AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR, AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR i AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR - supertele w pełnej klatce

Autor: Łukasz Kacperczyk

23 Sierpień 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Pierwszej pełnoklatkowej lustrzance cyfrowej Nikona, czyli modelowi D3, towarzyszą nowe szkła. Firma zaprezentowała właśnie trzy superteleobiektywy o ogniskowych 400, 500 i 600 mm i świetle od F2.8 do F4. Wszystkie wyposażono w system optycznej stabilizacji obrazu drugiej generacji i ultradźwiękowe silniki AF. Uwaga! Dodano specyfikacje i wykresy MTF.

Na razie nie znamy zbyt wielu szczegółów dotyczących nowej optyki, ponieważ producent nie udostępnił jeszcze pełnych specyfikacji. Wiemy, że wszystkie opisywane obiektywy kryją pełną klatkę (czy jak ją od dziś nazywa Nikon - format FX), więc idealnie pasują do profesjonalnej lustrzanki D3. Zresztą tak jak ona są uszczelnione, dzięki czemu niestraszne im ani zachlapanie, ani trochę piasku. Ze względu na ogniskowe dzisiejsze premiery zainteresują przede wszystkim reporterów (zwłaszcza sportowych) i fotografów przyrody.

AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR

Ogniskowe od 400 do 600 mm wymogły zastosowanie optycznej stabilizacji obrazu. W tym wypadku jest to druga już wersja nikonowskiego systemu VR. Oczywiście nie mogło się też obyć bez ultradźwiękowego napędu autofokusa, czyli SWM. Dodatkowo Nikon podkreśla wykorzystanie nanokrystalicznych powłok przeciwodblaskowych redukujących do minimum wewnętrzne odbicia (zabójcze dla jakości obrazu z cyfry). W konstrukcji optycznej wszystkich trzech obiektywów wykorzystano po 3 niskodyspersyjne soczewki ED zmniejszające aberrację chromatyczną. Firma podkreśla rozbudowaną funkcjonalność sterowania systemem AF bezpośrednio z poziomu obiektywu - mamy m.in. limiter (pozwalający na zawężenie zakresu odległości ogniskowania, co przyspiesza pracę), przycisk szybkiego powrotu do wcześniej ustalonej odległości ogniskowania (funkcja Preset focus) i możliwość szybkiego przejścia w tryb manualny z zabezpieczeniem przed przypadkowym przełączeniem.

Poniżej pozostałe udostępnione dane: 159,5 x 368 mm, 4620 g, minimalna odległość 2,9 m;AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR: 139,5 x 391 mm, 3880 g, minimalna odległość 4 m;AF-S Nikor 600mm f/4G ED VR: 166 x 445 mm, 5080 g, minimalna odległość 5 m]Opisywane obiektywy będą dostępne w sprzedaży w listopadzie bieżącego roku. Amerykańskie ceny ustalono na poziomie ok. 8800 $ (AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR), ok. 7900 $ (AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR) i ok 9500 $ (AF-S Nikor 600mm f/4G ED VR).

Poniżej zamieszczamy pełne specyfikacje, wykresy MTF i dodatkowe zdjęcia opisywanych obiektywów.

przekrój i wykres MTF obiektywu AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR
NazwaAF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR
Typpełnoklatkowy superteleobiektyw
Konstrukcja
  • 14 elementów w 11 grupach
  • 3 niskodyspersyjne soczewki ED
  • przeciwodblaskowa powłoka nanokrystaliczna
Stabilizacja obrazuoptyczna VR II
Autofokus
  • tak
  • wbudowany silnik ultradźwiękowy SWM
  • wewnętrzne ogniskowanie
Ogniskowa400 mm
Dystans min.
  • AF: 2,9 m
  • MF: 2,8 m
Kąt
  • pełna klatka: 6°10'
  • format DX: 4°
Przesłona
  • F2.8 (F22)
  • 9 listków
MocowanieNikon
Powiększeniemaks. 1:6,3
Filtr52 mm (wsuwany)
Obudowauszczelniona
Wymiary159,5 x 368 mm
Waga4620 g
Akcesoriaw zestawie:
  • osłona przeciwsłoneczna
  • futerał
  • pasek
  • uchwyt na filtry wsuwane
  • filtr NC
  • mocowanie statywowe
Artykuł na FotopolisAF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR, AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR i AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR - supertele w pełnej klatce
AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR
przekrój i wykres MTF obiektywu AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR
NazwaAF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR
Typpełnoklatkowy superteleobiektyw
Konstrukcja
  • 14 elementów w 11 grupach
  • 3 niskodyspersyjne soczewki ED
  • przeciwodblaskowa powłoka nanokrystaliczna
Stabilizacja obrazuoptyczna VR II
Autofokus
  • tak
  • wbudowany silnik ultradźwiękowy SWM
  • wewnętrzne ogniskowanie
Ogniskowa500 mm
Dystans min.
  • AF: 4 m
  • MF: 3,85 m
Kąt
  • pełna klatka: 5°
  • format DX: 3°10'
Przesłona
  • F4 (F22)
  • 9 listków
MocowanieNikon
Powiększeniemaks. 1:6,9
Filtr52 mm (wsuwany)
Obudowauszczelniona
Wymiary135,5 x 391 mm
Waga3880 g
Akcesoriaw zestawie:
  • osłona przeciwsłoneczna
  • futerał
  • pasek
  • uchwyt na filtry wsuwane
  • filtr NC
  • mocowanie statywowe
Artykuł na FotopolisAF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR, AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR i AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR - supertele w pełnej klatce
AF-S Nikor 600mm f/4G ED VR
AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR
NazwaAF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR
Typpełnoklatkowy superteleobiektyw
Konstrukcja
  • 15 elementów w 12 grupach
  • 3 niskodyspersyjne soczewki ED
  • przeciwodblaskowa powłoka nanokrystaliczna
Stabilizacja obrazuoptyczna VR II
Autofokus
  • tak
  • wbudowany silnik ultradźwiękowy SWM
  • wewnętrzne ogniskowanie
Ogniskowa600 mm
Dystans min.
  • AF: 5 m
  • MF: 4,8 m
Kąt
  • pełna klatka: 4°10'
  • format DX: 2°40'
Przesłona
  • F4 (F22)
  • 9 listków
MocowanieNikon
Powiększeniemaks. 1:7,4
Filtr52 mm (wsuwany)
Obudowauszczelniona
Wymiary166 x 445 mm
Waga5060 g
Akcesoriaw zestawie:
  • osłona przeciwsłoneczna
  • futerał
  • pasek
  • uchwyt na filtry wsuwane
  • filtr NC
  • mocowanie statywowe
Artykuł na FotopolisAF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR, AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR i AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR - supertele w pełnej klatce
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro teraz również do Nikon Z i Sony E. Ruszyła przedsprzedaż
Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro teraz również do Nikon Z i Sony E. Ruszyła przedsprzedaż
Foto-Technika, dystrybutor marki Viltrox, ogłasza rozpoczęcie przedsprzedaży swojego najnowszego obiektywu Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro z mocowaniem Sony E oraz Nikon Z.
3
Nowy Panasonic Lumix S 28-200 mm f/4-7.1 Macro O.I.S., czyli jeden obiektyw do wszystkiego
Nowy Panasonic Lumix S 28-200 mm f/4-7.1 Macro O.I.S., czyli jeden obiektyw do wszystkiego
Jest mały i lekki, ale oferuje duży zoom i pozwala fotografować z bliska. Nowy obiektyw Panasonika na pewno spodoba się wszystkim, którzy niechętnie zmieniają w podróży obiektywy.
13
Sony FE 24–50 mm f/2.8 G – jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera
Sony FE 24–50 mm f/2.8 G – jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera
Sony uzupełnia środkową półkę swojej szklarni o krótki, ale szybki i kompaktowy standardowy zoom f/2,8. To ciekawa propozycja nie tylko dla fotografów ale również filmowców.
10
Powiązane artykuły