywy Nikkor typu D/G obsługują pomiar matrycowy 3D Colour Matrix II z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB
  • pozostałe obiektywy AF Nikkor z wbudowanymi procesorami obsługują pomiar matrycowy
  • obiektywy bez procesora wymagają ręcznego wprowadzenia danych
  • pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadry (75% czułości miernika skupione na obszarze o średnicy 8 mm) w odniesieniu do obszaru o szerokości 8, 15, lub 20 mm w centrum kadru lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru
  • pomiar punktowy (na obszarze o średnicy 4 mm, ok 1,5% powierzchni całego kadru)
  • pozycja pomiarowa może być powiązana z polem ostrości w przypadku obiektywów Nikkor z wbudowanym procesorem
Kompensacja ekspozycji+/- 5,0 EV w krokach 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycjizmierzona wartość ekspozycji jest blokowana przez naciśnięcie przycisku AE-L/AF-L
Autobracketing
  • liczba zdjęć: od 2 do 9 klatek
  • kompensacja: w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości{LST|u|system wykrywania ostrości TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM 3500FX;zakres działania: od - 1 do +19 EV (zasięg AF przy krawędziach: EV od 0 do +19) [w normalnej temperaturze (20°C), czułość równoważna ISO 100];51 pól ostrości, w tym 15 czujników krzyżowych: możliwość wyboru spośród 51 lub 11 pól ostrości;dynamiczny przydział pól AF ( dostępny spośród: 9 punktów, 21 punktów, 51 punktów, 51 punktów w systemie 3D śledzenia obiektu)}
Tryby pracy autofocusa{LST|u|pojedynczy AF [S];ciągły AF [C];manualny [M];śledzenie ostrości włączane automatycznie w trybie pojedynczego AF [S] lub ciągłego AF [C]
Manual focustak, włączany na korpusie aparatu lub obiektywu
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy, definiowalny przycisk na obudowie
Podgląd głębitak, przycisk na obudowie
Czułość
  • skok 1/3, 1/2 lub 1 EV
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • Lo: ISO 50
  • HI1: ISO 3200
  • HI2: ISO 6400
Balans bieli
  • automatyczny (hybrydowy, z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB, przetwornika CMOS)
  • 7 trybów predefiniowanych z ręcznym dostrajaniem
  • ręczny (4 pozycje)
  • ustawienie temperatury barwnej (w skali Kelvina, 2500-10000 Kelvinów, 31 ustawień)
  • braketing balansu bieli (od 2 do 9 klatek z krokiem co 10, 20, 30 MIRED)
Efekty
  • Standard
  • Neutral
  • Vivid
  • zdjęcia czarno-białe
Korekta obrazu
  • ostrość (automatyczna lub ręczna - 7 poziomów)
  • kontrast (automatyczny, ręczny - 5 poziomów, wprowadzaenie własnej krzywej tonalnej)
  • jasność (ręczna - 3 poziomy)
  • nasycenie (automatyczne lub ręczne - 5 poziomów)
  • kolor (ręczny - 5 poziomów
Zdjęcia seryjne
  • 5 kl/s
  • w formacie DX 7 klatek na sekundę
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • przekątna 3 cale
  • 920 tys. punktów
  • kąt widzenia 170°
  • niskotemperaturowy, polisilikonowy ekran LCD w technologii TFT
  • możliwość regulowania jasności wyświetlacza
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • zewnętrzna: dedykowa gorąca stopka
  • zaawansowane sterowanie i-TTL (z informacją o temperaturze barwowej) dla lamp SB-800/SB-600
  • tryb D-TTL dla lamp SB-80DX/50DX
  • tryb manualny
Kontrola błysku
  • synchronizacja na przednią kurtynę migawki (tryb normalny)
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach ekspozycji
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
  • synchronizacja na tylną kurtynę migawki
  • sterowanie grupami lamp przy wykorzystaniu lamp i-TTL
Stopka akcesoriówtak, dedykowana
Matówka
  • typu B
  • przejrzysta matówka BrightView oraz Clear Matte Screen II
  • możliwość wymiany, także na opcjonalny celownik typu E z naniesioną siatką
Lustroautomatyczne, powracające do pozycji wyjściowej
Wizjer
  • optyczny z pryzmatem
  • wbudowana korekcja dioptrażu (od -3 do +1 m-1)
  • wbudowane przesłanianie okularu
  • pokrycie kadru w wizjerze: ok 100%
  • elektroniczne maskowanie wizjera w trybie fotografowania z niepełną rozdzielczością
  • powiększenie: około 0,7x z obiektywem 50 mm F/1.4
Punkt oczny18 mm (dla -1,0 m-1)
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • miniatury (4 lub 9)
  • slideshow
  • histogram RGB
  • wartości naświetlania
  • zaznaczenie obszarów prześwietlonych
Samowyzwalacz
  • sterowany elektronicznie
  • opóźnienie: od 2 do 20 s
Złącza
  • USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B)
  • wyjście video HDMI (wersja 1.3a, Typ łącza A)
  • 10-punktowe złącze pilota
  • wyjście A/V
  • przesyłanie plików z wykorzystaniem protokołu FTP przez opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-1/1A (standard IEEE 802.11b) i WT-2/2A (IEEE 802.11b/g)
Pilotopcjonalny
Zasilanie
  • akumulator litowo-jonowy EN-EL4a/EL4 (11,1 V, prąd stały)
  • podwójna szybka ładowarka MH-22 w zestawie
  • zasilacz EH-6 (opcjonalny)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40 stopni C, wilgodtność powyżej 85%
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowastop magnezowy pokryty plastikiem, gumowane uchwyty
Wymiary159,5 x 157 x 87 mm
Waga1220 g
Akcesoria
  • w zestawie: {LST
;opcjonalne:
  • nadajnik bezprzewodowy WT-4
  • zasilacz EH-6
  • muszla oczna DK-17M
  • lampa błyskowa SB-800 lub SB-600
  • oprogramowanie Nikon Capture NX, Camera Control Pro 2, Image Authentication
}
Oprogramowanieb.d.
Uwagidwa gniazda kart CF
Ocena w teście DIWA79% (6)
Test Fotopolis8334
Artykuł na Fotopolis8156

Nikon D3X - nowa lustrzanka dla zawodowców z matrycą 24,5 mln pikseli

Firma Nikon wprowadza nową lustrzankę cyfrową - D3X - która bazuje na niezawodności, łatwości obsługi oraz trwałości wielokrotnie nagradzanego modelu D3, oferując jednocześnie matrycę o znacznie większej rozdzielczości. Dzięki całkowicie nowemu czujnikowi CMOS o rozdzielczości 24,5 mln pikseli, nowy aparat sprawdza się w różnorodnych sytuacjach zdjęciowych, zarówno w studio, jak i w plenerze. Jego zalety szczególnie docenią wymagający fotografowie studyjni oraz pracujący w świecie mody, jak również fotografujący przyrodę.

"Na taki właśnie aparat czekało wielu profesjonalnych fotografów. Podczas gdy model D3 stał się oczywistym wyborem profesjonalistów zajmujących się fotografią sportową, najnowszy Nikon D3X, dzięki wyjątkowo wysokiej rozdzielczości, podniesie poprzeczkę fotografii reklamowej, mody oraz banków zdjęć. Efekt naszej pracy mówi sam za siebie: obecnie jest to najwyższej jakości aparat cyfrowy oferowany przez naszą firmę" - powiedział Robert Cristina, Manager Professional Products and NPS w Nikon Europe.

Świat jest Twoim studio
Model D3X wyróżnia się specjalnie opracowaną matrycą CMOS formatu FX z 12-kanałowym odczytem danych, układem mikrosoczewek pokrywającym szczelnie całą matrycę oraz funkcją redukcji szumów wbudowaną w algorytmy pracy procesora. Aparat zapewnia największą w swej klasie szybkość fotografowania w trybie zdjęć seryjnych oraz system redukcji szumów w wyższych czułościach chroniący jednak szczegóły obrazu.

Aparat zapewnia szeroki zakres czułości ISO 100-1600, z możliwością obniżenia do ISO 50 lub zwiększenia do odpowiednika ISO 6400. Pozwala uzyskać do 5 klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych w pełnej rozdzielczości lub 7 klatek na sekundę w trybie kadrowania w formacie DX przy rozdzielczości 10 mln pikseli. Cieszący się uznaniem 51-punktowy system autofokusa MultiCAM3500FX zapewnia wysoką czułość pojedynczego punktu zintegrowaną z dynamicznym śledzeniem ostrości szybko poruszających się obiektów w słabych warunkach oświetleniowych.

Funkcja podglądu na żywo oferuje komfortowy sposób pracy z aparatem zarówno w studio, jak i w innych sytuacjach, gdy korzystanie z wizjera jest niepraktyczne. Nikon D3X zapewnia także doskonałą szybkość reakcji; czas uruchamiania aparatu wynosi jedynie 12 milisekund, a opóźnienie migawki od momentu dociśnięcia spustu: 40 milisekund. Migawka wykonana z kompozytu włókien kewlarowych i węglowych została zaprojektowana z myślą o profesjonalnych fotografach, a jej wytrzymałość określana jest na 300 000 cykli.

Zdjęcia z duszą
Model D3X czerpie swoje zalety z najnowszych odkryć w zakresie budowy matryc oraz najnowocześniejszych technologii przetwarzania obrazu. Zaprojektowany w celu tworzenia plików zdolnych sprostać przyszłym wymaganiom branży reklamowej i banków zdjęć, aparat ten zapisuje dane w 14-bitowych plikach typu NEF (Raw) o objętości 50 MB. Dzięki aplikacji Capture NX2, pliki NEF mogą być od razu przetworzone do ciężaru zarezerwowanego dla aparatów średnioformatowych: 140 MB (16-bitów TIFF-RGB). Drobne szczegóły są odtwarzane z niezwykłą dokładnością, podczas gdy cienie i obszary jasne zachowują gładkie przejścia tonalne, w efekcie czego otrzymujemy obrazy o unikalnym wyglądzie i charakterze.

Intuicyjna obsługa
D3X charakteryzuje się taką samą ergonomią i obsługą, jak D3, który został stworzony, by umożliwić fotografom szybką i wydajną pracę. Duży, jasny wizjer zapewnia 100% pokrycia kadru i czytelnie podświetlone informacje, podczas gdy wysokiej rozdzielczości 3-calowy ekran VGA TFT o rozdzielczości 920 000 punktów zapewnia wysokiej jakości podgląd, umożliwiający natychmiastową ocenę wykonywanego zdjęcia. Magnezowy korpus D3X, z uszczelnieniami chroniącymi przed wilgocią i kurzem, współpracuje również z transmiterem bezprzewodowym WT-4, posiada wyjście HDMI i dwa gniazda kart pamięci CF. Jest też kompatybilny z nowym modułem GPS GP-1.

Nikon D3X będzie dostępny w sprzedaży od 20 grudnia 2008 roku.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
9
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)