Canon 5D Mark IV - powrót kultowej serii

Autor: Maciej Luśtyk

25 Sierpień 2016
Artykuł na: 6-9 minut

Na następce popularnej „trójki” czekaliśmy ponad 4 lata. Nowa odsłona linii 5D wprowadza usprawnienia na niemal każdej płaszczyźnie. Ale czy sprosta oczekiwaniom pokładanym w niej przez zawodowych fotografów?

Co musisz wiedzieć:
  • Nowa 30,4-milionowa matryca zapewni bogate w detale, duże zdjęcia
  • Format zapisu Dual Pixel RAW pozwoli na mikroregulację punktu ostrości po wykonaniu zdjęcia
  • Nowa dźwignia obszaru AF umożliwi szybką regulację trybu ostrzenia
  • Filmy 4K, ale tylko w kompresji MJPEG. 120 kl./s ograniczone do jakości HD 720p

Seria EOS 5D, świetująca w zeszłym roku swoje 10-lecie, to chyba najlepiej sprzedająca się linia współczesnych lustrzanek kierowanych do zawodowców. Nic dziwnego, kolejne generacje wprowadzały przełomowe na tamten czas usprawnienia, pieczętując pozycję linii 5D, jako najbardziej uniwersalnych, profesjonalnych aparatów na rynku. Na następce wciąż cieszącego się popularnością modelu 5D Mark III czekaliśmy ponad 4 lata. Czy w tym czasie projektantom udało się tchnąć w korpus wystarczającą dozę innowacyjności, by sprostał oczekiwaniom użytkowników i dumnie reprezentował ponad 10-letnie dziedzictwo serii?

Pierwszy rzut oka na specyfikację aparatu budzi mieszane uczucia. Z jednej strony usprawniono niemal każdy jej aspekt, z drugiej, wydaje się, że nowym modelem producent jedynie równa do aktualnych potrzeb rynku, nie starając się specjalnie wybiegać naprzód. Mimo to aparat i tak ma się czym pochwalić.

Sercem modelu Canon EOS 5D Mark IV jest 30,4-milionowa matryca CMOS wspomagana znanym z flagowego modelu EOS-1D X Mark II procesorem obrazu DIGIC 6+. Zestaw ten pozwoli nam na fotografowanie w zakresie czułości ISO 100-32000 (rozszerzane do ISO 50-102400), z maksymalną prędkością 7 kl./s, oferując zdjęcia o rozdzielczości 6270 x 4480 pikseli. Dodatkowo producent chwali się, że usprawnił algorytmy odpowiadające za przetwarzanie i redukcję szumów, dzięki czemu zdjęcia wykonywane w słabym oświetleniu mają odznaczać się ponadprzeciętną jakością.

Z topowego modelu zaczerpnięto także system autofokusa, wspomagany nowym czujnikiem pomiaru RGB+IR o rozdzielczości 150 tys. punktów. Otrzymujemy 61 punktów AF, z których aż 41 to punkty podwójnie krzyżowe, czułe do wartości - 3 EV w przypadku fotografowania przy pomocyw wizjera, lub do 4 EV w trybie Live View. Co więcej wszystkie punkty będą aktywne także przy przysłonie f/8, co ułatwi pracę z zestawami telelobiektyw + konwerter. W szybkim i efektywnym ostrzeniu pomóc ma także nowy przycisk wybory obszaru AF na tylnym panelu aparatu, który najprawdopodobniej będzie działać analogicznie do dźwigni znanej z modelu 7D Mark II. Wygodne i przydatne rozwiązanie.

Być może jednak najważniejszym punktem całej konstrukcji jest format zapisu plików Dual Pixel RAW, który czerpiąc z układu ostrzenia dodatkowe informacje na temat „głębokości” sceny umożliwiać ma doostrzanie zdjęcia i regulację rozmycia już po wykonaniu zdjęcia, na etapie postprodukcji. Ma także pozwolić na zniwelowanie obecnych na zdjęciach flar i odbić światła.

 

W przeszłości już kilkukrotnie widzieliśmy próby zaimplementowania podobnych rozwiązań, nie cieszyły się one jednak specjalną popularnością, Mimo to pomysł Canona może okazać się strzałęm w dziesiątkę. Jak sugerują dostępne informacje, Dual Pixel RAW nie będzie umożliwiać pełnej kontroli nad głębią ostrości w postprodukcji, tak jak robiły to chociażby aparaty Lytro, ale będzie pozwalać na precyzyjną jej korektę w przypadkach, gdy nie udało nam się trafić w punkt. Może to mieć kluczowe znaczenie dla fotografów ślubnych i studyjnych, pracujących z jasnymi obiektywami. Jedynym problemem będzie zapewne fakt, że do regulacji - przynajmniej na początku - potrzebne będzie nam dodatkowe oprogramowanie, co zapewne wydłuży cały proces przygotowania i obróbki zdjęć.

Oprócz tego otrzymujemy wreszcie dotykowy, choć niestety nie odchylany ekran LCD o przekątnej 3,2 cala, moduły Wi-Fi, NFC i GPS, możliwość skorzystania z trybów cichego fotografowania oraz bufor będący w stanie pomieścić serię 21 zdjęć RAW. Nie za wiele, ale przecież aparat nie może być za bardzo konkurencyjny względem flagowca i drugiej generacji modelu 7D.

 

Jak przystało na lustrzankę w 2016 roku, nowy EOS 5D Mark IV pozwala na rejestrację wideo w jakości 4K, choć z maksymalną prędkością „tylko” 30 kl./s (60 kl./s w trybie Full HD). Otrzymujemy jednak znaną z modelu EOS-1D X możliwość filmowania w zwolnionym tempie, z prędkością 120 kl./s, niestety tylko w jakości HD 720p oraz pełne wsparcie doskonałęgo system Dual Pixel CMOS, a także tryb filmów HDR. Dodatkowo z zarejestrowanego materiału będzie można wyciagać pojedyncze klatki o rozmiarze 8,8 Mp. Niestety producent nie udostępnił żadnych profili kolorystycznych LOG.

 

Czy to wystarczy by z powodzeniem konkurować na rynku? Na razie z pewnością tak. Główny konkurent nie ma w swojej ofercie jeszcze bezpośredniej odpowiedzi na produkt Canona, a bezlusterkowce wciąż odstają od lustrzanek ogólną wydajnością, co sprawia, że wzrok zawodowych fotografów, szukających uniwersalnego body z pewnością zwróci się w kierunku nowej „czwórki”. Pytanie tylko, czy nowy model będzie równie atrakcyjny za  na przykład 2 lata.

Aparat trafić ma do sprzedaży już we wrześniu, w cenie $3,499.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem canon.pl.

SPECYFIKACJA:

Nazwa Canon EOS 5D Mark IV
Producent Canon
Typ aparatu lustrzanka cyfrowa
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
Efektywna rozdzielczość 30,4 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 50 (rozszerzona)
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200 (rozszerzona)
ISO 102400 (rozszerzona)
Procesor Digic 6+
Rozdzielczość maksymalna 6720 x 4480 pikseli
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Dual Pixel RAW
Kompresja S
L
M
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Canon EF
Kontrola błysku TTL Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Synchronizacja na drugą kurtynę migawki
wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa brak
Synchronizacja z lampą 1/200 s
Tryby ekspozycji P, A, S, M
scenerie
Bulb
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
Compact Flash
dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/8000 - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV
Zdjęcia seryjne 8.3 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
strefowy
Samowyzwalacz 2
Pomiar ostrości Detekcja fazy, detekcja kontrastu
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
AF dotykowy
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak, po zdefiniowaniu przycisku
Wizjer tak, optyczny
100% krycia kadru
powiększenie 0,7x
Ekran LCD dotykowy
3,2-calowy
1 620 000 punktów
TFT LCD
Rejestracja filmów Full HD 30fps
Full HD 25fps
Full HD 24fps
Full HD 60 kl/s
MPEG-4
H.264
Motion JPEG
4K 25 kl/s
4K 24 kl/s
4K 30 kl/s
ALL-i
HD 720p 120 kl./s
Złącza miniHDMI
USB 3.0
gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
NFC
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Tak
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
LP-E6N
Wydajność zasilania 900 (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 151 x 116 x 76 mm
Waga 890 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)