Canon EOS 250D - lustrzanka w wersji mini z najnowszym Dual Pixel AF i filmami 4K

Autor: Maciej Luśtyk

10 Kwiecień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Trzecia odsłona najmniejszej lustrzanki na rynku wprowadza w większości kosmetyczne zmiany względem poprzednika, ale trudno nie docenić najnowszego układu Dual Pixel AF. Niestety wraz z 3 generacją aparatu producent zabrał ważną funkcjonalność.

Canon EOS 250D to miniaturowy (122,4 x 92,6 x 69,8 mm) lustrzankowy korpus z matrycą APS-C, kierowany do hobbystów i początkujących. Mimo kompaktowych rozmiarów i amatorskiego przeznaczenia nie brakuje mu funkcjonalności, przez co staje się uniwersalną i atrakcyjną pozycją w dolnym segmencie cenowym, który reprezentuje.

Aparat wyposażono w 24-megapikselową matrycę APS-C, wspieraną najnowszym procesorem DIGIC 8, która pozwoli na fotografowanie w zakresie czułości ISO 100-51200. W kwestii ogólnej specyfikacji zmieniło się niewiele. Lustrzanka nadal oferuje dość skromny tryb seryjny (5 kl./s, 3,5 kl./s z pełnym wsparciem AF), pamiętający poprzednią epokę 9-punktowy układ AF, obracany i dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1 040 000 punktów oraz stosunkowo ograniczoną ale nie powodującą dyskomfortu ergonomię oraz moduł Wi-Fi, który pozwoli na komunikację ze smartfonem, zdalne sterowanie aparatem i przesyłanie zdjęć.

Wyjątkowo skuteczny AF w trybie Live View i podczas filmowania

Najważniejszą nowością jest pojawienie się najnowszej generacji układu Dual Pixel AF, z którego skorzystamy w trybie Live View. To ten sam system, który zastosowano w nowych bezlusterkowcach systemu R. Otrzymujemy 3795 punktów detekcji fazy, pokrywających 100% kadru w pionie i 88% w poziomie, które oferują czułość do - 4 EV i które zagwarantować mają błyskawiczne i skuteczne ostrzenie podczas fotografowania i płynne przeostrzenia w trybie filmowym. Choć to aparat amatorski, przynajmniej na papierze są to wyniki, do których daleko najlepszym nawet modelom konkurencji. Do tego w tym trybie otrzymamy funkcję detekcji oka.

Nowa stopka = tylko lampy systemowe

Na tym jednak kończą się dobre informacje. Producent konstrukcję także nieco uszczuplił. Z korpusu zniknęły przyciski podglądu głębi ostrości, uruchamiania lampy i przywoływania funkcji bezprzewodowych. Nie ma też modułu NFC (zamiast tego łatwiejsze parowanie z wykorzystaniem łączności Bluetooth). Najciężej przełknąć jednak nową gorącą stopkę, która nie będzie w stanie obsługiwać lamp innych niż systemowe, a to zamyka przed amatorami możliwość skorzystania z tanich zamienników firm trzecich.

Mamy też możliwość filmowania w jakości 4K z prędkością 25 kl./s, choć podobnie jak w innych konstrukcjach producenta raczej nie będzie ona często wykorzystywana. W tym trybie ogranicza nas bardzo duży współczynnik cropa (zawężenie pola widzenia) 1,75x, a do tego pojawią się problemy z efektem rolling shutter. Mimo to użytkowników powinny w pełni zadowolić filmy Full HD 60 kl./s oraz fakt, że aparat wyposażony jest w złącze mikrofonowe, co przy obecności obracanego ekranu może uczynić z niego bardzo atrakcyjne cenowo narzędzie dla vlogera.

Cena i dostępność

 

Aparat pojawi się w sprzedaży 25 kwietnia w cenie 2440 zł za body, lub 2750 zł za zestaw z obiektywem kitowym EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 STM. Korpus dostępny będzie w 3 wersjach kolorystycznych.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem canon.pl.

Specyfikacja:

Nazwa Canon EOS 250D
Producent Canon
Typ aparatu lustrzanka cyfrowa
Matryca APS-C CMOS (Canon - 22,4 x 15 mm)
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca APS-C
Czułość ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200 (rozszerzona)
Procesor DIGIC 8
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000 pikseli
Formaty obrazu 3:2
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Kompresja L
M
S
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Canon EF-S
Kontrola błysku Auto
Manual
Synchronizacja z długimi czasami
Synchronizacja na drugą kurtynę migawki
wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa wbudowana
Stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/200 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
scenerie
filtry artystyczne
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
UHS-I
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/4000 - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
Bracketing ekspozycji 3 kadry +/- 1/2 lub 1/3 EV
Zdjęcia seryjne 5.4 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy, 9 punktów AF, Dual Pixel AF (3795 punktów) w trybie Live View
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
wykrywanie twarzy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
Podgląd głębi nie
Wizjer tak, optyczny
95% pokrycia kadru
Punkt oczny 20 mm
Ekran LCD obrotowy
dotykowy
1 040 000 punktów
3,2-calowy
Rejestracja filmów 4K 25 kl/s
Full HD 60 kl./s / 60 Mb/s, MP4, H.264, AAC
Złącza USB 2.0
miniHDMI
gniazdo mikrofonu
wężyk spustowy
Wi-Fi
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
LP-E17
Wydajność zasilania 650 zdjęć
Obudowa plastikowa
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
9
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły