Fujifilm GFX 50S - wyczekiwany średni format wkracza na rynek. Znamy specyfikację i cenę

0
Maciej Luśtyk
18 Styczeń 2017
Artykuł na: 9-16 minut

Średnioformatowego bezlusterkowca Fujifilm mogliśmy po raz pierwszy oglądać zeszłej jesienie podczas targów Photokina. Wtedy były to jednak bardzo wczesne modele produkcyjne. Teraz znamy pełną specyfikację aparatu, który już pod koniec lutego zadebiutuje na rynku.

Co musisz wiedzieć:
  • 51,4-milionowa matryca o rozmiarze 43,8 x 32,9 mm
  • Migawka szczelinowa z czasem synchronizacji 1/125 s i żywotnością 150 tys. cykli
  • W pełni manualny tryb filmowy Full HD 30 kl./s wspomagany złączem mikrofonowym i słuchawkowym
  • 117-punktowy system AF
  • Odchylany w 3 strony i dotykowy ekran LCD ułatwi kadrowanie
  • Wizjer elektroniczny o rozdzielczości aż 3,69 Mp i powiększeniu 0,85 x
  • Dwa wejścia na karty SD
  • Możliwość zakupu adaptera na szkła z systemu SUPER EBC FUJINON HC
  • Cena: 6499 dolarów

Fujifilm GFX 50S to jeden z najgorętszych tematów zeszłego roku. Obok Hasselblada X1D jest to bowiem jedyny bezlusterkowy aparat średnioformatowy na rynku, który w dodatku bić miał konkurencję na głowę ceną, która pozwoliłaby użytkownikom aparatów pełnoklatkowych na bardziej swobodne wejście w świat większych matryc. Mimo 4 miesięcy, które minęły od oficjalnej prezentacji, nie wiedzieliśmy jednak zbyt wiele na temat specyfikacji aparatu. Dziś producent odsłonił kurtynę i prezentuje ostateczną wersję aparatu, którą trafi na rynek pod koniec lutego.

Fujifilm GFX 50S został wyposażony w 51,4-milionową matrycę o rozmiarze 43,8 x 32,9 mm, czyli taką samą (pod względem rozdzielczości i rozmiaru) jak konkurencyjny bezlusterkowiec Hasselblada. Nie jest to więc pełnowymiarowa matryca 53,9 z 40,4 mm, jakiej używają najbardziej zaawansowane cyfrowe aparaty średnioformatowe na rynku. Matryca nowego Fujifilm ma się do nich mniej więcej tak, jak matryce APS-C do pełnoklatkowych sensorów 35 mm.

Układ umożliwi nam pracę w zakresie czułości ISO 100 - 12800 (rozszerzane do ISO 50 - 102400), zapis nieskompresowanych plików RAW (z możliwością przetworzenia do formatu TIFF) oraz rejestrację filmów Full HD 1080p z maksymalną prędkością 30 kl./s z przepływnością 36 Mb/s. Osoby zainteresowane materiałami wideo z pewnością ucieszy także dostępność filmowych klatkaży 24 kl./s i 23,98 kl./s oraz złącza słuchawkowe i mikrofonowe.

Pewnym ustępstwem względem innych średnioformatowych konstrukcji jest zastosowanie migawki szczelinowej, co ogranicza synchronizację błysku do 1/125 s. Jak jednak twierdzi producent, użycie migawki szczelinowej umożliwiać większe pole manewru przy konstrukcji optyki. Miejmy nadzieję, że pod tym względem producent pozytywnie nas zaskoczy. Sama migawka pozwoli nam na pracę z najkrótszym czasem 1/4000 s, a jej żywotność została oszacowana na 150 tys. cykli. Jak zwykle w przypadku aparatów Fujifilm będziemy mogli skorzystać także z migawki elektronicznej (do 1/16000 s), którą uruchomimy także w trybie elektronicznej pierwszej kurtyny.

Pracę z aparatem wspierać będzie 117-punktowy, oparty o detekcję kontrastu system AF, a położeniem punktu ostrości będziemy mogli sterować za pomocą dedykowanego joysticka, lub na tylnym 3,2-calowym, dotykowym ekranie LCD o rozdzielczości 2,36 Mp, który podobnie jak w modelu X-T2 będziemy mogli odchylać w 3 kierunkach.

Bardzo dobrze zapowiada się też wizjer elektroniczny o rozdzielczości aż 3,69 Mp i powiększeniu 0,85 x. Opcjonalnie, do aparatu będziemy mogli też zakupić specjalny obracany wizjer, który ułatwić ma pracę umożliwiając odchylenie go o 90 stopni w górę i o 45 stopni na boki. Oprócz tego, na górnym panelu aparatu znajdziemy także pomocniczy ekran LCD, którego główną zaletą jest fakt, że po wyłączeniu, nadal będą widoczne na nim ostatnie ustawienia, co pozwoli fotografom szybko zorientować się w parametrach jeszcze przed jego włączeniem.

Ciekawie prezentuje się także ergonomia aparatu, która nie różni się zanadto od tej spotykanej w innych aparatach systemu X. Największym udogodnieniem wydaje się być jednak możliwość kontroli wszystkich parametrów ekspozycji za pomocą pokręteł sterujących, co będzie dużą zaletą dla osób nie przyzwyczajonych do “manualnej” systematyki obsługi aparatów Fujifilm.

Aparat oferuje dwa sloty na karty SD (UHS-II), a w pełni naładowany akumulator pozwoli na wykonanie około 400 zdjęć. Choć model GFX 50S nie może równać się kompaktowością z nowym Hasselbladem, jego gabaryty i tak robią dobre wrażenie. Aparat mierzy 147,5 x 94,2 x 91,4 mm przy wadze 920 g. Będą więc one porównywalne z z tym co oferują większe lustrzanki pełnoklatkowe.

Bardzo atrakcyjnie prezentuje się także kwestia opcjonalnych akcesoriów. Oprócz wspomnianego wcześniej obracanego wizjera i battery gripa, o którym wiedzieliśmy już wczesniej, producent oferuje także adaptery na szkła z systemu SUPER EBC FUJINON HC (łącznie 9 obiektywów) stworzonych na potrzeby aparatu GX645AF oraz na stare obiektywy wielkoformatowe, takie jak CM FUJINON. Oprócz tego otrzymamy także wtyczkę pozwalającą na tethering z poziomu aplikacji Adobe Lightroom i Photoshop.

Wraz z aparatem producent udostępnił także pełną specyfikację 3 szkieł z systemu G, które pojawią się w sprzedaży równo z modelem GFX 50S. Model Fujinon GF 63 mm f/2.8 R WR (ekwiwalent 50 mm dla pełnej klatki) zbudowano w oparciu o 10 elementów optycznych w 8 grupach i 9-listkową przysłonę, którą przymkniemy maksymalnie do wartości f/32. Szkło pozwoli na ostrzenie z odległości 50 cm, a do tego jest całkiem kompaktowe. Jego wymiary to 84 x 71 mm przy wadze 405 g. Na obiektyw zamocujemy filtry o średnicy 62 mm. Cena: 6999 zł

Dostępny będzie także zoom Fujinon GF 32-64 mm f/4 R LM WR (ekwiwalent 25-51 mm), którego konstrukcja optyczna składa się z 14 elementów w 11 grupach, z czego 3 soczewki są asferyczne, a dwie wykonano ze szkła o obniżonym współczynniku dyspersji, co zapewnić ma równą ostrość na całej powierzchni kadru i minimalne aberracje, niezależnie od używanej ogniskowej i przysłony. Ta, tak samo jak we wszystkich szkłach z systemy G jest 9-listkowa i pozwala na przymknięcie do wartości f/32. Minimalny zakres ostrzenia obiektywu wynosi 50 cm (także dla ogniskowej 32 mm), a jego wymiary to  92,6 x 116 mm przy wadze 875 g. Zamocujemy na niego filtry o średnicy 77 mm. Cena: 10999 zł

Ostatni z obiektywów, który trafi do sprzedaży razem z aparatem to portretowy Fujinon GF 120 mm f/4 R LM OIS WR Macro (ekwiwalent 95 mm), który co ciekawe wyposażony został także w system stabilizacji obrazu. Jego układ optyczny składa się z 14 elementów w 9 grupach, które pozwolą nam na ostrzenie już z odległości 45 cm. Obiektyw mierzy 89,2 mm x 152,5 mm i waży 980 g. Cena: 12799 zł.

Wygląda więc na to, że Fujfilm stworzyło system, który ma szansę nadgryźć spory kawałek rynku, będącego do tej pory właściwie wyłącznie w rękach takich producentów jak Phase One i Hasselblad. A jeśli nowy aparat okaże się równie przyjemny, wygodny i szybki w obsłudze jak pozostałe modele producenta z pewnością będziemy mieli do czynienia z niemałą rewolucją w branży fotografii profesjonalnej. Zwłaszcza, że na dzień dzisiejszy cena oferowana przez Fujifilm jest nie do pobicia - 29 999 zł.

Specyfikacja:

Nazwa Fujifilm GFX 50S
Producent Fujifilm
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Fujifilm G Format CMOS (43,8 x 32,9 mm)
Efektywna rozdzielczość 51,4 Mp
Matryca (do filtra) średni format
Czułość ISO 50 (rozszerzona), ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600 (rozszerzona), ISO 51200 (rozszerzona), ISO 102400 (rozszerzona)
Procesor X Processor Pro
Rozdzielczość maksymalna 8256 x 6192
Formaty obrazu 3:2, 4:3, 1:1
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG, TIFF
Kompresja fine, normal, super fine
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane
Korekta obrazu Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
Mocowanie obiektywu Fujifilm G
Kontrola błysku Auto, Manual, Synchronizacja z długimi czasami, wymuszona (błysk wypełniający)
Stabilizacja brak
Synchronizacja z lampą 1/125 s
Tryby ekspozycji manualny, preselekcja przysłony, program, preselekcja czasu
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, dwa gniazda, UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka Migawka mechaniczna 1/4000 s - 360 s, Migawka elektroniczna 1/6000 s - 360 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 / 0,6 / 1 / 2 EV, 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 6 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy, uśredniony
Samowyzwalacz 2
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu, 117 pól AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF), śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak, po zdefiniowaniu przycisku
Wizjer wizjer elektroniczny, 100% krycia kadru, 3,69 Mp, powiększenie 0,85x
Ekran LCD odchylany, dotykowy, 3,2-calowy, 2 359 000 punktów
Rejestracja filmów Full HD 30 kl./s, 36 Mb/s, MP4, H.264, Full HD 25 kl./s, 36 Mb/s, MP4, H.264, Full HD 24 kl./s, 36 Mb/s, MP4, H.264, Full HD 23,98 kl./s, 36 Mb/s, MP4, H.264
Złącza microHDMI, USB 3.0, gniazdo mikrofonu, gniazdo słuchawek, Wi-Fi
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie NP-T125, akumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania 400
Obudowa magnezowa
Wymiary 148 x 94 x 91 mm
Waga 740 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Więcej informacji o aparacie znajdziecie pod adresem fujifilm.pl.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A7R IV - 60-megapikselowy potwór wyznacza nowy rekord w świecie pełnej klatki
Sony A7R IV - 60-megapikselowy potwór wyznacza nowy rekord w świecie pełnej klatki
Sony wyprzedza konkurencję o dwie długości. Najnowszy bezlusterkowiec producenta oferuje największą jak do tej pory rozdzielczość wśród aparatów pełnoklatkowych, a do...
179
4
Sigma fp - najmniejszy pełnoklatkowy aparat systemowy na świecie
Sigma fp - najmniejszy pełnoklatkowy aparat systemowy na świecie
Sigma lubi zaskakiwać i mimo tego, że aparaty firmy są produktami dosyć niszowymi, stale je rozwija. Najnowszy aparat systemu L to zarazem jedna z najciekawszych...
56
15
V-Lux 5 to najnowszy superzoom Leiki, który… wygląda znajomo
V-Lux 5 to najnowszy superzoom Leiki, który… wygląda znajomo
Leica zaprezentowała model V-Lux 5 - brata bliźniaka Panasonika Lumix FZ1000 II. Oba modele łączy ta sama specyfikacja, jednak propozycja niemieckiego producenta...
21
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)