Canon 5D Mark IV, EF 16-35 mm f/2.8 L III USM i EF 24-105 mm f/4 IS II USM - polskie ceny

Autor: Michał Chrzanowski

25 Sierpień 2016
Artykuł na: 4-5 minut

Dziś Canon przeprowadził prawdziwą ofensywę. Zaprezentował następcę popularnej pełnoklatkowej lustrzanki z linii 5D oraz dwa obiektywy zmiennoogniskowe. Zobaczcie ile będą kosztować.

Na następcę popularnej „trójki“ użytkownicy Canona czekali ponad cztery lata. Nowy model 5D Mark IV wprowadza usprawnienia na niemal każdej płaszczyźnie. Serce aparatu stanowi 30,4-milionowa matryca CMOS wspomagana znanym z flagowego modelu EOS-1D X Mark II procesorem obrazu DIGIC 6+. Zestaw ten pozwoli nam na fotografowanie w zakresie czułości ISO 100-32000 (rozszerzane do ISO 50-102400), z maksymalną prędkością 7 kl./s, oferując zdjęcia o rozdzielczości 6270 x 4480 pikseli. Dodatkowo producent chwali się, że usprawnił algorytmy odpowiadające za przetwarzanie i redukcję szumów, dzięki czemu zdjęcia wykonywane w słabym oświetleniu mają odznaczać się ponadprzeciętną jakością.

Z topowego modelu zaczerpnięto także system autofokusa, wspomagany nowym czujnikiem pomiaru RGB+IR o rozdzielczości 150 tys. punktów. Otrzymujemy 61 punktów AF, z których aż 41 to punkty podwójnie krzyżowe, czułe do wartości - 3 EV w przypadku fotografowania przy pomocy wizjera, lub do 4 EV w trybie Live View. Być może jednak najważniejszym punktem całej konstrukcji jest format zapisu plików Dual Pixel RAW, który czerpiąc z układu ostrzenia dodatkowe informacje na temat „głębokości” sceny umożliwiać ma doostrzanie zdjęcia i regulację rozmycia już po wykonaniu zdjęcia, na etapie postprodukcji. Ma także pozwolić na zniwelowanie obecnych na zdjęciach flar i odbić światła.

Zastanawiacie się ile może kosztować aparat z taką specyfikacją? Na rynku Canona 5D Mark IV ma pojawić się z początkiem września 2016 roku. Jego cena wyniesie 18 069 zł.

Swoją premierę miała także trzecia generacja szerokokątnego zooma. Canon EF 16-35 mm f/2.8 L III USM to przede wszystkim usprwniony układ optyczny, który zapewnić ma lepszą jakość obrazu, zwłaszcza poza centrum kadru, z czym poprzednik miał pewne problemy. Otrzymujemy 16 elementów ułożonych w 11 grupach, z czego 3 to soczewki asferyczne, a 2 wykonane ze szkła o obniżonym czynniku dyspersji, co niwelować ma występowanie aberracji i sprawiać, że obraz będzie ostry zarówno w środku jak i na brzegach kadru. Soczewki zostały dodatkowo pokryte powłokami fluorynowymi, a mechanizm otrzymał nową 9-listkową przysonę, która w połączeniu ze światłosiłą f/2.8 pozwalać ma na uzyskanie przyjemnego dla oka rozmycia. Miminalna odległość ostrzenia to nadal 28 cm.

Konstrukcja została uszczelniona przed kurzem i zachlapaniami, a pierścieniowy, ultradźwiękowy napęd AF zapewnić ma błyskawiczne i bezgłośne ostrzenie. Obiektyw jest nieco dłuższy (127,5 x 88,5 mm) i cięższy (790 g) od poprzednika, przyjmuje jednak filtry o tej samej średnicy 82 mm). Za nowego Canona 16-35 mm f/2.8 L III USM przyjdzie zapłacić około 11 000 zł. B sprzedaży będzie dostępny od października 2016 roku.

Ostatnią zaprezentowaną nowością jest Canon EF 24-105 mm f/4 IS II USM. Jest to więc druga odsłona uniwersalnego zooma. Jego układ optyczny stanowi 17 elementów w 12 grupach, z czego aż 4 to soczewki asferyczne, które poprawić mają rozdzielczość obrazu. Dodatkowo zastosowano tu powłoki ASC, dzięki którym szkło dużo lepiej ma sobie radzić z blikami i odbiciami światła od poprzednika. Otrzymujemy także nową 10-listkową przysłonę, która zapewnić ma bardziej plastyczne rozmycie obrazu i okrągłe bokeh, nawet gdy podczas fotografowania będzie ona mocniej domknięta. Nowa przysłona ma także lepiej sprawdzać się podczas filmowania. Szkło przyjmuje filtry o średnicy 77 mm i pozwala na ostrzenie z odległości 45 cm.

Producent usprawnił także system stabilizacji, którego skuteczność ma sięgać teraz nawe 4 EV, w porównaniu z 3 EV oferowanymi przez wcześniejszą generację szkła. Oprócz tego otrzymujemy cichy i szybki pierścieniowy, ultradźwiękowy napęd AF i uszczelnianą konstrukcję. Niestety, podobnie jak w przypadku zaprezentowanego dziś nowego modelu 16-35 mm, tutaj też mamy do czynienia ze znacznie większymi gabarytami niż w przypadku poprzednika - 118 x 83,5 mm i 795 g w porównaniu z 107 x 83,5 mm i 670 g. Chcielibyśmy, by było odwrotnie. Canon EF 24-105 mm f/4 IS II USM powinien trafić na rynek pod koniec października 2016 roku w cenie 5500 zł.

Więcej informacji o nowych produktach znajdziecie na stronie canon.pl.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
8
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły