Olympus E-3 - autofokus i wizjer

Artykułem o autofokusie i wizjerze Olympusa E-3 inaugurujemy cykl tekstów o technologiach zastosowanych we "flagowym okręcie" E-Systemu. W kolejnych artykułach przyjrzymy się bliżej między innymi systemowi Live View, stabilizacji oraz procesorowi obrazu zastosowanemu w tym modelu. Zapraszamy do lektury.
Autofokus

Gdy na horyzoncie pojawił się Olympus E-3, najbardziej zaawansowany model w E-Systemie, jego producent ogłosił, że będzie on dysponował najszybszym systemem autofokusa spośród wszystkich dostępnych na rynku. Nie podejmujemy się jednoznacznego potwierdzenia tej tezy, jednak odczucia redaktora, który testował E-3 są jednoznaczne: Spodobał nam się nowy autofokus, który w połączeniu z obiektywem Zuiko 12-60 mm daje świetne prędkości. Przypomnijmy, że optyka ta została wyposażona w silnik ultradźwiękowy. Olympus podaje, że to najszybszy autofokus wśród lustrzanek cyfrowych. Ja nie ośmieliłbym się wysnuć takiej tezy, choć rzeczywiście prędkość działania tego systemu wzbudza szacunek. Tak samo dobrze aparat radzi sobie przy dobrym oświetleniu, jak i w słabych warunkach. Oczywiście trzeba się wtedy liczyć ze spadkiem szybkości ostrzenia, ale w porównaniu z innymi aparatami Olympus i tak prowadzi. Bez wątpienia sprzyja to podniesieniu komfortu fotografowania.

moduł AF w Olympusie E-3

Co składa się na szybką i wydajną pracę? Japoński producent wyróżnia kilka elementów. Wśród nich znajduje się całkowicie nowa konstrukcja sensorów AF wraz z dedykowanymi układami przetwarzania danych, obiektywy z ultradźwiękowym napędem SWD, udoskonalona komunikacja między korpusem a obiektywem oraz stosunkowo niewielka waga i rozmiary większości obiektywów.

Inżynierowie Olympusa zdecydowali się na zastosowanie 11 punktów AF. Z praktyki fotograficznej wynika, że to nie ilość sensorów decyduje o wydajności, a sposób ich rozmieszczenia. Podczas prac nad modelem E-3 przeprowadzono wiele wywiadów z profesjonalnymi fotografami oraz przeanalizowano ponad 1000 zdjęć ich autorstwa. Oczywiście zwracano uwagę na umiejscowienie w kadrze punktów, na które była ustawiana ostrość. Analiza ta zdecydowała o rozkładzie pól takim jak na poniższej ilustracji:

pola AF w Olympusie E-3, obszary czerwone i żółte to miejsca, w których najczęściej umiejscowiana jest ostrość

Wszystkie pola AF w Olympusie E-3 są krzyżowe. A dokładniej: krzyżowe i podwójne. Polski oddział Olympusa, chcąc obrazowo opisać na czym owa podwójność polega używa określenia "pepitka", co bardzo dobrze oddaje rzeczywistość. Na jeden punkt AF składają się cztery przesunięte względem siebie linie, przecinające się w czterech punktach. Informacje z sensorów przetwarzają dedykowane układy (IC) zapewniające szybkie obliczenia fotometryczne. Duża czułość całego układu pozwala na rozpoczęcie pracy w trudnych warunkach oświetleniowych, już od -2 EV.

podwójny krzyżowy sensor AF w Olympusie E-3 (po prawej)

Jednak sprawny autofokus, to nie tylko dobre czujniki w korpusie aparatu. Byłyby one znacznie mniej użyteczne, gdyby nie nowe obiektywy Zuiko z ultradźwiękowym napędem SWD oraz równie nowe algorytmy pracy AF. Według zapewnień Olympusa prędkość ogniskowania nawet ze stanu całkowitej nieostrości została znacznie zwiększona. W porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań, obiektywy Zuiko z SWD szybciej się "rozpędzają" i gwałtownie zatrzymują, gdy ostrość jest prawidłowo ustawiona (nie zwalniają swojej pracy przed ostatecznym zatrzymaniem). Nie bez znaczenia jest też ogólna cecha obiektywów z systemu Cztery Trzecie - są one stosunkowo lekkie oraz mają niewielkie wymiary, a to oznacza, że silnik SDW przesuwa niewielkie soczewki na mniejsze odległości i też dzięki temu jest po prostu szybszy.

Opcje ustawiania ostrości zajmują w menu Olympusa E-3 sporo miejsca. Użytkownik może wybierać między automatycznym bądź ręcznym wyborem pola AF oraz wyborem dynamicznym. Ten ostatni daje większą pewność podczas dynamicznego fotografowania - jeśli wybrany przez użytkownika punkt AF nie ustawi ostrości. aparat automatycznie przełączy się na któryś z sąsiednich. Ilustruje to poniższa grafika:


Fotograf może ponadto wybierać spośród trybów:
  • S-AF - pojedynczy automatyczny
  • C-AF - ciągły automatyczny
  • MF - ręczny
  • S-AF + MF - pojedynczy automatyczny z możliwością ręcznego dostrojenia
  • C-AF + MF - ciągły automatyczny z możliwością ręcznego dostrojenia
Jak widać, możliwości konfiguracji i dostosowania cełego systemu do własnych potrzeb i wymagań są niemal nieograniczone.

Wizjer

Wielkość i jasność obrazu w wizjerze jest związana przede wszystkim z wielkością i typem użytej matówki, a ta jest oczywiście związana z takimi elementami jak: wielkość materiału światłoczułego, wielkość koła obrazu i wielkość lustra. System Cztery Trzecie wymusza stosowanie matryc o przekątnej około 22 milimetrów, czyli stosunkowo małej, jak na konstrukcję lustrzanki. Małe i ciemne wizjery były do tej pory sporym mankamentem lustrzanek Olympusa. Powstawało nieprzyjemne wrażenie "światełka na końcu tunelu". Mogło to przeszkadzać choćby tym fotografom, którzy korzystali wcześniej z analogowych lustrzanek Olympusa (nie wspominając o niektórych modelach z systemu OM, słynących z ogromnych, jasnych wizjerów).

na zdjęciu widać zasłoniętą kurtynę wizjera

Olympus E-3 w tym elemencie bardzo pozytywnie zaskakuje. Przypomnijmy co pisał redaktor testujący aparat: Kiedy spojrzy się przez wizjer Olympusa E-1, a następnie przyłoży do oka E-3 zaskakuje ogromna poprawa jakości obrazu obserwowanego na matówce. Przede wszystkim jest on zdecydowanie większy, więc nie odnosi się wrażenia światełka na końcu tunelu. Właściwie można nawet powiedzieć, że wizjera nowego Olympusa używa się praktycznie tak samo wygodnie, jak w aparatach pełnoklatkowych.

Skąd taka zmiana? Producent użył pryzmatu pentagonalnego wykorzystującego szkło optyczne o wysokiej refrakcji. Nie bez znaczenia jest też powiększenie wynoszące około 1,15x. W wizjerze widać około 100% kadru. Japoński producent pomyślał o różnych zastosowaniach aparatu i umożliwił wymianę standardowej matówki na inną (jedynie w serwisie).

Podczas fotografowania w wizjerze cały czas widac informację między innymi o trybie fotografowania, sposobie pomiaru światła i używanej czułości. W stosunku do poprzednika poprawie uległ też sposób podświetlania aktywnego pola AF - W porównaniu z E-1 w najnowszym "zawodowcu" bardzo ładnie prezentuje się 11 punktów autofokusa. Pola są wyraźnie oznaczone na matówce, więc fotografujący nie będzie miał z wątpliwości, czy trafił we właściwe miejsce fotografowanej sceny. - pisał w teście nasz redaktor.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0