Obiektyw do lustrzanki cyfrowej - przewodnik dla zupełnie początkujących część 9: obiektywy firmy Tamron

W poprzednich częściach przewodnika dla zupełnie początkujących rozpoczęliśmy opis oznaczeń obiektywów różnych producentów. Dziś nadszedł czas na kolejnego producenta niezależnego - firmę Tamron.
Dzisiejszy odcinek poradnika zostanie poświęcony oznaczeniom obiektywów firmy Tamron. Jest to producent niezależny, podobnie jak Sigma, wiec w jego ofercie znaleźć można optykę z mocowaniem do lustrzanek Canona, Nikona, Koniki Minolty (a teraz oczywiście Sony) oraz Pentaksa. W ofercie nie znajdziemy obiektywów do lustrzanek Systemu 4/3.

obiektyw firmy Tamron oznaczony symbolem SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical [IF
Macro z mocowaniem do lustrzanek Canona]
W wypadku tego producenta stopień zaawansowania nazw jest dosyć wysoki. Nie wynika to z wyjątkowej technologii albo szczególnych właściwości szkieł. Przyczyna jest bardziej prozaiczna. Otóż w nazwie pojawiają się wszystkie skróty i oznaczenia, które dotyczą danego obiektywu. O ile nikt nie zdziwi się, gdy tyle symboli zobaczy na opakowaniu produktu, ale umieszczanie ich bezpośrednio na obudowie optyki chyba mija się z celem. Jako przykład posłużymy się obiektywem Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro.] Widać, że cała nazwa niemalże oplata pierścień, na którym została umieszczona.

Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy kupnie optyki Tamrona jest rodzaj mocowania. Na pudełku producent podaje informację, do jakiego typu lustrzanek przeznaczony jest egzemplarz znajdujący się w środku. W pierwszej części naszego {LNK|https://www.fotopolis.pl/index.php?n=5652;poradnika
zostały omówione różne typy mocowań.

SP
Skrót ten pochodzi od angielskich słów Super Performance. Oznacza serię obiektywów o najlepszych parametrach optycznych. Jeśli ktoś szuka optyki ze stałym światłem, to znajdzie ją właśnie w tej grupie. Nie znaczy to jednak, że w serii SP znajdują się szkła tylko tego typu. Należą do niej także obiektywy o zmiennym świetle. Więcej informacji o jasności obiektywu znajduje się części 3. poradnika.

AF
Skrót ten pochodzi od słowa autofocus i mówi o tym, że obiektywy z takim oznaczeniem wyposażono w system automatycznego ustawiania ostrości.

28-75
Cyfry te oznaczają zakres ogniskowych. W naszym przykładzie mamy do czynienia z obiektywem typu zoom, dlatego dwie liczby określają jego ogniskową. W wypadku optyki stałoogniskowej w tym miejscu pojawi się tylko jedna liczba. Problem ogniskowej obiektywu omówiliśmy w części 2. poradnika.

F/2.8
Jest to informacja o maksymalnym otworze przysłony obiektywu, czyli także o jego jasności. Nasz przykład to optyka ze stałym światłem. Z tego powodu znalazła się tu tylko jedna wartość. Jeśli przy zmianie ogniskowej zmienia się także wartość przysłony w tym miejscu pojawią się dwie liczby. Więcej o przysłonie można przeczytać w części 3. poradnika.

XR
Skrót pochodzi od angielskiego określenia Extra Refractive Index. Oznacza zastosowanie w konstrukcji obiektywu soczewek typu XR o dużym współczynniku załamania światła. Dzięki temu stało się możliwe zmniejszenie długości i średnicy obiektywu przy niezmienionej jasności.

Di
Skrót utworzono od angielskiego określenia Digitall Integated Design. Oznacza on obiektywy zaprojektowane z myślą o lustrzankach cyfrowych, ale mające pole krycia pełnej klatki małoobrazkowej. Dzięki temu mogą być one stosowane w aparatach cyfrowych z matrycą niepełnoklatkową i w tradycyjnych lustrzankach na film małoobrazkowy.

Di II
Tak oznaczane są obiektywy zaprojektowane do lustrzanek cyfrowych z niepełnoklatkową matrycą. Nie można stosować ich w aparatach na tradycyjny film lub z matrycą pełnoklatkową. O ogniskowych obiektywów w zastosowaniu z lustrzankami cyfrowymi pisaliśmy w części 2. poradnika.

LD
Pochodzi od angielskiego określenia Low Dispersion. Oznacza zastosowanie w konstrukcji obiektywu elementów o niskiej dyspersji. Zmniejszają one aberrację chromatyczną objawiającą się kolorowymi obwódkami wokół kontrastowych krawędzi. Oprócz tego poprawiają kontrast i ostrość optyki. O zastosowaniu specjalnych soczewek pisaliśmy więcej w części 4. poradnika.

Aspherical
To określenie jest raczej łatwe do rozszyfrowania, oznacza bowiem zastosowanie soczewek asferycznych. Zamiast pełnej nazwy Tamron czasami używa skrótu ASL. Szkła tego typu pozwalają na zmniejszenie aberracji sferycznej i dystorsji (czyli zniekształcenia geometrycznego). Umożliwiają także zmniejszenie liczby soczewek, dzięki czemu obiektyw staje się mniejszy i lżejszy.

IF
To określenie mówiące o zastosowaniu wewnętrznego ogniskowania (ang. Internal Focusing System). Dzięki niemu podczas ustawiania ostrości nie zmienia się długość obiektywu i nie obraca się przednia soczewka. Rozwiązanie to pozwala także na zmniejszenie minimalnej odległości od fotografowanego przedmiotu. Więcej informacji o wewnętrznym ogniskowaniu znaleźć można w 4. części poradnika.

ZL
Skrót od angielskiego określenia Zoom Lock Feature. To proste rozwiązanie pozwalające na zablokowanie pierścienia zomu. Tym samym w czasie przenoszenia aparatu z zapiętym obiektywem nie musimy obawiać się, że przypadkowo zmieni się ogniskowa i zwiększy się długość obiektywu.

AD
To skrót od określenia Anomalous Dispersion. Soczewki tego typu zmniejszają współczynnik dyspersji dla określonej długości fali. Dzięki nim można zmniejszyć aberrację chromatyczną znajdującą się w osi optycznej teleobiektywów oraz aberrację chromatyczną dotyczącą brzegów obrazu obiektywów szerokokątnych.

GM
Skrót pochodzi od określenia Glass-Molded a oznacza wykorzystanie w budowie obiektwu soczewek asferycznych wykonanych ze szkła tłoczonego.

HID
High Index High Dispersion - szklane elementy wykonane w tej technologii pozwalają zmniejszyć aberrację chromatyczną.

VC
To skrót określający stabilizację optyczną (od angielskiego określenia Vibration Compensation). W systemie tym stabilizowana jest grupa soczewek umożliwiając kompensację drgań w trzech płaszczyznach. W dniu publikacji tego artykułu Tamron wypuścił na rynek tylko jeden obiektyw ze stabilizacją, Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC LD Aspherical (IF) MACRO.

SHM
Skrót oznacza najwyższej jakości hybrydowe mocowanie obiektywu (Super Hybrid Mount). Bagnet mocowania skonstruowany jest ze specjalnie przygotowanego materiału, który stanowi połączenie stali i specjalnego tworzywa sztucznego o bardzo wysokiej wytrzymałości. Zmniejsza to wagę tego elementu o około 70%.

W następnej części przewodnika dla zupełnie początkujących zajmiemy się obiektywami firmy Tokina. Zapraszamy.

1
0
0
0