„Aparat to moja broń“, czyli wszystko co musisz wiedzieć o fotografii Gordona Parksa

„Aparat to moja broń“, czyli wszystko co musisz wiedzieć o fotografii Gordona Parksa

Już w najbliższy piątek w warszawskiej Zachęcie odbędzie się wernisaż wystawy prac Gordona Parksa. Mamy dla Was listę albumów fotograficznych, które pomogą Wam bliżej zapoznać się z jego sylwetką.

W ten piątek, 17 marca o godz. 19.00 w warszawskiej Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki - odbędzie się wernisaż wystawy „Gordon Parks: Aparat to moja broń”, która potrwa do 21 maja 2017 roku. Z tej okazji stworzyliśmy zbiór publikacji o Gordonie Parksie dostępnych obecnie na rynku wydawniczym, które przybliżą Wam nieco sylwetkę tego fotografa.

Gordon Parks starał się pośredniczyć pomiędzy wieloma grupami głęboko podzielonego amerykańskiego społeczeństwa. Zajmował się tematami biedy, marginalizacji różnych grup społecznych i niesprawiedliwości. Pracował zarówno w świecie biznesu i bogactwa, robiąc na ulicach Paryża zdjęcia modelkom w kostiumach Diora, które później były publikowane na łamach takich magazynów jak „Life” czy „Vogue”, jak i w trakcie zamieszek w Harlemie czy Waszyngtonie, kiedy ubodzy Afroamerykanie walczyli o równouprawnienie. Portretował liderów ruchu praw obywatelskich, takich jak Malcolm X, Martin Luther King i Muhammad Ali oraz znane postaci ze świata kultury i sztuki, w tym Duke’a Ellingtona, Ingrid Bergman i Alberta Giacomettiego.

Dla Gordona Parksa, czarnoskórego fotografa, aparat był narzędziem walki przeciwko rasizmowi i przemocy

Gordon Parks: Segregation Story to publikacja wydana pięć lat po śmierci fotografa zawierająca materiały udostępnione przez The Gordon Parks Foundation w 2011 roku, w tym ponad 70 zdjęć w kolorze, które nie były wcześniej opublikowane i długo były uznawane za zaginione. Publikacja przedstawia tę część działalności fotografa, która była szczególnie skupiona na pokazaniu miejsc segregacji Afroamerykanów i stwarzania im osobnych stref w przestrzeniach publicznych, w tym całą serię zdjęć do artykułu „The Restraints: Open and Hidden” Roberta Wallace’a zamieszczonego w wydaniu magazynu „Life” z 24 września 1956 roku. Znalazły się w nim wówczas tematy poruszające funkcjonowanie młodych Afroamerykanów na rynku pracy, edukacji czarnoskórych, uniemożliwiania im rozwoju własnych talentów czy ogólnej frustracji pojawiającej się codziennie w trakcie wykonywania prostych, lecz utrudnionych przez panującą sytuację czynności. Parks starał się to udokumentować i pokazać światu jak ciężko jest żyć czarnoskórym w jego czasach.

Album Gordon Parks: A Harlem Family 1967 jest publikacją wydaną wspólnie przez Gordon Parks Foundation i The Studio Museum in Harlem, towarzyszącą wystawie, która odbyła się w listopadzie 2012 roku. Książka na 80 czarno-białych fotografiach przedstawia rodzinę Fontenelle żyjącą wówczas w Harlemie, która miała stać się symbolem Amerykańskiej rodziny żyjącej w ubóstwie i borykającej się z dyskryminacją. Reportaż z jej życia ukazał się 8 marca 1968 roku na jednej ze stron magazynu „Life”. Wśród artykułów o życiu Amerykanów pojawił się wówczas portret czarnoskórego kolejarza ze łzami w oczach. Człowieka, który pracował ciężko, zarabiając przy tym nieproporcjonalnie mało, dyskryminowanego, chcącego zapewnić byt rodzinie. Gordon Parks, ówczesny pracownik czasopisma, oprócz krótkiej historii o biedzie, która dosięgła tego człowieka, zimie, która nadchodzi i uniemożliwia życie milionom takich osób, jak sfotografowany Norman Fontenelle Sr., zamieścił tekst odwołujący się do panującej wówczas dyskryminacji czarnoskórych:

„To, czego chcę, kim jestem, kim każesz mi być, jest tym, kim sam jesteś. Dla siebie jestem tobą patrzącym wstecz przez lustro biedy i rozpaczy, buntu i wolności. Spójrz na mnie i zrozum, że niszcząc mnie niszczysz samego siebie (…). Walczę za te same rzeczy, za które ty wciąż walczysz. Moje dzieci potrzebują tego samego co Twoje. Ja też jestem Ameryką. Ameryka jest mną (…). Spójrz na mnie. Posłuchaj. Spróbuj zrozumieć moją walkę przeciwko rasizmowi.”

Gordon Parks: Collected Works to kolekcja pięciu albumów podzielonych na pięć dekad pracy Gordona Parksa i jednocześnie największy zbiór jego fotografii. Komplet został wydany w grudniu 2012 roku, a zaledwie kilka dni temu, bo 9 marca, doczekał się ponownej edycji.

Publikacja Gordon Parks: The Making of an Argument odnosi się do reportażu, który powstał w 1948 roku dla magazynu „Life” jako pierwszy większy projekt Gordona Parksa. Materiał opublikowany przez fotografa był serią zdjęć poruszających temat wojny gangów działających w Harlemie. Parks wierzył, że dzięki opublikowaniu materiału zwróci uwagę szerszego grona czytelników na wciąż narastający problem przestępczości, doprowadzi do interwencji rządu lub powstania programów społecznych przeciwko przemocy. Po pewnym czasie udało mu się zyskać zaufanie jednej z grup przestępczych, a także jej lidera, Leonarda Red Jacksona, któremu towarzyszył przez kilka dni, przyglądając się jego pracy i życiu. Album The Making of an Argument na 136 stronach prezentuje stykówki, zdjęcia, notatki i dokumenty powstałe w tym czasie, pełny artykuł, który ukazał się wówczas w magazynie „Life”, a także teksty analizujące historię powstania tych fotografii i motywacje ich autora. Publikacja została wydana w 2013 roku.

Książka Gordon Parks Photofile jest małoformatowym, kieszonkowym wydaniem przybliżającym sylwetkę Gordona Parksa tym, którzy dopiero poznają jego prace. Publikacja zawiera najbardziej znane zdjęcia fotografa i stanowi wprowadzenie do jego twórczości.

Gordon Parks: Back to Fort Scott dokumentuje powrót Parksa do swojego miasta rodzinnego (Fort Scott w Kansas) w 1950 roku, gdzie dokumentował życie młodych Afroamerykanów w szkole i wpływ dyskryminacji czarnoskórych dzieci na ich codzienne funkcjonowanie wśród rówieśników. Parks zdecydował się wówczas na zrobienie dokumentacji aktualnych warunków życia swoich dawnych kolegów ze szkoły, wracając wspomnieniami do czasów własnego dzieciństwa. Wielu z nich odwiedził i sfotografował w ich domach po 20 latach od czasu zakończenia wspólnej edukacji, towarzyszył im też w codziennej pracy czy w trakcie spędzania wolnego czasu, tworząc przy tym osobisty dokument. Przeprowadził z nimi wywiady dotyczące decyzji zmiany miejsca zamieszkania i odkrył, że większość jego dawnych znajomych wyjechała do większych miast w poszukiwaniu lepszego życia i godnego traktowania. Album został wydany w marcu 2015 roku i na 144 stronach zawiera serię 80 zdjęć.

Album Gordon Parks: I am You: Selected Works, 1942-1978 jest publikacją wydaną z okazji otwarcia wystawy Gordona Parksa w berlińskiej galerii Amerika Haus, która trwała od 10 września do 4 grudnia 2016 roku. Na 288 stronach książki, 10 lat po śmierci fotografa, znajdziemy 20 rozdziałów grupujących zdjęcia Parksa w bloki tematyczne, począwszy od jego pierwszych projektów w świecie mody, kończąc na wymownej historii jednej z czarnoskórych rodzin mieszkającej w Harlemie. Każdemu z nich towarzyszy wprowadzenie historyczne, album oprócz zdjęć zawiera stykówki i wydruki z czasopism zebranych przez Fundację Gordona Parksa. Całość składa się na publikację ważną historyczne i kulturowo, wyjątkową pod względem estetycznym, wzruszającą i zachwycającą wrażliwością autora zdjęć. Dzięki niej możemy zobaczyć namiastkę tego, czemu Gordon Parks poświęcił całe życie i czego sam na co dzień doświadczał.

Wszystkie wymienione publikacje Gordona Parksa są dostępne na stronie www.bookoff.pl.

Miłośniczka literatury, jazzu, klasycznego rocka i fotografii. Interesuje się problematyką korespondencji sztuk. Wolne chwile spędza głównie w górach, ewentualnie w kuchni. Nie wyobraża sobie życia bez książek, dlatego dla Fotopolis pisze głównie o nich.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8