Filtr IR Chrome - fotografia w podczerwieni i efekty jak z kultowego filmu Kodak Aerochrome

Filtr IR Chrome - fotografia w podczerwieni i efekty jak z kultowego filmu Kodak Aerochrome

Filtr IR Chrome to cyfrowy odpowiednik Kodak Aerochrome - legendarnego materiału światłoczułego, który zapewniał spektakularne kolorystyczne efekty.

Soczyście zielone liście, które na fotografii jawią się w intensywnych odcieniach czerwieni lub magenty, niebieska woda ukazana jako ciemna lub nawet czarna tafla, a chmury utrwalone z niespotykaną wyrazistością i kontrastem - taką dziwną, ale zarazem piękną reprodukcją charakteryzował się film Kodak Aerochrome. Produkcji tego materiału światłoczułego zaprzestano ponad dekadę temu. Mimo to jeszcze można go dostać na aukcjach za około 80 dolarów (za 24 klatki).

Od przeszło dziesięciu lat niejeden próbował odtworzyć specyfikę tej kliszy. Jednak ten wyczyn udał się ja na razie francuskiemu fotografowi Yannowi Philippe’owi, który wspólnie z firmą Kolari Vision opracował filtr IR Chrome. Dzięki specjalnej budowie przepuszcza on fale świetlne o określonej długości i wiernie odtwarza klasyczny wygląd Aerochrome. Jednak do osiągnięcia takich efektów potrzebować będziemy także odpowiednio przystosowanego aparatu o „zawężonym spektrum widzenia”, który będzie czuły na promieniowanie ultrafioletowe i podczerwień.

Celem dla Philippe’a i Kolari Vision było stworzenie filtra, który natychmiastowo umożliwi uzyskanie tak specyficznych efektów kolorystycznych - bez konieczności spędzenia godzin w Photoshopie. Jak zaznaczają twórcy, IR Chrome jest pierwszym na świecie filtrem, który może tego dokonać. Philippe nawet dokonał bezpośredniego porównania z Kodak Aerochrome i musimy przyznać, że otrzymane efekty są mocno zbliżone do pierwowzoru.

od lewej: Kodak Aerochrome i filtr IR Chrome

od lewej: Kodak Aerochrome i filtr IR Chrome

Oficjalne zdjęcia przykładowe

Filtr IR Chrome jest już dostępny w przedsprzedaży w różnych rozmiarach: od 37 mm (50 dolarów) po 95 mm (190 dolarów). Zamówień można dokonywać za pośrednictwem strony Kolari Vision.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - test obiektywu
22 Lut 2019
Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?
0
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1