Fotografowanie w deszczu - odcinek VI

Zapraszamy do lektury szóstej i ostatniej części cyklu o robieniu zdjęć w trudnych warunkach. Kamil Zacharski odwiedził warszawski Park Skaryszewski i opisał swoje sposoby na fotografowanie w deszczu.

Jako miejsce fotografowania w tym odcinku wybrałem Park Skaryszewski - moim zdaniem jeden z najciekawszych parków w Warszawie.


Fotografowanie w deszczu to dość trudne zadanie: poza problemami technicznymi ze sprzętem i jego zabezpieczeniem przed zamoknięciem, musimy zmierzyć się z parowaniem szkieł i wizjera. Krople deszczu osadzają się na szkle obiektywu, a do tego dochodzi wyzwanie, by znaleźć po prostu ładne kadry.

1/100 s, f/4.0, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Kwestie techniczne, ochrona sprzętu
Mimo tego, że zdjęcia robiłem rano, o godzinie 9, było niestety stosunkowo ciemno. Celowo zrezygnowałem ze statywu, by miec większą swobodę, czego konsekwencją było korzystanie z wyższych wartości ISO w aparacie: od 400 do 600. Na szczęście, w przypadku Nikona D600 przy tych wartościach ISO możemy być spokojni o jakość naszych zdjęć.

1/160 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Kolejną bardzo ważną kwestią w deszczowych warunkach jest zabezpieczenie aparatu. W sklepach fotograficznych możemy znaleźć całą gamę specjalistycznych folii ochraniających sprzęt, wykonanych bardziej lub mniej pod wymiar konkretnego aparatu. Ja postawiłem na najprostsze i najtańsze rozwiązanie: miałem przy sobie zwykły worek foliowy, który bardzo dobrze się sprawdził przy chronieniu mojego sprzętu. Pamiętajmy, że zakrywając aparat folią powinniśmy w miarę możliwości umożliwić przepływ powietrza, by nie dopuścić do zaparowania sprzętu.

1/160 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Zastosowane obiektywy
Nie planowałem w deszczu zbyt często zmieniać obiektywów, więc postanowiłem wziąć ze sobą tylko dwa szkła: szerokokątny Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 16-35 mm f/4G IF-ED oraz wąski kąt AF-S DX Micro Nikkor 85 mm f/3,5G ED VR.

1/160 s, f/4.0, ISO 400, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Obiektyw Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 16-35 mm f/4G IF-ED pozwolił mi zarówno na obejmowanie szerokich perspektyw, rozległych krajobrazów, jak i ciekawe fotografowanie detali znajdujących się na bliższym planie. Natomiast AF-S DX Micro Nikkor 85 mm f/3,5G ED VR jako obiektyw o wąskim kącie umożliwił fotografowanie oddalonych elementów, takich jak na przykład drugi brzeg zbiornika wodnego czy elementy jego powierzchni.

1/80 s, f/5.0, ISO 200, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)


1/250 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)


Dobór fotografowanych tematów
Jesienny krajobraz w połączeniu z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (pochmurne niebo, szarości, słabe kontrasty) dawały scenerię raczej jednolitą pod względem kolorystyki i światła. W efekcie uzyskać można nieco monotonne, ale jednocześnie malarskie krajobrazy. Balans bieli przestawiony na tryb "pochmurny dzień" pozwolił nieco wyostrzyć kolory.

1/200 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Fotografowanie kropel deszczu jest z kolei bardzo zblizone do fotografii typu makro. W tym wypadku bardzo dobrze sprawdzał się obiektyw AF-S DX Micro NIKKOR 85 mm f/3,5G ED VR. Nie chciałem jednak skupiać się na samych kroplach, lecz na klimacie tego pochmurnego, jesiennego dnia. Dlatego też kadrowałem trochę szerzej - tak, by krople wpisane były w otaczający mnie krajobraz .

1/250 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)


1/200 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Duża liczba elementów składających się na krajobraz zbiorników wodnych sprawia, że lepiej zastanowić się wcześniej nad tematem, który chcemy fotografować i sposobem jego ujęcia. Chcąc skupić się na klimacie, zdecydowałem się na bardziej ogólne plany, które dokumentują atmosferę, bez znaczącego koncentrowania się na zwierzętach czy fotografii makro.

1/200 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Ustawienia aparatu

Brak statywu podyktowany chęcią fotografowania "z ręki" wymusił na mnie dłuższe czasy naświetlania (min. 1/60 sekundy). Sprawiło to, że w przypadku obu obiektywów wartości przysłony, przy chęci prawidłowego naświetlania, wahały się od 3,5 do 5,6. Być może lepiej byłoby móc korzystać z mniejszych otworów przysłony, ale nie chciałem też przy tego rodzaju świetle i kolorach korzystać z najwyższych czułości ISO, gdyż im wyższa jej wartość, tym mniejszego kontrastu między barwami na zdjęciu możemy się spodziewać. Przy wspomnianym świetle, z mgłą unoszącą się nad wodą, i tak otrzymałem dość jednolite kolorostycznie obrazy, bez wyraźnie wybijających się elementów.

1/60 s, f/5.0, ISO 200, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Będąc w takim miejscu, mając przed sobą taflę wody odbijającą brzeg i zakrzywiającą perspektywę, pojawia się ciekawość tego, co znajduje pod wodą, a co na brzegu. Moim zdaniem warto jest przyjrzeć się granicy, gdzie te dwa światy się spotykają - zaobserwować, co wynika z ich połączenia. Czasem, mimo że nie zawsze jest to oczywiste, właśnie w ten sposób można znaleźć najciekawsze obrazy.

1/100 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/60 s, f/5.0, ISO 200, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)


słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Smartfonem też zrobisz świetne zdjęcie. Ponad 40 prac Polaków wyróżnionych w konkursie Mobile Photography Awards 2018
11 Lut 2019
Poznaliśmy wyniki ostatniej edycji największego konkursu fotografii mobilnej. Wśród wyróżnionych znalazło się wyjątkowo dużo Polaków. Mamy też 1 miejsce w kategorii Architektura
0
Mohammad Baghal Asghari: “Ludzie myślą, że fotografia to prosta, bezwartościowa sztuka”
8 Lut 2019
W fotografii najważniejszą rzeczą jest dla mnie odnajdywanie na co dzień ukrytych dla mnie rzeczy: zaznajamianie się z różnymi religiami, poznawanie historii ludzi. Często tych bardzo prostych, którzy są bohaterami naszego codziennego życia - opowiada nam irański fotograf Mohammad Baghal Asghari, autor projektu "Forgotten Dried Land"
0
Jak samouk bez szkoły stał się jednym z najważniejszych fotografów XX wieku? Poznajcie historię Gordona Parksa
7 Lut 2019
Filmowiec, kompozytor, pisarz i jeden z najbardziej rozpoznawalnych dokumentalistów XX wieku. Zobaczcie jak rozwijała się wyjątkowa kariera Gordona Parksa.
0
Jury konkursu Fotoreporter Roku 2018 nie przyznało głównej nagrody. Zobaczcie najlepsze zdjęcia z kategorii
4 Lut 2019
Jak co roku, na początku lutego Stowarzyszenie Fotoreporterów nagradza najlepszych polskich fotografów prasowych. Tym razem tytułu Fotoreportera Roku jednak nie przyznano.
0