Jak samouk bez szkoły stał się jednym z najważniejszych fotografów XX wieku? Poznajcie historię Gordona Parksa

Jak samouk bez szkoły stał się jednym z najważniejszych fotografów XX wieku? Poznajcie historię Gordona Parksa

Filmowiec, kompozytor, pisarz i jeden z najbardziej rozpoznawalnych dokumentalistów XX wieku. Zobaczcie jak rozwijała się wyjątkowa kariera Gordona Parksa.

Postać Gordona Parksa, jednego z najważniejszych amerykańskich fotografów w historii mieliśmy okazję poznać dogłębnie podczas wystawy “Aparat to moja broń” i towarzyszących jej wydarzeń w warszawskiej Zachęcie w 2017 roku.

Gordona Parksa można uznać za wcielenie amerykańskiego mitu self-made mana. Urodzony jako piętnaste dziecko w rodzinie Parksów, musiał walczyć o przetrwanie, o pracę, rodzinę, wreszcie o prawa Afroamerykanów. Przeżył 93 lata dokumentując wielkie i małe zmiany. Był pierwszym czarnoskórym fotografem magazynów „Life” i „Vogue”, reżyserem w Hollywood, pisarzem i poetą oraz kompozytorem. Wydał kilka pamiętników. W każdym z nich podkreślał swój upór w dążeniu do tego, by zostać „kimś” - człowiekiem szanowanym i szanującym innych. - pisała o fotografie kuratorka, Joanna Kinowska.

fot. Gordon Parks, "American Gothic"

Zaangażowanie Parksa w walkę o równość społeczną zostało docenione przez obie strony. Zarówno przez bohaterów jego reportaży, jak i przez środowisko czytelników i dziennikarzy magazynu „Life”, gdzie przez lata pracował. Zgłębiając temat, wchodząc w życie codzienne portretowanych ludzi, dotykał prawdy, którą następnie pokazywał w najważniejszym magazynie ilustrowanym świata. Drogę do kariery utorował sobie reportażem o przestępczości w Nowym Jorku. Mógł w naturalny sposób wejść do świata czarnych i pokazać białym ich największe problemy. Zawdzięczał to człowiekowi, który uformował go jako fotografa — Royowi Strykerowi, szefowi fotografów w pozarządowym projekcie Farm Security Administration (FSA). Stryker udzielając Parksowi lekcji opowiadania historii za pomocą fotografii, zasugerował mu zainteresowanie się losami Elli Watson - sprzątaczki w budynku FSA. Zdjęcie, którego tytuł nawiązuje do słynnego obrazu Granta Wooda Amerykański gotyk, dziś zaliczane jest do najważniejszych fotografii XX wieku.

Jeśli jednak nie udało Wam się odwiedzić wystawy, nie wszystko stracone. Historie fotografa i jego zdjęcia w fantastyczny sposób przedstawia półtoragodzinny dokument stworzony w 2000 roku na zlecenie HBO. Aktualnie możemy obejrzeć go bezpłatnie w serwisie Vimeo i na kilku innych platformach. Można narzekać na jakość, ale treść materiału z pewnością Wam to wynagrodzi.

“Half Past Autumn” to wyjątkowe, intymne spojrzenie na karierę fotografa, począwszy od lat młodzieńczych, poprzez okres jego najważniejszych reportaży publikowanych w magazynie Life, aż po późniejszy okres twórczości, gdy autor stawał za kamerą takich produkcji jak “Shaft” i poświęcał się komponowaniu muzyki. Co chyba jednak najważniejsze, w filmie występuje także sam Parks, przez co cały dokument nabiera jeszcze bardziej prywatnego charakteru.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów amerykańskiego fotografa.

Więcej informacji na temat Gordona Parksa znajdziecie pod adresem gordonparksfoundation.org.

Pokaż zdjęcia kuratorce z Tate Modern - ruszył nabór do przeglądu portfolio w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie
26 Kwi 2019
Chcesz aplikować do szkoły fotograficznej, nie możesz zdecydować się w jakim kierunku podążyć ze swoją fotografią, a może po prostu potrzebujesz porady na temat projektu nad którym pracujesz? Weź udział w 14. przeglądzie portfolio Miesiąca Fotografii w Krakowie.
0
Rusza cashback na obiektywy Samyang AF do Sony E. Można zaoszczędzić do 350 zł na jednym modelu
26 Kwi 2019
Jeśli waszą uwagę zwróciły najnowsze, wyposażone w układ AF obiektywy Samyang, właśnie nadarza się świetna okazja na ich zakup. Do końca czerwca potrwa promocja cashback, w ramach której można otrzymać łącznie 1350 zł zwrotu.
0
Jeden slider zamiast panelu Develop? Zobacz, jak działa “sztuczna inteligencja” nowej generacji w programie Luminar 3.1.0
26 Kwi 2019
W połowie kwietnia informowaliśmy was o nowej odsłonie bazującego na sieciach neuronowych slidera Accent AI, który pojawić miał się wraz z aktualizacją programu Skylum Luminar. Uaktualnienie dostępne jest już do pobrania. Zobaczcie na co stać automatyczny system poprawiania zdjęć.
0
Laowa Probe Cine 24 mm f/14 Macro 2:1 w nowej kinematograficznej odsłonie. Znamy polską cenę
26 Kwi 2019
Venus Optics nie zwalnia tempa. Firma właśnie zaprezentowała model Laowa Probe Cine 24 mm f/14 Macro 2:1 w wersji filmowej z mocowaniem Arri PL. Poza tym pokazała kilka nagrań przykładowych.
0