Obiektyw do lustrzanki cyfrowej - przewodnik dla zupełnie początkujących część 10: obiektywy firmy Tokina

Autor: Paweł Ryczkowski

19 Maj 2007
Artykuł na: 6-9 minut
Dzisiejsza część poradnika poświęcona zostanie ostatniemu z wielkiej trójki producentów niezależnych - firmie Tokina. A wyjaśnień będzie sporo, gdyż w oznaczeniach tego producenta najtrudniej się zorientować

W dziesiątym odcinku poradnika dla zupełnie początkujących znalazły się informacje o oznaczeniach na obiektywach firmy Tokina. Optyka tego japońskiego producenta wytwarzana jest przede wszystkim z mocowaniami do lustrzanek Canona i Nikona, ale niektóre modele mają także bagnet Pentaxa i Minolty, a obecnie Sony. Jednak opis obiektywów nie jest jednoznaczny. Zacznijmy po kolei.

obiektyw Tokiny oznaczony symbolem AT-X 124 AF PRO DX

Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy obiektywach Tokiny to fakt, że mają one swoje własne nazwy, które niekoniecznie muszą określać ich parametry. W naszym przykładzie obiektyw nazywa się AT-X 124 AF PRO DX. Skupmy się najpierw na oznaczeniach tutaj zawartych.

Pierwsza grupa liter oznacza klasę i serię obiektywu. Serii optyki Tokiny jest kilka, poniżej przedstawiamy ich nazwy.

AT-X PRO

Te symbole oznaczają obiektywy najwyższej klasy. Skrót pochodzi od słów Advanced Technology-Extra, co w sposób oczywisty sugeruje zastosowanie zaawansowanej technologii. Dodatek PRO oznacza stałe światło w całym zakresie ogniskowych i ulepszone wykonanie. Proszę zauważyć, że w nazwie obie części tego określenia są rozdzielone, co wprowadza spore zamieszanie.

AT-X

Takie oznaczenie pojawia się na optyce, w której zastosowano najlepsze technologie, ale w przeciwieństwie do serii AT-X PRO światło może się zmieniać wraz ze zmianą ogniskowej, a wykonanie jest na nieco niższym poziomie.

AF

Oznacza zastosowanie autofokusa. Jeśli w nazwie nie ma symbolu AT-X wtedy AF określa serię obiektywów amatorskich. Cechuje się ona prostszą budową i słabszymi parametrami optycznymi i mechanicznymi.

MF

Wprawdzie określenie to nie oznacza żadnej serii optyki, ale może pojawić się w nazwie obiektywu. Oznacza manualne ostrzenie, czyli przypisane jest do szkieł bez autofokusa.

SZ-X

W serii tej znalazły się obiektywy bez autofokusa, ale za to ze zmienną ogniskową.

SL

Określenie to oznacza obiektywy stałoogniskowe bez autofokusa.

Kolejnym oznaczeniem, na które należy zwrócić uwagę jest tajemnicza liczba 124. Jest to symbol własny obiektywu. Niewiele nam on mówi, ale na zdjęciu widać, że stanowi pewien skrót od zakresu ogniskowych 12 - 24 mm. W ten sposób Tokina stara się nieco ułatwić zrozumienie nazw.

DX

Skrót ten stosowany jest przez wielu producentów, a oznacza obiektywy przeznaczone wyłącznie do lustrzanek z niepełnoklatkową matrycą typu APS-C. Więcej o nich pisaliśmy w części 2 poradnika.

D

Tak Tokina określa optykę przeznaczoną zarówno do lustrzanek cyfrowych typu APS-C, jak i aparatów z matrycą pełnowymiarową. Można je także stosować w klasycznych aparatach na film małoobrazkowy.

W ten sposób wyczerpaliśmy określenia mogące pojawić się w nazwie obiektywu. Pozostałe informacje techniczne podawane są mniejszymi czcionkami pod nią. Warto też zauważyć, że na obiektywach nie jest podawana nazwa. Można ją znaleźć na opakowaniach i w katalogach. Przejdźmy zatem teraz do omówienia wszystkich pozostałych symboli, z którymi możemy się spotkać w wypadku optyki Tokiny.

12-24

Liczby te podają zakres ogniskowych. Dla optyki o stałej ogniskowej pojawi się tylko jedna wartość.

1:4

To informacja o jasności obiektywu. W naszym przykładzie oznacza jasność w całym zakresie zoomu na poziomie liczby przysłony F4. Więcej o przysłonie można przeczytać w części 3 poradnika.

(IF)

Obiektywy z takim symbolem podanym na obudowie wyposażono w system wewnętrznego ogniskowania. Dzięki niemu w czasie ustawiania ostrości nie obraca się przednia soczewka, a korpus nie zmienia długości. Więcej informacji o wewnętrznym ogniskowaniu znaleźć można w 4 części poradnika.

AS

Po przeczytaniu poprzednich części poradnika łatwo się domyślić, że w ten sposób określane są obiektywy, w których zastosowano soczewki asferyczne. O zastosowaniu specjalnych soczewek pisaliśmy więcej w części 4 poradnika.

F&R Aspherical

To określenie tłoczonych soczewek asferycznych. Zastosowano je w obiektywie o nazwie AT-X 235 AF PRO. Takie elementy w jeszcze większym stopniu poprawiają parametry optyczne obiektywu.

SD

To skrót od określenia Super low Dispersion. Oznacza zastosowanie soczewek o bardzo niskiej dyspersji, co prowadzi do zmniejszenia aberracji chromatycznej układu optycznego. Więcej informacji na ten temat umieściliśmy w części 4 poradnika.

HLD

Określenie to oznacza soczewki charakteryzujące się niskim współczynnikiem rozszczepienia światła i wysokim współczynnikiem załamania światła (High-refraction, Low Dispersion). Stosowane są w obiektywach szerokokątnych zmniejszając ich rozmiary i poprawiając parametry optyczne.

MC

Pochodzi od angielskiego określenia Multi-Coating, a oznacza zastosowanie wielowarstwowych powłok przeciwodblaskowych zmniejszających ilość odbitego wewnątrz obiektywu światła i poprawiających kontrast. Więcej na ten temat przeczytać można w części 4 poradnika.

FE

Floating Element system - oznacza zastosowanie w budowie obiektywu dwóch grup soczewek, które w czasie ustawiania ostrości poruszają się niezależnie od siebie. Pozwala to między innymi zmniejszyć astygmatyzm obiektywu.

IRF

Internal Rear Focus system - oznacza system tylnego ogniskowania, czyli w trakcie ustawiania ostrości porusza się jedynie tylna grupa soczewek. Są one mniejsze, dzięki czemu zmniejszają się opory, co prowadzi do szybszego działania autofokusa. System zastosowano jedynie w obiektywie AT-X 300 AF PRO.

FC

Focus Clutch mechanism - jest to system przełączania działania autofokusa przy pomocy pierścienia służącego do ręcznego ustawiania ostrości. W pozycji podstawowej pierścienia włączony jest autofokus. Po przesunięciu pierścienia do przodu włączany jest tryb ręcznego ostrzenia. Pozwala to na szybkie przełączanie między trybem ręcznym i automatycznym. W pozycji AUTO pierścień obraca się swobodnie nie powodując ruchu mechanizmów odpowiedzialnych za ustawienie ostrości.

FC One Touch

System ten podobny jest do opisanego wyżej, ale pozwala na swobodniejsze korzystanie z pierścienia i przełączanie między pozycjami autofokusa i ręcznego ustawiania ostrości w dowolnym momencie i bez żadnych ograniczeń. Został zastosowany w obiektywie AT-X 280 AF PRO.

W następnym odcinku poradnika zajmiemy się opisem oznaczeń obiektywów firmy Sony oraz Konica-Minolta. Zapraszamy.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)