Chcesz być lepszym portrecistą? Zobacz, w jaki sposób zapanować nad jednym źródłem światła

Autor: Michał Chrzanowski

7 Luty 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Odpowiednie ustawienie oświetlenia może sprawić, że portrety będą wymiarowe i magiczne, albo wręcz przeciwnie… płaskie i bez wyrazu. Dowiedz się, jak zapanować nad jedną lampą i sotfbox’em, by bohatera swoich zdjęć przedstawić w jak najlepszym świetle.

Fotografia portretowa to nie łatwa sztuka. Odpowiednie i umiejętne posługiwanie się aparatem jest podstawą. Do tego musimy zbudować przyjazną atmosferę i relację z modelem bazującą na wzajemnym zaufaniu. Jednak, gdy chcemy zrobić prawdziwy krok naprzód, to powinniśmy opanować sztuczne źródło światła - niezależnie czy błyskowe czy też ciągłe. Dopiero wtedy nasze portrety będziemy w stanie wznieść na wyższy poziom - i nie być przy tym zależni od naturalnego oświetlenia i warunków w jakich przyjdzie nam pracować.

Jednak nauka na własną rękę różnych schematów i setup’ów oświetleniowych może nie należeć do prostych czynności. I tu z pomocą przychodzi Gavin Hoey, który w jednym ze swoich ostatnich wideoporadników podpowiada, w jaki sposób manipulować światłem i cieniem przy użyciu jednej lampy i softbox’a. Cała sztuczka podczas pracy z takim źródłem światła polega na zabawie i kontrolowaniu cienia, a nie unikaniu go. Dzięki temu zdjęcia są zdecydowanie bardziej wymiarowe. Warto więc eksperymentować - tylko tak odnajdziesz klimat portretu, którego poszukujesz.

Jedno źródło światła, cała masa możliwości

- Potoczna teoria związana z umieszczaniem sotfboxa polega na tym, że powinien on znajdować się przed modelem. Jednak z większymi źródłami światła masz znacznie większe pole manewru. W tym odcinku przedstawiam, co dzieje się, gdy softbox zostanie umieszczony w różnych miejscach, a model pozostanie w stałej odległości od tła studyjnego - zaznacza Gavin Hoey.

Podczas niespełna 7-minutowego filmu fotograf sugeruje cztery najpopularniejsze ustawienia lampy względem modela i pokazuje przy tym, w jaki sposób zmienia się charakter portretu. Podkreśla także jeszcze jeden istotny element - przy choćby najmniejszym przestawianiu softboxa trzeba sprawdzać ekspozycję, gdyż ta ulega zmianom.

Gavin Hoey to znany fotograf, który stale współpracuje z portalem internetowym Adorama. Nagrywa dla niego popularny cykl szkoleń o nazwie Take & Make Great Photography. W serii filmów uczy, w jaki sposób maksymalnie wykorzystać możliwości swojego aparatu oraz zdradza szczegóły pracy w małym domowym studiu.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Pracuj nad kadrem w plenerze nie przed monitorem, czyli o potędze filtrów optycznych
Pracuj nad kadrem w plenerze nie przed monitorem, czyli o potędze filtrów optycznych
Zobacz, które filtry warto mieć w swojej torbie, i jak z nich korzystać, aby zaoszczędzić czas i nadać swoim zdjęciom profesjonalny wygląd.
7
Fotograficzne podróże Krystiana Bielatowicza. Jaki sprzęt wybrać, aby było funkcjonalnie i komfortowo?
Fotograficzne podróże Krystiana Bielatowicza. Jaki sprzęt wybrać, aby było funkcjonalnie i...
Fotograf i filmowiec Krystian Bielatowicz dzieli się z nami swoimi ulubionymi akcesoriami, które ułatwiają mu pracę w licznych podróżach. Od wyboru pasków na konkretne okazje po...
15
Czym są filtry NiSi Black Mist i dlaczego też powinieneś mieć je w swojej torbie
Czym są filtry NiSi Black Mist i dlaczego też powinieneś mieć je w swojej torbie
Filmowa estetyka nadal rządzi w świecie filmu i fotografii i nigdzie się na razie nie wybiera. A filtry typu Black Mist to prawdopodobnie najprostszy i najskuteczniejszy sposób, by uzyskać ten...
24