Jak stworzyć niestandardowe bokeh w kilku prostych krokach

Autor: Maciej Luśtyk

29 Grudzień 2016
Artykuł na: 2-3 minuty

Zapewne nie raz natrafiliście na zdjęcia, na których punkty świetlne uchwycone w rozmyciu miały konkretny kształt. Zastanawialiście się jak osiągnąć taki efekt? Ten krótki film wszystko wam wytłumaczy.

Dlaczego warto nauczyć się tworzenia niestandardowego bokeh?

Tworzenie „spersonalizowanego” bokeh nie jest może techniką, której będziemy często używać, mimo to w niektórych sytuacjach może okazać się ona przydatna. Warto więc wiedzieć jak zrobić to dobrze. Zapewne wielu z Was wie, że aby uzyskać bokeh o konkretnym kształcie konieczne będzie wycięcie tego kształtu w kartce lub kartonie i przyłożenie go do przedniej soczewki obiektywu. Jednak każde szkło inaczej reprodukuje nieostrości, co utrudnia wycięcie wzoru we właściwych rozmiarach. Jak więc mieć pewność, że stworzony przez nas kształt będzie pokrywał się z obrazem dostarczanym przez optykę?

Szybka i prostą odpowiedź na to pytanie znajdziecie w poniższym filmie braci Kuldonov, który w kilku krokach opisuje jak precyzyjnie stworzyć niestandardowe bokeh. Jedyne co będzie nam potrzebne to cyrkiel, który umieszczony przed przednią soczewką aparatu pozwoli nam zmierzyć rozmiar punktów świetlnych w rozmyciu i przełożyć go na papier.

Oprócz standardowej techniki wycinania kształtów w papierze, bracia Kuldonov pokazują także jej odwrotność - malowanie wzorów na przezroczystym materiale przykładanym do soczewki. Pozwoli nam to wzbogacić klasyczne okrągłe bokeh dostarczane przez obiektyw o napis bądź grafikę.

Więcej ciekawych filmowych porad twórców znajdziecie na kanale Koldunov Brothers w serwisie Youtube.

Fotograficzne upominki na każdą kieszeń
Fotograficzne upominki na każdą kieszeń
Święta zbliżają się wielkimi krokami. Oto kilka niedrogich fotograficznych gadżetów i akcesoriów, które uszczęśliwią każdego fotografującego.
7
Jak robić wspaniałe zdjęcia dzikich zwierząt? Oto garść porad nie tylko na jesienny czas!
Jak robić wspaniałe zdjęcia dzikich zwierząt? Oto garść porad nie tylko na jesienny czas!
Fotografia dzikiej natury to dziedzina dająca mnóstwo satysfakcji. W tym artykule przedstawiamy więc garść porad ekspertów i sztuczek, które ułatwią Wam robienie niesamowitych zdjęć.
10
Canon - jaki aparat i obiektyw wybrać? Zestawy do każdego rodzaju fotografii
Canon - jaki aparat i obiektyw wybrać? Zestawy do każdego rodzaju fotografii
Oferty producentów to często dziesiątki różnych obiektywów i aparatów. Na szczęście, aby wybrać właściwy nie musisz znać się na wszystkim. Zrobiliśmy to za ciebie i w...
24