Chcesz być lepszym portrecistą? Zobacz, w jaki sposób zapanować nad jednym źródłem światła

0

Autor: Michał Chrzanowski

7 Luty 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Odpowiednie ustawienie oświetlenia może sprawić, że portrety będą wymiarowe i magiczne, albo wręcz przeciwnie… płaskie i bez wyrazu. Dowiedz się, jak zapanować nad jedną lampą i sotfbox’em, by bohatera swoich zdjęć przedstawić w jak najlepszym świetle.

Fotografia portretowa to nie łatwa sztuka. Odpowiednie i umiejętne posługiwanie się aparatem jest podstawą. Do tego musimy zbudować przyjazną atmosferę i relację z modelem bazującą na wzajemnym zaufaniu. Jednak, gdy chcemy zrobić prawdziwy krok naprzód, to powinniśmy opanować sztuczne źródło światła - niezależnie czy błyskowe czy też ciągłe. Dopiero wtedy nasze portrety będziemy w stanie wznieść na wyższy poziom - i nie być przy tym zależni od naturalnego oświetlenia i warunków w jakich przyjdzie nam pracować.

Jednak nauka na własną rękę różnych schematów i setup’ów oświetleniowych może nie należeć do prostych czynności. I tu z pomocą przychodzi Gavin Hoey, który w jednym ze swoich ostatnich wideoporadników podpowiada, w jaki sposób manipulować światłem i cieniem przy użyciu jednej lampy i softbox’a. Cała sztuczka podczas pracy z takim źródłem światła polega na zabawie i kontrolowaniu cienia, a nie unikaniu go. Dzięki temu zdjęcia są zdecydowanie bardziej wymiarowe. Warto więc eksperymentować - tylko tak odnajdziesz klimat portretu, którego poszukujesz.

Jedno źródło światła, cała masa możliwości

- Potoczna teoria związana z umieszczaniem sotfboxa polega na tym, że powinien on znajdować się przed modelem. Jednak z większymi źródłami światła masz znacznie większe pole manewru. W tym odcinku przedstawiam, co dzieje się, gdy softbox zostanie umieszczony w różnych miejscach, a model pozostanie w stałej odległości od tła studyjnego - zaznacza Gavin Hoey.

Podczas niespełna 7-minutowego filmu fotograf sugeruje cztery najpopularniejsze ustawienia lampy względem modela i pokazuje przy tym, w jaki sposób zmienia się charakter portretu. Podkreśla także jeszcze jeden istotny element - przy choćby najmniejszym przestawianiu softboxa trzeba sprawdzać ekspozycję, gdyż ta ulega zmianom.

Gavin Hoey to znany fotograf, który stale współpracuje z portalem internetowym Adorama. Nagrywa dla niego popularny cykl szkoleń o nazwie Take & Make Great Photography. W serii filmów uczy, w jaki sposób maksymalnie wykorzystać możliwości swojego aparatu oraz zdradza szczegóły pracy w małym domowym studiu.

5
0
34
0
89
0