Filtr IR Chrome - fotografia w podczerwieni i efekty jak z kultowego filmu Kodak Aerochrome

Filtr IR Chrome - fotografia w podczerwieni i efekty jak z kultowego filmu Kodak Aerochrome

Filtr IR Chrome to cyfrowy odpowiednik Kodak Aerochrome - legendarnego materiału światłoczułego, który zapewniał spektakularne kolorystyczne efekty.

Soczyście zielone liście, które na fotografii jawią się w intensywnych odcieniach czerwieni lub magenty, niebieska woda ukazana jako ciemna lub nawet czarna tafla, a chmury utrwalone z niespotykaną wyrazistością i kontrastem - taką dziwną, ale zarazem piękną reprodukcją charakteryzował się film Kodak Aerochrome. Produkcji tego materiału światłoczułego zaprzestano ponad dekadę temu. Mimo to jeszcze można go dostać na aukcjach za około 80 dolarów (za 24 klatki).

Od przeszło dziesięciu lat niejeden próbował odtworzyć specyfikę tej kliszy. Jednak ten wyczyn udał się ja na razie francuskiemu fotografowi Yannowi Philippe’owi, który wspólnie z firmą Kolari Vision opracował filtr IR Chrome. Dzięki specjalnej budowie przepuszcza on fale świetlne o określonej długości i wiernie odtwarza klasyczny wygląd Aerochrome. Jednak do osiągnięcia takich efektów potrzebować będziemy także odpowiednio przystosowanego aparatu o „zawężonym spektrum widzenia”, który będzie czuły na promieniowanie ultrafioletowe i podczerwień.

Celem dla Philippe’a i Kolari Vision było stworzenie filtra, który natychmiastowo umożliwi uzyskanie tak specyficznych efektów kolorystycznych - bez konieczności spędzenia godzin w Photoshopie. Jak zaznaczają twórcy, IR Chrome jest pierwszym na świecie filtrem, który może tego dokonać. Philippe nawet dokonał bezpośredniego porównania z Kodak Aerochrome i musimy przyznać, że otrzymane efekty są mocno zbliżone do pierwowzoru.

od lewej: Kodak Aerochrome i filtr IR Chrome

od lewej: Kodak Aerochrome i filtr IR Chrome

Oficjalne zdjęcia przykładowe

Filtr IR Chrome jest już dostępny w przedsprzedaży w różnych rozmiarach: od 37 mm (50 dolarów) po 95 mm (190 dolarów). Zamówień można dokonywać za pośrednictwem strony Kolari Vision.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8