Obiektyw do lustrzanki cyfrowej - przewodnik dla zupełnie początkujących część 11: obiektywy systemu Sony

Autor: Michał Sułkiewicz

26 Maj 2007
Artykuł na: 6-9 minut
W przedostatnim odcinku naszego poradnika dla początkujących użytkowników cyfrowych lustrzanek wyjaśnimy oznaczenia stosowane na obiektywach systemu Sony (alfa). To jeden z popularniejszych systemów lustrzanek na świecie i jednocześnie z dość burzliwą historią.

Firma Sony wkroczyła na rynek lustrzanek cyfrowych, kupując w 2006 roku dział fotograficzny Konica Minolta. W rezultacie na rynek trafiła lustrzanka cyfrowa Sony A100, która mimo że bazowała na modelach Dynax firmy Konica Minolta, to była nową konstrukcją (zgodną jednak w pełni z systemem Dynax). Taki zabieg pozwolił Sony skorzystać z szerokiej gamy obecnych już na rynku obiektywów tego systemu, które wkrótce - prawie w komplecie - pokazały się w sklepach także pod nową marką. Sony jednak na tym nie poprzestało i wykorzystując swoją długoletnią współpracę z firmą Carl Zeiss poprosiło tego renomowanego niemieckiego producenta optyki o zaprojektowanie szkieł do lustrzanek (czyt. alfa). W rezultacie w ofercie noszącej logo Sony możemy znaleźć obiektywy z dawnej gamy Konica Minolta, a także firmowane marką Carl Zeiss. Należy też wspomnieć, że użytkownicy starszych aparatów Dynax (firmowanych jeszcze przez marki Konica Minolta i Minolta) mogą bez problemów korzystać z obiektywów Sony i Carl Zeiss. Również jeżeli użytkownik aparatu Dynax zechce kupić lustrzankę Sony, będzie mógł zachować stare obiektywy oraz akcesoria.

skromne oznaczenia na obiektywach Sony

Firma Konica Minolta była bardzo oszczędna, jeżeli chodzi o oznaczenia optyki. Tradycję tę przejęło także Sony i dlatego na korpusie szkieł znajdziemy tylko podstawowe informacje, a większość umieszczonych w specyfikacjach cech opisana jest raczej słownie niż za pomocą skrótów. Warto jeszcze zaznaczyć, że ze względu na zastosowanie stabilizacji matrycy w korpusie lustrzanek, nie znajdziemy w ofercie Sony obiektywów ze stabilizacją - nie ma potrzeby jej stosowania. Poniżej możliwie wszystkie najważniejsze pojęcia stosowane przez producenta, w tym również oznaczenia obiektywów Konica Minolta, z których Sony zrezygnowało.

Przykładowe nazwy obiektywów to:

Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80mm f/3.5-4.5 Zoom Lens

70-200mm f/2.8 G-Series Telephoto Zoom Lens

70-200 mm

Informuje o nominalnym zakresie ogniskowych obiektywu. Wszystkie dostępne w tej chwili lustrzanki Sony (a także Konica Minolta) mają przelicznik ogniskowej x1,5. Czytaj więcej we wcześniejszym odcinku naszej serii. Obiektywy o ogniskowych około 200 mm noszą dodatkowo nazwę Telephoto.

f/3.5-4.5 lub F3.5-4.5

To oznaczenie tradycyjnie mówi o minimalnej liczbie przysłony dla danej konstrukcji obiektywu.

AF

W ten sposób oznaczone były obiektywy wyposażone w automatyczne ustawianie ostrości. Sony odchodzi od tego oznaczenia, gdyż cała oferta obiektywów jest wyposażona w autofocus i nie ma potrzeby tego dodatkowo oznaczać.

APO

Patrz ED.

ED

Extra-low Dispersion glass - skrót ten informuje o obecności w konstrukcji obiektywu soczewek zmniejszających aberrację chromatyczną. Wcześniej w obiektywach Konica Minolta stosowany był symbol APO, od którego Sony odeszło. Więcej na temat soczewek specjalnych pisaliśmy w części 4. poradnika.

SSM

Super Sonic wave Motor - tym skrótem Sony oznacza obiektywy wyposażone w cichy silnik ultradźwiękowy autofocusa. Więcej na temat zalet tego rozwiązania pisaliśmy wcześniej.

Internal Focusing System

Obiektywy tak opisane wyposażone są w system wewnętrznego ogniskowania, dzięki czemu podczas ustawiania ostrości nie obraca się przednia soczewka, ani nie zwiększa się długość obiektywu. Ułatwia to stosowanie filtrów. Sony nie ma oddzielnego skrótu dla tej cechy optyki, znajdziemy jedynie opis w specyfikacji danego modelu.

DMF

Direct Manual Focus - konstrukcja obiektywu umożliwia ręczne ostrzenie bez konieczności wyłączania przełącznikiem ostrzenia automatycznego.

G

W ten sposób Konica Minolta, a teraz Sony oznacza obiektywy o polepszonych właściwościach optycznych i o wzmocnionej konstrukcji przeznaczonej do zastosowań profesjonalnych. Skrót pochodzi od angielskiego słowa gold czyli złoto, dlatego dodatkowo niektóre modele G oznaczone są złotą obwódką wokół przedniej soczewki.

ASP

Skrót od Aspherical, który oznacza obecność soczewek asferycznych w konstrukcji obiektywu. Skrót stosowany dawniej przez Konica Minolta. W obiektywach firmowanych przez Sony nie używany i zastąpiony przez opis w specyfikacji danego modelu. Więcej o soczewkach asferycznych pisaliśmy tutaj.

AD

Anomalous Dispersion - dodatkowe oznaczenie stosowane w starszych obiektywach APO oznaczające obecność w konstrukcji soczewek o obniżonej dyspersji. Skrót nie stosowany przez Sony.

CIR

Dawne oznaczenie obiektywów Konica Minolta informujące o "kołowej" przysłonie (Circular Aperture), dającej ładniejsze nieostrości w drugim planie. Sony posługuje się opisem w specyfikacji obiektywu.

D

Skrót od słowa Distance informujący o współpracy obiektywu z zaawansowanym systemem pomiaru światła ADI opracowanym przez firmę Konica Minolta. Obiektywy z logiem Sony są w całej gamie zgodne z ADI, więc skrót ten można znaleźć już tylko w oznaczeniach starszych wersji optyki.

DT

Skrót od Digital Technology występuje w nazwach obiektywów przeznaczonych do lustrzanek cyfrowych z przelicznikiem ogniskowej x1,5. Taki obiektyw założony do aparatu na zwykły film może winietować (dawać zaciemnione rogi obrazu).

Reflex

Sony posiada w swojej ofercie teleobiektyw 500 mm F8 Reflex o konstrukcji lustrzanej. W jego nazwie występuje słowo Reflex - odbicie.

Macro

Takie oznaczenie znajdziemy na obiektywach przystosowanych do fotografowania przedmiotów z dużym zbliżeniem. Więcej o makro pisaliśmy w części 4.

Carl Zeiss

To nazwa renomowanego niemieckiego producenta optyki współpracującego z Sony przy konstrukcji obiektywów do kamer wideo i aparatów cyfrowych. Seria obiektywów Sony zaprojektowana w laboratoriach Carl Zeiss nosi logo tej firmy. Zobacz naszą relację z wizyty w zakładach Carl Zeiss.

STF

Smooth Trans Focus - jedną z ciekawszych konstrukcji odziedziczonych przez Sony wraz z przejęciem firmy Konica Minolta jest obiektyw 135 mm F2.8 [T4.5] STF, który dzięki swojej budowie umożliwia precyzyjne rozmycie elementów znajdujących się poza głównym tematem zdjęciowym.

oznaczenia obiektywu 135 mm F2.8 [T4.5

STF]

[T4.5]]
Liczba przysłony w obiektywie STF od której wzwyż wartości przysłony ustawiane są tylko ręcznie.

{BLD|Focus Hold Button

Nazwa określająca przyciski na korpusie obiektywu, których naciśniecie powoduje zablokowanie ostrości w danym położeniu bez potrzeby sięgania do korpusu aparatu. Ułatwia to operowanie długimi teleobiektywami.

Planar, Sonnar, Vario-Sonnar

Tradycyjne nazwy konstrukcji obiektywów Carl Zeiss. Przedrostek Vario oznacza odmianę zmiennoogniskową (zoom).

T*

Oznaczenie informujące o pokryciu soczewek w obiektywach Carl Zeiss specjalnymi powłokami antyrefleksyjnymi redukującymi poświatę i bliki.

SAL-100M28, SAL-85F14Z, SAL-18200, SAL-70200G

Są to oznaczenia modelowe obiektywów, które są stosowane przez Sony do szybkiej identyfikacji w cennikach i katalogach. Można je dosyć prosto rozszyfrować. Na przykład SAL-100M28 oznacza obiektyw o nominalnej ogniskowej 100 mm (100) z funkcją makro (M) o stałej przysłonie minimalnej f/2.8 (28). Obiektywy firmowane przez Carl Zeiss mają na końcu symbolu literę Z. Literę G, z kolei znajdziemy na końcu oznaczenia obiektywów serii... G. Obiektywy zoom określane są pisanymi łącznie liczbami zakresu ogniskowych, czyli na przykład SAL-18200 to obiektyw o zakresie nominalnych ogniskowych 18-200 mm.

Oprócz pojęć i skrótów wymienionych powyżej, Sony stosuje w specyfikacjach obiektywów inne nazwy opisowe dla specyficznych cech danego modelu obiektywu. Ich wyjaśnienia najłatwiej znaleźć na stronach internetowych koncernu, a szczególnie na stronie amerykańskiego oddziału: www.sonystyle.com.

Z końcem tej części doszliśmy już niemal do końca naszego cyklu poradnikowego przeznaczonego dla początkujących użytkowników lustrzanek cyfrowych. Teraz już wiecie prawie wszystko o optyce do swoich aparatów. Pozostaje wziąć aparat do ręki i robić zdjęcia. Na najlepsze z nich czekamy w naszym dziale Zdjęcie tygodnia.

Za tydzień ostatnia część poświęcona obiektywom z bagnetem K Pentaksa.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)