Znamy zwycięzcę Grand Prix Fotofestiwal 2013

Poznaliśmy zwycięzcę Grand Prix Fotofestiwal 2013. Jury zdecydowało się przyznać główną nagrodę projektowi Karla Burke zatytułowanemu "The Harvest of Death v.2". Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie - voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse - dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.
Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Jury Grand Prix Fotofestiwal 2013 przyznało nagrodę główną - 10 000 zł - projektowi Karla Burke "The Harvest of Death v.2". Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie - voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse - dla Ilony Szwarc za projekt "American Girls / Amerykańskie dziewczęta".

fot. Karl Burke

Konkurs został rozstrzygnięty wczoraj, 6 czerwca, podczas otwarcia 12. edycji Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Zwycięski projekt przedstawia "wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku" - autor kadry z gier utrwalił techniką mokrego kolodionu, osiągając efekt fotografii wojennej z początku poprzedniego wieku.

fot. Karl Burke

Poniżej uzasadnienie decyzji jury i opis zwycięskiego projektu.

Karl Burke zaproponował projekt koncepcyjny, wielopoziomowy, wciągający. Pomiędzy zdjęciami buduje napięcie i historię, którą dodatkowo potęguje odpowiednio dobraną techniką wykonania. Fotografia Burke to starannie wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku. Odnoszą się tym samym do całej historii fotografii wojennej, potrzeby patrzenia na drastyczne sceny przez społeczeństwa i wreszcie do tematu wojny jako rozrywki, którą możemy rozegrać we własnym domu. Burke został nagrodzony przede wszystkim za wielopoziomowy koncept, bogate odniesienia i unikalny sposób opowiadania. Nie bez znaczenia dla decyzji jurorów było także znakomite wykonanie, w którym technika poddaje się i przedłuża "działanie" idei.

Joanna Kinowska

Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych.

Tomasz Ferenc

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Fotofestiwal w Łodzi
logo logo
Magazyny
Zamów