Perseidy 2020: Jak sfotografować sierpniowy deszcz meteorów?

1

Autor: Maciej Luśtyk

4 Sierpień 2020
Artykuł na: 6-9 minut

W noc z 12 na 13 sierpnia 2020 roku przypada maksimum Perseidów, nazywane potocznie nocą spadających gwiazd. Podpowiadamy jak obserwować i uchwycić na zdjęciach to coroczne widowisko.

Co roku na przełomie lipca i sierpnia obserwujemy wzmożoną aktywność “spadających gwiazd” na naszym niebie. W tym czasie Ziemia przechodzi przez obłok materii pozostawiony przez przez kometę 109P/Swift-Tuttle, której orbita krzyżuje się z orbitą naszej planety. Pozostałości po stopniowym rozpadzie komety wpadają w ziemską atmosferę i spalają się tworząc widowisko, które nazywamy potocznie “deszczem meteorów”. Meteory, które obserwujemy na przełomie letnich miesięcy to Perseidy.

Kiedy nastąpi tegoroczne maksimum?

Perseidy swoją nazwę wzięły od Gwiazdozbioru Perseusza, od strony którego zdają się nadlatywać, gdy obserwujemy nocne niebo. Rój meteorów widoczny jest widoczny od połowy lipca do 3 tygodnia sierpnia, jednak najbardziej widowiskowo prezentuje się okres maksimum Perseidów. Niestety w tym roku widowisko nie będzie tak spektakularne jak przed trzema laty, gdy mieliśmy do czynienia z dwoma maksimami, a do tego w obserwacjach będą przeszkadzały nam dwa ważne czynniki.

Tegoroczne maksimum, podobnie jak rok temu, przypada na noc z 12 na 13 sierpnia, podczas której będziemy w stanie zaobserwować nawet 100 zdarzeń na godzinę. Dodatkowo w tym roku możemy liczyć nie tylko na sprzyjające warunki pogodowe (obecnie mamy do czynienia z zachmurzeniem, ale do weekendu ma się rozpogodzić) ale także na księżyc, który będzie w ostatniej kwarcie i nie będzie świecił zbyt mocno.  Oczywiście na udane gwiezdne łowy możemy liczyć także noc wcześniej i później, a Perseidy, już w mniejszej liczbie będą widoczne aż do 24 sierpnia. Warto więc wybrać się także na zdjęcia 19 sierpnia, gdy księżyc będzie w nowiu.

Widok w kierunku północno-wschodnim

Gdzie najlepiej oglądać Perseidy?

Z racji ciepłej pory roku wielu z nas wybierze się w plener w celu obejrzenia i sfotografowania tego niecodziennego widowiska. W tym celu najlepiej będzie wybrać się na tereny podmiejskie, gdzie nie będzie przeszkadzać nam światło z otoczenia. Warto zapoznać się z mapą zanieczyszczenia świetlnego, która pokaże nam, gdzie pojechać, by zwiększyć swoją szansę na wykonanie spektakularnych ujęć.

Najlepsze do fotografowania okażą się regiony podświetlone na niebiesko. Interaktywną wersję mapy znajdziecie pod adresem lightpollutionmap.info

Mimo że spadające gwiazdy będą widoczne na całym niebie, to jak już wspomnieliśmy nadlatywać będą od strony gwiazdozbioru Perseusza. Warto więc zlokalizować go na niebie przed rozpoczęciem obserwacji. Pomóc mogą nam w tym aplikacje na smartfona typu Google Sky Map. Gdybyśmy jednak nie mieli pod ręką telefonu, gwiazdozbioru należy wypatrywać na północno-wschodnim horyzoncie.

Jak przygotować się do fotografowania Perseidów?

Gdy już odnajdziemy konstelację, odłóżmy telefony na bok i dajmy naszym oczom 20 minut na przyzwyczajenie się do ciemności. Warto też zawczasu przygotować sobie zwykły aparat fotograficzny, gdyż tego zjawiska raczej nie sfotografujemy smartfonem. W tym celu najlepiej sprawdzą się lustrzanki i bezlusterkowce, ale poradzą sobie także zaawansowane kompakty, umożliwiające manualną kontrolę nad parametrami ekspozycji. Z racji tego, że będziemy korzystać z długich czasów naświetlania, nie zapomnijmy o statywie. Dzięki dobrze ustabilizowanemu aparatowi, będziemy mogli wykonać wiele nieporuszonych ujęć perseidów, a następnie złożyć je w jeden kadr na etapie postprodukcji. Dobrze też wyposażyć się w aplikację mobilną lub wężyk spustowy pozwalający na zdalne zwolnienie migawki.

fot. David Kingham / flickr.com

Aby sfotografować nocne niebo i smugi meteorów spalających się w atmosferze, najlepiej skorzystać z obiektywów szerokokątnych o ogniskowych mieszczących się w zakresie 10-24 mm. Pozwoli to umieścić w kadrze jak największy obszar nieba, a dodatkowo obiektywy takie zwykle są dosyć jasne, co pozwoli utrzymać możliwie krótki czas ekspozycji. Ustawmy ostrość manualnie na nieskończoność, a czas ekspozycji na około 20-30 sekund. Mając na uwadze jakość obrazu, starajmy się oscylować w granicach czułości ISO 800-3200, w zależności od ekspozycji. Przymknijmy też przysłonę o około 0,3-0,7 EV, aby zmniejszyć wady optyczne obiektywu, które przy fotografowaniu z maksymalnym otworem mogą uwidaczniać się na brzegach kadru. Przy maksimum Perseidów, na większości zrobionych w ten sposób zdjęciach powinniśmy uchwycić przynajmniej kilka meteorów.

Jeśli nasz aparat umożliwia fotografowanie z interwałem czasowym, warto skorzystać z tego udogodnienia i zawczasu zaprogramować urządzenie, dzięki czemu nie będziemy musieli martwić się o ręczne zwalnianie migawki. W tym celu pomóc nam mogą także niektóre dedykowane aplikacje na smartfony. Wykonane w ten sposób ujęcia, dla wzmocnienia efektu możemy złożyć później w programie do edycji w jedne kadr, na którym widocznych będzie kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt "spadających gwiazd".

Nie możesz wyjechać? Perseidy obejrzysz także w domu

Co roku dla osób, którym nie udało się wyjechać poza miasto, w największych miastach Polski organizowane były zbiorowe obserwacje, które odbywały się w miejscach dogodnych do oglądania tego widowiska. Największe w Polsce obserwacje spadających gwiazd organizowało warszawskie Centrum Nauki Kopernik. W tym roku, ze względu na sytuację epidemiologiczną wydarzenie to nie będzie się odbywać fizycznie, ale CNK zaprasza na event online. W programie spotkania z wyjątkowymi gości i relacje nieba z innych miejscowości.

{$in-article-newsletter}

Mimo wszystko gorąco zachęcamy do wyjazdu poza miasto. Wideorelacje nigdy nie oddadzą w pełni widowiska, która odgrywa się co roku nad naszymi głowami.

(fot. okładkowa: Jay Huang / Flickr.com)

Sesja portretowa w domowym studiu - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Sesja portretowa w domowym studiu - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Czy w domowym studiu jesteśmy w stanie zrealizować profesjonalną sesję portretową? Jakub Kaźmierczyk przekonuje, że wystarczy tylko trochę akcesoriów, pomysłowość i...
162
0
Joanna Kustra udostępnia godzinny kurs color gradingu za darmo
Joanna Kustra udostępnia godzinny kurs color gradingu za darmo
Korekta barwna to jeden z kluczowych procesów w profesjonalnej post produkcji filmów i fotografii. O tym, jak robić to dobrze opowie wam polska fotografka Joanna...
104
1
Zadbaj o swój fotograficzny workflow w 5 krokach
Zadbaj o swój fotograficzny workflow w 5 krokach
Czy podczas pracy ze zdjęciami bierzemy pod uwagę zarządzanie barwą? Czy powinniśmy ufać kolorom, które zapisuje aparat i wyświetla nasz monitor? A czy nasze zdjęcia, są w ogóle bezpieczne?...
54
2